Termijn - Sleutel op de deur

DomienV
Topic Starter
Berichten: 14

Termijn - Sleutel op de deur

#1 , 18 dec 2017 13:53

Vorig jaar tekende we onze compromis met een bouwfirme voor een sleutel op de deur woning. Nadat eerder de eindtermijn werd verlengd met een maand van eind dit jaar rond deze periode naar 1 februari volgend jaar kregen we vandaag te horen dat hoofdzakelijk door het maar kunnen plaatsen van de keuken in week 8 (2de helft Februari) volgend jaar de eindtermijn terug een maand zou worden uitgesteld tot 1 Maart 2018. Nu vroegen wij ons af of me al niet in aanmerking komen voor een schadevergoeding rekening houdend met onderstaand artikel die in onze compromis werd opgenomen.

Aangezien de te rekenen vanaf datum 1 jaar en 3 maanden voor 1 maart 2018 ligt lijkt het me sterkt dat de vermelde termijn al verstreken zou zijn.
Alleen hebben we geen idee hoe dit aan te pakken of we effectief wel recht hebben op een schadevergoeding en dit vanaf wanneer?
ARTIKEL 9 – TERMIJN

De voorlopige oplevering van de hiervoor vermelde woning is voorzien op 200 werkbare dagen te rekenen vanaf 30/11/2016, en op voorwaarde dat alle keuzes qua inrichting en afwerking binnen de gestelde termijnen gebeuren (de periode van werkbare dagen wordt opgeschort ingeval van overmacht of indien de keuzes niet tijdig gebeuren).

Indien door de koper materialen gekozen worden welke niet uit voorraad leverbaar zijn, dan wordt de uitvoeringstermijn verlengd met de levertijd van deze materialen.

Indien parketvloeren gekozen worden, dan kan de opleveringstermijn verlengd worden in functie van de nodige droogtijd van de chape.

Bij niet tijdige oplevering te wijten aan de verkopers bedraagt de schadevergoeding vijftien euro (15,00 EUR) per dag te rekenen vanaf een rechtsgeldige ingebrekestelling.

Elke gebeurtenis, die uit een menselijk en redelijk oogpunt een onoverkomelijke hinderpaal vormt voor de normale uitvoering van de verplichtingen van de verkoper of waardoor hij gedwongen wordt het werk tijdelijk of definitief stop te zetten, wordt beschouwd als een geval van overmacht (bijvoorbeeld ongevallen, faillissement (onder-) aannemers, oorlogen en de daaraan verbonden gevolgen, stakingen of lock-out).
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2017 14:06

Is deze verschuiving van tijd geen geval van overmacht ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 18 dec 2017 14:14

Blijkbaar heeft de onderneming zich perfect ingedekt voor vertragingen bij onderaannemers van de afwerking van de woning.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

DomienV
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 18 dec 2017 15:17

Blijkbaar heeft de onderneming zich perfect ingedekt voor vertragingen bij onderaannemers van de afwerking van de woning.
Maw een schadevergoeding gaan ze nooit aan hun been hebben omdat ze altijd wel één of andere reden gaan kunnen aangeven?

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 18 dec 2017 15:32

Denk dat de overschrijden van de termijn wel iets langer zal moeten zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 dec 2017 15:59

Een uitstel van een paar maanden is inderdaad niet uitzonderlijk. Weinig kans dat je daar een schadevergoeding kan voor krijgen, denk ik. De firma kan waarschijnlijk genoeg valide redenen aandragen voor de vertraging (weer is er bijvoorbeeld eentje). 'k Zou er mijn energie niet insteken, want de kans op succes is vrij klein. Dan nog gaat het over €15 per dag. Over wat voor schadebedrag spreek je dan? Enkele honderden euro's? Hou er rekening mee dat je met de firma nog moet samenwerken om eventuele kleine mankementjes op te lossen na de voorlopige oplevering. Je relatie met de firma verzuren kan enkel maar in uw nadeel spelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 18 dec 2017 20:06

Je probeert beter een supplementair werkje of levering van hun te bekomen (bvb gratis brievenbus) Dat zal veel gemakkelijker en goedkoper zijn dan procederen met dan nog een zeer onzekere uitslag.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 dec 2017 09:39

Je probeert beter een supplementair werkje of levering van hun te bekomen (bvb gratis brievenbus) Dat zal veel gemakkelijker en goedkoper zijn dan procederen met dan nog een zeer onzekere uitslag.
Goede suggestie. Als je een goede SOD firma hebt, staan ze wel open voor dat soot zaken. Wij hebben ook SOD gebouwd en een aantal kleine extraatjes bekomen omdat er bepaalde (kleine) zaken fout gelopen waren tijdens de afwerking. (Zo was de trap bijvoorbeeld niet op tijd geplaatst. Toen ik de werfleider opmerkte dat ik de trap toch graag vernist had voor we verhuisden en dit door de vertraging niet mogelijk was, heeft hij voorgesteld om de schrijnwerker die de trap kwam plaatsen, deze ook meteen te laten schuren en vernissen. Heeft me toch serieus wat tijd uitgespaard.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”