Sportcomplex of woning?

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

Sportcomplex of woning?

#1 , 19 dec 2017 18:54

Het gaat over een aankoop van een gebouw. Gelijkvloers is kinesitherapiepraktijk. 1e en 2e verdiep staan leeg, maar ingericht als woning (er woont niemand)

Omdat dit mijn eerste woning is heb ik recht op een bonus (korting) van 2500€.

De eigenaar had mij vermeld dat je voor een sportcomplex geen EPC moet aanvragen. Ik heb dit gevraagd aan mijn notaris. Het staat blijkbaar ingeschreven als sportcomplex moet de eigenaar EPC aanvragen. Zijn antwoord nee dat hoeft inderdaad niet. Dit klopt.

Hij bleef me wel zeggen dat ik er binnen de 2 jaar in moet gaan wonen om die korting te krijgen. Ik ga er ook wonen.
Maar de dag voordat ik de acte ga tekenen zegt de notaris dat dit een sportcomplex is en ik er niet in kan wonen. Dus ik moet die 2500€ betalen.

Is het niet de taak van de notaris om dit te checken voordat ik de compromis had getekend? Hij zegt dat het enige dat we kunnen doen:
1/ 2500€ betalen, Ookal wordt de functiewijziging goedgekeurd. Ik krijg die 2500€ niet terug
2/ ik betaal geen 2500€, indien dit niet wordt goedgekeurd, moet ik 2500€ + BOETE betalen!! Dus op eigen risico zegt hij.

Hoeveel bedraagt die boete?
Het is een straat met allemaal rijwoningen, ik veronderstel dat dit word goedgekeurd?? Of kunnen ze hier nog moeilijk over doen?

Het is volgens mij de taak van de notaris om dit op voorhand te onderzoeken. Desnoods gewoon aan mij vragen om dit na te vragen bij de gemeente. Aangezien hij nu pas dit zegt aan mij, betekend dit dat hij nu pas alles leest en bekijkt. Dit is niet hoe het moet.

Wat kan in doen? Kan er eventueel iets in de akte veranderen zodat ik later geen problemen ga hebben.


Wat zijn de voordelen dat het een sportcomplex is? MIjn boekhouder is momenteel niet beschikbaar en ik zoek dus even snel info!

Groetjes
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 dec 2017 20:14

Vorige eigenaar zal dat zo bij kadaster hebben aangegeven om één of andere taks te ontlopen, of bijkomende premie te ontvangen. In ieder geval om de overheid geld afhandig te maken. En nu zit jij met de gebakken peren.
Je zal een bestemmingswijziging moeten aanvragen via een bouwvergunning

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#3 , 19 dec 2017 21:29

Wat bedoel je met een bestemmingsijziging?

Volgens mijn boekhouder heeft een sportcomplex geen enkel fiscaal voordeel.
Hij raad me aan om het te veranderen naar een woning en vervolgens zou ik de 2500 euro niet betalen aan de notaris omdat het mijn eerste woning zou zijn en zou ik voor mijn privé belastingen 2500 kunnen aftrekken.
Leuven the place to be!

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 19 dec 2017 21:33

Hoe staat dat goed omschreven in de verkoopscompromis?

Heeft de notaris die compromis opgemaakt?

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#5 , 19 dec 2017 22:14

Sportcomplex, ben bij gemeente geweest is een sportcomplex.

Door mijn EIGEN notaris werd dat vandaag, een dag voor akte te tekenen gezegd.
Leuven the place to be!

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2017 11:54

Dus er is geen functie wonen? Dan is het geen woning. Dan kan je geen korting krijgen op de registratierechten onder de regelgeving van woningen hé ...

Die functie wonen kan er misschien (!) terug op, als je een functiewijziging aanvraagt bij de gemeente.

Ga u informeren bij de dienst stedenbouw.

Terug naar “Kopen”