Overeenkomst woning

Lander1944
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Overeenkomst woning

#1 , 20 dec 2017 10:23

Beste,

Mijn vriendin en ik willen de woning van mijn grootouders overkopen. Zij zelf wonen sinds een jaar in een service flat en hun woonst staat leeg. Mn grootouders vind het geweldig dat we de woning van hen willen overkopen zodat deze in de familie blijft. We zijn ondertussen bij verschillende banken en een hypotheekwinkel langs geweest om te zien wat we kunnen doen voor een lening. We hebben samen met mn grootouders een bedrag afgesproken. Nu kunnen mn vriendin en ik de lening pas ten snelste binnen een half jaar tot een jaar aangaan. Mn grootouders zijn niet meer van de jongste (88 en 91 jaar). In het ergste geval kan er tussentijds vanalles gebeuren daarom vroegen we ons of of we een soort van overeenkomst al kunnen ondertekenen en laten vastleggen?

Alvast bedankt voor jullie tijd en tips,

Lander

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 dec 2017 12:05

Je kan altijd een compromis laten opmaken waarin vermeld wordt dat de notariële akte uiterlijk tegen 31.12.2018 zal verleden worden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 20 dec 2017 13:24

Moeten in dat geval geen registratierechten (of hoe heet dat tegenwoordig? ) betaald worden binnen de vier maand na datum compromis?

Een aankoopoptie is imho bindend voor de verkopende partij, ook ingeval van overlijden, en daar vallen nu nog geen rechten op te betalen.

Hopelijk gaan jullie tegen de jaarwisseling 2018-2019 feestelijk samen met de grootouders klinken op jullie nieuwe woning !

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 20 dec 2017 23:15

Beste

Geen compromis maar een wederzijdse koop-verkoopbelofte laten opstellen. Dan ben je niet gebonden aan termijn 4 maand compromis.

zie link
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... opbelofte/
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”