Verborgen gebreken

VanessaC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken

#1 , 24 nov 2017 19:38

Ik heb in april 2017 de akte van mijn huis getekend en ben in mei 2017 verhuisd. Het is een oude woning van meer dan 100 jaar oud en we zijn al begonnen met renovatiewerken met oa een nieuwe badkamer en een nieuwe keuken. Nu, met het begin van de winter, wordt duidelijk dat het huis veel vochtproblemen heeft. Dit uit zich in schimmel op de muren, de voegen in keuken die nat worden (opstijgend uit de grond?) en een vochtigheidsgraad van soms +95% op de slaapkamer.
Ik ben ervan overtuigd dat de vorige eigenaar hiervan op de hoogte was en dit bewust verzwegen heeft. Het lijkt me raar dat hier in het verleden nooit problemen mee geweest zouden zijn.
Kan ik de vorige eigenaar nog in gebreke stellen of is dit te laat? En zo ja, wat is mijn kans om dit te winnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38595

#2 , 24 nov 2017 20:01

En was dat niet zichtbaar bij uw bezoeken?

VanessaC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2017 20:24

Nee, de bezoeken waren natuurlijk telkens aangekondigd dus ze konden de schimmel op de muren toen gemakkelijk camoufleren. Op de slaapkamer is er geen schimmelvorming maar wel een heel hoge vochtigheidsgraad. Dat is dus niet te zien.
Ik heb trouwens ook een nieuwe voordeur en achterdeur moeten steken. De voordeur kon je met moeite open krijgen en de achterdeur ging niet meer op slot. Die dingen waren ook niet te zien bij de bezoeken want ze zorgen steeds dat de deur open was tegen dat wij er waren. Maar dat kan ik nu natuurlijk moeilijk nog bewijzen :(

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 nov 2017 20:38

Was jij voor aankoop dan dat pand aan het bezoeken met een blindengeleidehond of slaapwandelde je? Waarom heb je ogen in uw kop? Omdat JIJ het niet gezien hebt is het nog geen verborgen gebrek. En die deuren, als een deur sleept dan hoor je dat tocht.
Daarom al honderden malen gezegd: neem een ervaringsdeskundige mee als je een huis koopt

VanessaC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2017 21:13

Amai sorry hoor, ik vraag hier even advies geen verwijten. De muur waar schimmel opstaat was schoon gemaakt toen we het pand bezochten. De hoge luchtvochtigheid in de slaapkamer is niet zichtbaar. De voordeur was telkens al open nog voor we konden aanbellen. Die sleepte niet, het slot blokkeerde waardoor je ze met moeite open kreeg. De achterdeur was een schuifraam waar een slot op stond maar dat bleek kapot waardoor die niet op slot kon.
Zij hebben mij niets gezegd van vochtproblemen in het huis en ze hebben de beschimmelde muur proper gemaakt. Dus ja spijtig voor mij dat ik dat niet gezien heb. Ik heb zo al problemen en extra kosten genoeg hier, ik heb jouw bitsige reactie nu even niet nodig, dank u

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 24 nov 2017 21:19

Bij een huis van meer dan 100 jaar oud kan men redelijkerwijze dergelijke problemen met hoge waarschijnlijkheid verwachten.
Ik vrees dat dit een bijkomend element is waarom u geen poot hebt om op te staan.
Wanneer bezocht u het huis? Was dat in de lente of de zomer?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

VanessaC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 nov 2017 21:24

In de lente

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 24 nov 2017 21:30

Daarom was er toen geen vocht of schimmel. De enkelvoudige muren van oude gebouwen hebben last van
condensatie op de muur tijdens het stookseizoen. Het is het fenomeen zoals van aangedampt enkel glas, maar dan op een
koude muur zonder spouw/isolatie.

Opklimmend vocht zit aan de onderkant van de muur. Maar de gevolgen daarvan kun je niet wegwassen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

VanessaC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 nov 2017 21:40

Bedankt voor je nuttige reactie. Het zit inderdaad aan de onderkant van de muur. Is dit dan iets dat in de lente/zomer verdwijnt en in de winter terugkomt?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 24 nov 2017 22:16

Bedankt voor je nuttige reactie. Het zit inderdaad aan de onderkant van de muur. Is dit dan iets dat in de lente/zomer verdwijnt en in de winter terugkomt?
Dat verdwijnt niet en laat onuitwisbare sporen na.
Je zou het dus moeten gezien hebben.
Als je op de muur tikt klinkt die op die plaatsen ook hol omdat de bepleistering is aangetast en (deels) loskomt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38595

#11 , 24 nov 2017 23:24

In een 100 - jarig huis zal er ook geen slab onderaan de muur zitten. Ook aan de mortelsamenstelling tussen de stenen en het soort van stenen dat zegt al veel.
Vermoedelijk ook geen betonen vloeren.
Als men zo'n huis koopt moet hen door een aantal zaken heen kijken - u weet dat het enkel glas is - weet dat bezetting tegen plafond nog met paardenhaar in kan zijn - riolering zal zo wie zo uit aardewerken buizen zijn die gebarsten zijn - aalput gemetst enz ....
Hoe is de staat van de zolder en de pannen? Is alles waterdicht of zijn er sporen van lekken?

Probleem is ook nog het verborgen houden moet opzettelijk gebeuren ... vraag is of u dat kan bewijzen.

Terug naar “Kopen”