Ouders Uit huis zetten

Irving
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ouders Uit huis zetten

#1 , 29 nov 2017 19:21

Mijn ouders hebben jaren geleden hun huis verkocht aan oudste dochter. in de akte staat vermeld dat mijn ouders tot hun dood in dit huis kunnen blijven wonen! Nu gaat de dochter scheiden en huis komt te koop staan, de lening van het huis is bijna afbetaald maar toch laten ze het openbaar verkopen zodat mijn ouders verplicht zijn te verhuizen en zij geen schadevergoeding moeten uitbetalen. kunnen ze mijn ouders zomaar uit het huis zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 29 nov 2017 20:47

Beste

Ongetwijfeld. Bij dergelijke clausules is het gebruikelijk dat de ouders mee optreden in de kredietakte met als bijzonder gegeven dat ze afstand doen van hun rechten in geval van gedwongen openbare verkoop. Geen enkele bank zal een hypotheek vestigen die finaal niet uitwinbaar zou zijn door dergelijke clausule.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Irving
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2017 22:37

Ouders zijn niet mee opgenomen in de kredietakte (huis is ook verkocht in de tijd aan spotprijs) daarmee denk ik. Staat aleen vermeld in de akte bij de notaris. Geld dit ook als ze het huis zelf openbaar verkopen en dit geen gedwongen verkoop is. Alvast bedankt al voor de reactie

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 29 nov 2017 22:53

Burgerlijk Wetboek: Art. 625. Het recht van gebruik en het recht van bewoning worden gevestigd en gaan teniet op dezelfde wijze als vruchtgebruik.

Dus: Het huis kan verkocht worden, maar de ouders kunnen er blijven wonen tot aan hun dood. Het verschil met vruchtgebruik is dat ze het niet kunnen verhuren, enkel het zelf bewonen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 29 nov 2017 22:56

Ze kunnen best een notaris onder de arm nemen die het nodige doet zodat de instrumenterende notaris duidelijk weet dat er voorwaarden zijn.

Terug naar “Kopen”