Appartement op plan kopen, btw en andere kosten hoeveel eigen inbreng nodig ?

Ncnc91
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Appartement op plan kopen, btw en andere kosten hoeveel eigen inbreng nodig ?

#1 , 20 nov 2017 00:14

Beste forumleden.

Wij zijn gaan luisteren naar een een appartement dat ze gaan bouwen bij ons in de buurt. Deze zullen wellicht pas over 2 jaar afgewerkt zijn.

Volgende week afspraak bij de bank maar ik vrees een probleem bij de eigen inbreng die nodig zal zijn.

Kostprijs appartement is 178300 euro exclusief :

21% op constructie 145300euro = 30513 euro
10% op bouwgrond 33000 euro = 3300 euro

+ andere kosten notaris en nog andere

Totaal prijs alles inclusief is ongeveer 220000 euro

Nu de vraag is mijn kosten bedragen dus ongeveer 42000 euro.

Moet je die 42000 euro zelf inbrengen van spaargeld ?

Of kan je 21% constructie en die 10 % grond erbij lenen ? Notariskosten zullen we zelf bekostigen.

Dus ons appartment is 178300 euro exclusief kosten is dit dan de verkoopswaarde die de bank rekent ? Want stel dat je we btw bijlenen is onze quotiënt 116%? Of valt btw van de woning die je moet betalen bij de quotiënt van 100%

Volgens Vlaams woningsfonds moet ik die 42000 euro zelf kunnen leggen daar en kan ik 178300 euro lenen. Omdat ze verkoopwaarde rekening gehouden wordt

Nu gaan we naar Belfius gaan luisteren. Maar die zullen zelfde zeggen ?

Iemand ervaringrn mee we zouden max 20 000 inbrengen. Maar komen we nog ongeveer 22000 euro te kort om btw en alle kosten te betalen

Iemand idee of een bank die gaat goedkeuren ? Of moeten we voor deze projecten exht nog meer sparen eerst?

Zijn we dan niet beter dat we een bestaand appartement kopen voor 178300 euro ? En eventueel op klein beschrijf betalen ? Dat we ons 20 000 euro eigen inbreng gebruiken voor 5 % klein beschrijf ? Dan zal de bank dit wellicht sneller goedkeuren

Want is wel groot verschil klein beschrijf 5% pakweg 12000 euro schrijven

Of 21 % 'nieuwbouw = 42000

Wat denken jullie ?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2017 13:30

Alles zal afhangen van jullie inkomen. Vrienden van ons die beiden een goede job hadden, maar zo goed als geen spaargeld, hebben het volledige bedrag voor de aankoop van hun woning (dus + notariskosten) kunnen lenen (dus een quotiteit > 100%).

Verder: BTW wordt volgens mij niet als "kost" gezien, maar als onderdeel van de aankoopprijs van de woning. Met andere woorden: uw woning zelf kost 220.000 €. Uw kosten zijn dan nog:

- Registratierechten
- Notariskosten
- Aktekosten
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 21 nov 2017 22:46

Beste

Zal afhangen van bank tot bank. Doorgaans wordt voor deel grond 100 % van de aankoopprijs genomen. Voor deel bouw (waarde = BTW)x90 %.
In dat geval zou waarde dus 33.000 € + (145.000 + 30.513 )x 90 % =205762 €

Veel zal ook afhangen van de ratio lasten/inkomsten. Ga zeker eens met je bank praten. Zij kunnen je zeggen wat al dan niet haalbaar is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Ncnc91
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2017 16:30

Bedankt voor de reacties, wij kunnen 196000 lenen is 110 procent.

We moeten rond de 30 000 euro zelf inbrengen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 nov 2017 11:39

We moeten rond de 30 000 euro zelf inbrengen.
Voor het bedrag dat je dan te kort komt: lening bij de ouders of iets dergelijks?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”