samen huis kopen - en belasting aftrek?

jan008
Topic Starter

samen huis kopen - en belasting aftrek?

#1 , 19 feb 2008 20:37

stel dat men een huis koopt met zijn/haar partner, ik weet de lening zal dan gesplitst worden in twee. maar hoet zal het met belastingsaftrek zijn, normaal kan je per jaar netto +/-1250 euro aftrekken, als je met twee koopt kan je dan netto 2 X 1250 dus 2500 aftrekken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 feb 2008 12:45

Indien men samen een huis koopt en samen een lening aangaat , kan men beiden een belastingaftrek doen.
Vorig jaar was dat voor ieder 2560 € , dit jaar is dit (dacht ik) 2620 €.
In code 1370/2370 vul je het bedrag in dat je betaald hebt aan intresten en aflossingen. Eventueel vul je in 1371/2371 het bedrag in van de premie van de schuldsaldoverzekering. Het bedrag van 2620 € wordt verrekend aan het hoogste belastingtarief , naargelang vb 45 of 50 % + gemeentebelasting.
Het is dus best mogelijk dat beiden een belastingvoordeel bekomen van 1250 tot 1400 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 21 feb 2008 11:34

“Art.145-1.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 145-2 tot 145-16 wordt een belastingvermindering verleend die wordt berekend op de volgende uitgaven die tijdens het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald:...3° als betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die is aangegaan om een in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte gelegen woning, andere dan de in artikel 104, 9°, vermelde woning, te bouwen, te verwerven of te verbouwen...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Art.145-2.De vermindering wordt berekend tegen een bijzondere gemiddelde aanslagvoet die overeenstemt met de belasting die op het belastbare inkomen, daaronder niet begrepen de inkomsten die ingevolge artikel 171 afzonderlijk worden belast, wordt berekend overeenkomstig de artikelen 127,130,131 eerste lid,en 134.De aldus berekende aanslagvoet mag niet minder dan 30 pct., noch meer dan 40 pct. bedragen.”(WIB).

Die gemiddelde aanslagvoet staat op de samenvatting van uw aanslagbiljet.

Bepaal voornoemde uitgaven die door ELKE partner tijdens het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald en pas daarop voornoemde bijzondere gemiddelde aanslagvoet toe.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

wanton

#4 , 21 feb 2008 17:22

Beste Jan ,

indien U een lening aangaat voor de bouw, aankoop ,... van een eerste woning, met een hypothecaire waarborg , voor een periode van minstens 10 jaar heeft U recht op de woonbonus.
Dit bedrag ( 2560 of 2620 €) zit in de hoogste schijf van uw belastingen , zodat de vermindering wel degelijk 45 of 50 % kan bedragen , verhoogd met de gemeentetaksen. Er is daar geen sprake van gemiddelden of bijzonder algemeen gemiddelde of wat dan ook. Dat wordt toegepast op het lange termijnsparen.
Indien uw hoogste schijf van belastingen 50 % is en de gemeentetaks bedraagt 8 % , bekomt u wel degelijk een vermindering van 1414 €. En dit wordt voor beide partners mogelijk.

Groeten.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 22 feb 2008 12:23

“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende BESTEDINGEN afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald:9° interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in ARTIKEL 12,§3, bedoelde enige woning te verwerven of te behouden, en bijdragen van een aanvullende verzekering tegen ouderdom en vroegtijdige dood die de belastingplichtige tot uitvoering van een individueel gesloten levensverzekeringscontract definitief heeft betaald voor het vestigen van een rente of van een kapitaal bij leven of bij overlijden en dat uitsluitend dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een dergelijke hypothecaire lening.”(WIB)

Zie verder art.105,al.2 en art.115 WIB inzake aftrekbaarheidsvoorwaarden,alsmede art.62 K.B.WIB 27 augustus 1993.

Art.145-2 geldt voor een woning ANDERE dan deze uit artikel 104, 9°.

wanton

#6 , 22 feb 2008 17:03

“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende BESTEDINGEN afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald:9° interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in ARTIKEL 12,§3, bedoelde enige woning te verwerven of te behouden, en bijdragen van een aanvullende verzekering tegen ouderdom en vroegtijdige dood die de belastingplichtige tot uitvoering van een individueel gesloten levensverzekeringscontract definitief heeft betaald voor het vestigen van een rente of van een kapitaal bij leven of bij overlijden en dat uitsluitend dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een dergelijke hypothecaire lening.”(WIB)

Zie verder art.105,al.2 en art.115 WIB inzake aftrekbaarheidsvoorwaarden,alsmede art.62 K.B.WIB 27 augustus 1993.

Art.145-2 geldt voor een woning ANDERE dan deze uit artikel 104, 9°.
WAT IS DE TOEGEVOEGDE WAARDE HIERVAN NU WEER? WAT KOMT DAT HIERBIJ DOEN?WAT IS HET DIRECTE NIEUWS VOOR JAN008?

Verdomme toch!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”