Fout immo bewoonde oppervlakte

Sherbi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fout immo bewoonde oppervlakte

#1 , 13 nov 2017 00:12

Beste,

Vorige week hebben wij een "schriftelijk bod" ondertekend voor de aankoop van een nieuwe woning. :( Dit schriftelijk bod is aanvaard door de verkoper...
Uit de immo documentatie zowel in boekvorm als op internet als bord bij het te verkopen huis stond als bewoonbare opp 136m² en terrein.opp 107m². Wij hebben het bod gebaseerd op die oppervlakte. De werkelijke oppervlakte is bijna 30% minder. Hebben wij in dit geval nog recht om dit bod te annuleren of om de prijs te verminderen gerelateerd aan de werkelijke oppervlakte?

Alvast bedank voor feedback.
Mvg,
Sherbi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 nov 2017 00:19

Hoe weet u nu ineens dat het kleiner is?
Hebt u de woning vorige week niet gezien?
Wijken de echte afmetingen dan zoveel af van die op het plan van de nieuwe woning?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2017 17:15

Tja, probleem is dat er nogal wat verschillende "definities" van "bewoonbare oppervlakte" bestaan. Als ik de afmetingen van mijn woning (binnenkant van de buitenmuren) neem , is dit ook ongeveer 15% meer, dan wanneer ik er de oppervlakte van alle binnenmuren aftrek.

Je hebt de woning toch bezocht vooraleer uw bod door te geven, niet? Ik begrijp niet goed dat je uw bod baseert op een bewoonbare oppervlakte in een document? Ik zou op zijn minst de plannen opvragen en de woning eens bezoeken (eventueel een tweede keer met een vriend architect), vooraleer ik nog maar overweeg om er een bod op te doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 13 nov 2017 17:22

Er zijn verschillende gangbare definities van opp woningen.
Ook verschillende def of bepaalde ruimte als bewoonbaar moet worden beschouwd.
Bruto opp, netto-opp, met of zonder terrassen en balkons, enz.

Kortom het is zeker niet eenduidig met als gevolg niet duidelijk wat nu wel of niet kan betwist worden.
Maar als u de woning (grondig) bezocht heeft of als het nieuwbouw is de plannen bestudeerd zal een betwisting moeilijk zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2017 11:26

Zoals asperger zegt: definitie van "bewoonbare oppervlakte" is zo mistig, dat je een plan nodig hebt om te weten waarover je spreekt. Is de gang / nachthal onderdeel van de bewoonbare oppervlakte? Is de berging onderdeel? De WC? De garage? De zolder die nog niet volledig afgewerkt is, maar waar wel al een vaste trap naartoe is en OSB platen op de grond liggen? Etc, etc...

Uiteraard: als je spreekt over een bungalow met plat dak, die 10 meter op 10 meter is, zonder bijgebouwen, kan een bewoonbare oppervlakte van 136 m² nooit...

Misschien met de TS eerst eens zeggen hoe hij de bewoonbare oppervlakte berekend heeft? Welke kamers neemt hij in rekening, welke niet, etc...?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”