Grensarbeider: nog steeds voordeliger?

grensarbeider
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Grensarbeider: nog steeds voordeliger?

#1 , 27 dec 2017 12:29

Binnen de familie is het algemeen geweten dat ik opzoek ben naar een nieuwe woonst, helaas zijn mijn vereisten groter dan mijn budget. Vervelend :mrgreen: !

Gezien ik momenteel in Vilvoorde woon (als huiseigenaar) en als IT’er in Brugge werk, tipte iemand mij: Waarom geen huis komen in Zeeuws Vlaanderen? Huizen zijn er goedkoper dan in Belgie, én de afstand tot Brugge is ook kleiner vergeleken met Vilvoorde.

Op het eerste zicht zijn de huizen (prijs/kwaliteit) inderdaad een stuk goedkoper, dus ben ik momenteel de piste om ‘grensarbeider’ te worden aan het bekijken, maar toch: ik heb het gevoel dat er ergens adders onder het gras gaan zitten, vandaar dat ik eens met jullie wil praten. Wat ik mij afvroeg:

1. De regels rond klein en groot beschrijf zijn recentelijk aangepast, is het daarmee nog steeds interessanter om net over de grens te kopen? Alle info die ik kan vinden, gaat namelijk nog voor deze regeling in.


2. Ik heb mijn mijn huidige woning aangekocht onder klein beschrijf, en dacht ze te koop te zetten aan 250.000 euro. Hierdoor valt ze onder ‘groot beschrijf’. Streep door mijn rekening. Vandaar: Is er een manier waarop ik toch nog in aanmerking kan komen voor dat klein beschrijf?


3. In een ander topic op dit forum (Maart 2015), werd aangehaald dat Belgische banken meestal geen leningen voor Nederlands woningen mochten geven. Klopt dit nog steeds? Wat met banken die in beide landen aanwezig zijn?


4. Zijn de leningen in NL financieel voordeliger dan in BE? Telkens als ik op de site van ING NL wil kijken, verwijs hij mij door naar de Belgische variant. In Belgie komt er nog een beschrijf en notariskosten bij, maar is dit in Nederland ook zo?


5. Ik had het idee om in 2018 zelfstandige (of zelfstandige in bijberoep) te worden. Doe ik dit beter nog in Belgie, of wacht ik best tot ik in Nederland zit? Als ik het goed begrijp het ik voor Nederland (ZZP’er) geen attest bedrijfsbeheer of startkapitaal nodig, klopt dit? Bedoeling zou zijn om nog steeds in Belgie (loondienst) te werken, maar na de uren een eigen webshop te openen (locatie: NL)! Moet ik dan ook twee belastingaangiftes doen?

6. Wat doe ik het beste? Eerst de huidige woning verkopen en dan pas een nieuwe woning aankopen? Of andersom? Kan ik ergens een clausule in plaatsen, moest mijn huidige woning verkocht zijn en ik nog niet in de nieuwe woning kan?

Ik besef dat ik hier misschien beter een Nederlandse jurist over aanspreek maar aangezien het nog geen concreet idee is, pols ik liever hier. Met 50.000 leden, ga ik er van uit dat hier wel iemand zal zijn die wat ervaring heeft met bovenstaande vragen.

Alvast bedankt voor de nodige hulp, en een fijn 2018 voor iedereen!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”