Afstand doen van huis maar niet van lening

J_depauw
Topic Starter
Berichten: 25

Afstand doen van huis maar niet van lening

#1 , 08 dec 2017 16:29

Goedemiddag,

Ik heb hier al soortgelijke verhalen gezien, maar toch niet helemaal hetzelfde, dus maak ik maar een nieuw onderwerp.

Situatie: Ex en ik hebben samen een huis en een dochter. Wij zijn sinds september uit elkaar en hij woont inmiddels ergens anders.

Mijn ex wil het huis aan mij en onze dochter laten. Hij wil tekenen dat hij afstand doet van al zijn rechten op het huis zonder uitbetaling.
Onze hypothecaire lening is opgedeeld in 2 leningen. De ene lening loopt nog 8 jaar en deze zou ik, met hulp van mijn ouders, vervroegd kunnen afbetalen.

Nu werk ik parttime in een zéér goede sector, echter verdien ik 'op papier' zo'n 300 euro te weinig om resterende lening te kunnen dragen. (in feite kan ik het wel, want het af te betalen bedrag is minder dan de gemiddelde huishuur, echter op papier telt allimentatie en startende in bijberoep en dergelijke niet). Gezien de sector en de mogelijkheden zou het een niet zo'n slimme zet zijn om deze job op te geven.

Ik kijk inmiddels naar een bijjob, of een vermeerdering van uren, maar aangezien er loonfiches van de laatste 3 maanden nodig zijn zal dit nog even duren.

Natuurlijk willen wij alles zo snel mogelijk afhandelen.

Ik zou de ene lening met mijn ouders wel zo snel mogelijk willen afbetalen. Echter vermoed ik dat zij wel een bewijs willen dat mijn ex afstand doet van het huis.

Is het een mogelijkheid dat wij bij de notaris een papier opmaken dat mijn ex afstand doet van alle rechten van het huis, maar zijn naam wel voorlopig nog op de hypothecaire lening blijft staan (dat de lening bij de bank dus ongewijzigd blijft op papier) tot ik een 2de job/vermeerdering van uren heb, zodat ik de lening op mijn naam kan laten herschrijven?
Ik weet dat ze in tussentijd dan wel bij hem kunnen aankloppen, maar aangezien ik in staat ben de resterende lening zelf af te betalen is hier geen probleem.

Telt zo'n document? Is dit wettelijk geldig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jvdp
Berichten: 40
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 dec 2017 15:18

Dit kan perfect, er wordt dan geen papier maar wel een akte opgemaakt waarbij uw ex afstand doet van zijn rechten in de woning zodat u volle eigenaar wordt en de hypotheek blijft ongewijzigd.

U zal hem in de akte vrijwaren voor zijn verplichtingen tov. de bank (deze kan hem desalniettemin in eerste instantie nog steeds aanspreken aangezien dit een verbintenis is tussen de beide ex-partners waar zij volledig vreemd aan zijn).

Raadpleeg uw notaris hieromtrent.

Reclame

Terug naar “Kopen”