Compromis getekend met klein beschrijf nu plots groot beschrijf

Nick24
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Compromis getekend met klein beschrijf nu plots groot beschrijf

#1 , 29 nov 2017 13:57

Hallo allemaal,
Ik en mijn vriendin hebben een huis gekocht of toch bijna, we hebben namenlijk onze compromis getekend
Aan klein beschrijf ki 314 euro.
Nu de verkoper heeft 2percelen het huis en een stuk grond dar er naast ligt samen ongeveer 550m2.
Hy heeft het ook al laten verkavelen.
Zoals ik al zij hebben we de compromis getekend aan klein beschrijf, nu krijgen we deze week telefoon van onze notaris dat er een probleem is met het kadastraal inkomen, we zouden nu 21000euro moeten betalen groot beschrijf dus en na we de akte hebben getekend word het KI berekend en zouden we 6000 euro terug krijgen zodat het terug klein beschrijf word.
Mijn antwoord was ja sorry maar ik denk niet dat we het dan nog kunnen/willen kopen aangezien we alles lenen ook onze notaris kosten. Zijn antwoord was ja ik snap dat het een moeilijk zaak is maar je kan er niet van onder je hebt getekend. Is dit zo maar mogelijk ? Wat zou ik hieraan kunnen doen ? Zou een advocaat inschakelen een optie zijn ? Mvg nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 29 nov 2017 14:32

Hallo allemaal,
Ik en mijn vriendin hebben een huis gekocht of toch bijna, we hebben namenlijk onze compromis getekend
geen "bijna": jullie hebben een huis gekocht.
Aan klein beschrijf ki 314 euro.
Wat staat hierover (liefst letterlijk) in het door jullie ondertekende compromis ?
Nu de verkoper heeft 2percelen het huis en een stuk grond dar er naast ligt samen ongeveer 550m2.
Hy heeft het ook al laten verkavelen.
Zoals ik al zij hebben we de compromis getekend aan klein beschrijf, nu krijgen we deze week telefoon van onze notaris dat er een probleem is met het kadastraal inkomen, we zouden nu 21000euro moeten betalen groot beschrijf dus en na we de akte hebben getekend word het KI berekend en zouden we 6000 euro terug krijgen zodat het terug klein beschrijf word.
Ik vermoed dat dit betekent dat het exacte KI van wat u koopt nog niet bekend is (mogelijks door die verkaveling waar u het over hebt). In dat geval is het inderdaad normaal dat u eerst aan groot beschrijf koopt (eigenlijk de "normale" situatie), en pas nadat het KI vastgesteld is, de "korting" krijgt die klein beschrijf genoemd wordt. Uiteindelijk zal u het huis gekocht hebben aan klein beschrijf (tenzij het KI te hoog zou blijken te zijn voor klein beschrijf, en dat is altijd wat koffiedik kijken)

hoe komt u trouwens aan die 21.000€ ? en die 6.000 ? Mss es alle gegevens geven (aankoopprijs, meeneembaarheid of abattement / verhoogd abattement, rekent u notariskosten hierin mee, enz) want nu lijken de cijfers (21.000 groot beschrijf tgo 15.000 klein beschrijf) niet te kloppen.
Mijn antwoord was ja sorry maar ik denk niet dat we het dan nog kunnen/willen kopen aangezien we alles lenen ook onze notaris kosten. Zijn antwoord was ja ik snap dat het een moeilijk zaak is maar je kan er niet van onder je hebt getekend. Is dit zo maar mogelijk ? Wat zou ik hieraan kunnen doen ? Zou een advocaat inschakelen een optie zijn ? Mvg nick
Veel hangt af van wat er exact in het compromis staat, maar ik vrees dat uw notaris gelijk heeft, en dat een advocaat alleen maar meer kosten zou betekenen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 29 nov 2017 14:43

Zou een advocaat inschakelen een optie zijn ?
Een advocaat kan daar niks aan veranderen, je hebt getekend. De ontbinding van de koop gaat je meer kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Nick24
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2017 15:16

Milo72 ga straks eens kijken wat er in staat maar als ik me goed herinner zij ze wel letterlijk het huis word verkocht aan klein beschrijf, we hebben het huis gekocht voor 155000 euro notariskosten hebben we 15001 euro geleend dit omdat het dan op 10jaar kon gepak worden onder de 15k was het 5 jaar de bank zij dat ik nu 21000€ zou moeten lenen ivm groot beschrijf. Niet dat ik een probleem maak omdat we 6000 euro extra zouden moeten betalen we krijgen die toch terug maar aangezien we het lenen zou onze maandlast hoger worden en krijgen we geen
Korting op onze hypolening. Tenzij iemand ons 6000 euro kan lenen dan blijft onze lening hoe ze nu is, spijtig geboeg krijgen we geen financiële steun van familie

Nick24
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2017 15:22

Hallo allemaal,
Ik en mijn vriendin hebben een huis gekocht of toch bijna, we hebben namenlijk onze compromis getekend
geen "bijna": jullie hebben een huis gekocht.
Aan klein beschrijf ki 314 euro.
Wat staat hierover (liefst letterlijk) in het door jullie ondertekende compromis ?
Nu de verkoper heeft 2percelen het huis en een stuk grond dar er naast ligt samen ongeveer 550m2.
Hy heeft het ook al laten verkavelen.
Zoals ik al zij hebben we de compromis getekend aan klein beschrijf, nu krijgen we deze week telefoon van onze notaris dat er een probleem is met het kadastraal inkomen, we zouden nu 21000euro moeten betalen groot beschrijf dus en na we de akte hebben getekend word het KI berekend en zouden we 6000 euro terug krijgen zodat het terug klein beschrijf word.
Ik vermoed dat dit betekent dat het exacte KI van wat u koopt nog niet bekend is (mogelijks door die verkaveling waar u het over hebt). In dat geval is het inderdaad normaal dat u eerst aan groot beschrijf koopt (eigenlijk de "normale" situatie), en pas nadat het KI vastgesteld is, de "korting" krijgt die klein beschrijf genoemd wordt. Uiteindelijk zal u het huis gekocht hebben aan klein beschrijf (tenzij het KI te hoog zou blijken te zijn voor klein beschrijf, en dat is altijd wat koffiedik kijken)

Milo72 als dit de normale situatie is dan had mijn notaris dit toch moeten vermelden voor we de compromis tekenden ? Hybzijbdzt hy het bericht pas had gekregen na de compromis wat ik wel raar vind. Normaal is alles van papieren toch in orde voor je een guis verkoopt ? Alvast bedankt voor de snelle reactie

hoe komt u trouwens aan die 21.000€ ? en die 6.000 ? Mss es alle gegevens geven (aankoopprijs, meeneembaarheid of abattement / verhoogd abattement, rekent u notariskosten hierin mee, enz) want nu lijken de cijfers (21.000 groot beschrijf tgo 15.000 klein beschrijf) niet te kloppen.
Mijn antwoord was ja sorry maar ik denk niet dat we het dan nog kunnen/willen kopen aangezien we alles lenen ook onze notaris kosten. Zijn antwoord was ja ik snap dat het een moeilijk zaak is maar je kan er niet van onder je hebt getekend. Is dit zo maar mogelijk ? Wat zou ik hieraan kunnen doen ? Zou een advocaat inschakelen een optie zijn ? Mvg nick
Veel hangt af van wat er exact in het compromis staat, maar ik vrees dat uw notaris gelijk heeft, en dat een advocaat alleen maar meer kosten zou betekenen.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 nov 2017 16:11

KI staat op het kadastraal uitreksel en is onderdeel van de informatieplicht van een verkoper. Indien de verkoper dit document niet ter beschikking heeft gesteld bij de compromie, zou ik al de daaruit volgende schade op hem verhalen. In dit geval het verschil tussen groot en klein beschrijf. Bespreek met uw notaris om deze som vast te zetten bij de ondertekening van de akte.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 30 nov 2017 09:51

Beste Nick24,

Bedankt voor je prive-bericht, maar om zoveel mogelijk mensen de kans te geven hun licht te laten schijnen op de situatie plaatst u dit beter in deze discussie :-)

Je schreef:
Dit staat in de compromis,
Het(niet geindekeerd) kadastraal inkomen is thans nog niet gekend . De koper koopt onderhavig goed onder de opschortende voorwaarde van het bekomen van een uittreksel voor vermindering van registratiebelasting binnen de 3maand vanaf heden.
Ik concludeer dat ik eigenlijk akkoord ga me wat er nu gebeurd is dus dat ik niks te zeggen heb ?
Op welke datum werd het compromis ondertekend ?

Volgens die bepaling in het compromis moet er binnen de drie maand na ondertekening van het compromis een uittreksel voor "vermindering van registratiebelastingen" voor handen zijn. Afhankelijk van wanneer de akte verleden wordt, kan het zijn dat dit te laat is om bij het verlijden van de akte van klein beschrijf te kunnen genieten, en dan moet je inderdaad de volle pot betalen en achteraf het verschil terugvragen. Je hebt natuurlijk wel de zekerheid dat de verkoop uiteindelijk effectief onder klein beschrijf zal gebeuren.

Heb je een eigen notaris ? Ik denk dat deze op dit moment best geplaatst is om duidelijke en concrete informatie te geven.

Wat ook kan is een korte persoonlijke lening voor 6.000€. Zo wordt dit niet mee opgenomen in je hypothecair krediet, en kan je dit zodra de vereffening met de registratierechten gebeurd is, terug afbetalen. Bespreek dit met je bank.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 nov 2017 10:01

En voor de duidelijkheid, als het uitreksel voor vermindering van registratiebelasting na die 3 maanden niet overhandigd wordt (ofwel omdat het te laat is, ofwel omdat het nieuwe KI te hoog is), dan kan u de compromie kostenloos ontbinden. Ook de verkoper "kan niet vanonder" wat jullie hebben getekend.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#9 , 30 nov 2017 18:23

Beste

Het gegeven is dat actueel elek verkoop onder verlaagde registratierechten slechts kan plaatsvinden na akkoord van de registratie. Bij elke verkoop kijkt men even na of men geen renovaties 'vergeten' melden heeft in het verleden en/of het beperkte KI wel klopt met de huidige toestand. Verkopen met klein beschrijf gebeuren daarom - vandaag meer dan anders ^- best onder de opschortende voorwaarde dat het klein beschrijf bevestigd wordt. Ik heb dat recent gedaan voor mijn zoon. En in die compromis is het klein beschrijf dus in een clausule ingeschreven als ontbinden mogelijkheid. Bij ons si dat bevestigd (betrof klein appartement). Maar als dat niet in de compromis staat zal dat moeilijk worden...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”