verkoop huis

carinem
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

verkoop huis

#1 , 11 nov 2017 18:51

Mijn vader is overleden, mijn broer en ik verkopen dus het ouderlijk huis. Mijn broer heeft een beetje de gewoonte van alles op zijn eentje te regelen en zette het huis te koop via een immobiliënkantoor. Ik werd daar nooit over ingelicht en werd ook nooit gecontacteerd door het kantoor. Onlangs was er een bod op het huis waar ik ook mee akkoord ben, ik heb dus dat bod ondertekend. Ondertussen is de compromis klaar en staan er daar heel wat verplichtingen in naar het immobiliënkantoor toe. Ik weiger dus die compromis te ondertekenen daar er onwaarheden in staan. Dit kantoor heeft mij nooit op de hoogte gehouden en heeft ook nooit de moeite gedaan om te onderzoeken of er nog een erfgenaam was. Ondertussen hebben zij maar alles onder elkaar geregeld. Ik wil nog eens herhalen dat ik wel akkoord ben met de verkoop maar ik ben niet zo gelukkig met de manier van handelen van het immobiliënkantoor. Ondertussen heb ik ook vernomen dat je nog een commissieloon mag betalen voor bewezen diensten, welke diensten? Ik werd nooit op de hoogte gehouden. Nu proberen ze druk te zetten tot ondertekening van de compromis, dit heb ik tot op heden nog niet gedaan. Graag zou ik vernemen wat ik nu het beste doe.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 11 nov 2017 19:23

U hebt het bod ondertekend, dus de verkoop kan sowieso doorgaan.

Welke verplichtingen legt het kantoor nog op? Hebt u gegronde redenen om die te weigeren ? Die commissie zal wel verschuldigd zijn, maar het is dus wel uw broer die deze verplichting aanvaard heeft, naar ik aanneem namens u beiden...

Welk resultaat wil u bereiken ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 11 nov 2017 19:53

Door het bod te aanvaarden hebt u geen poot meer om op te staan om de verkoop nu nog in vraag te stellen.
Een immo kantoor hoeft zich niet bezig te houden met stamboomonderzoek.
Indien u de verkoop niet had aanvaard zou u zich nog tegen uw broer hebben kunnen keren.
Daarvoor is het nu te laat.

Maar zoals bosprocureir zegt is het niet duidelijk wat het echte probleem is en wat u tracht te bereiken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 11 nov 2017 21:29

Waar is de notaris in dit verhaal?

carinem
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 nov 2017 09:26

Ik heb een andere notaris dan mijn broer genomen daar ik bij zijn notaris geen gehoor krijg. Mijn notaris zegt dat de vastgoedmakelaar in de fout is gegaan door het niet opvolgen van de deontologie. Zoals ik al zei heb ik totaal geen probleem met de verkoop van het huis maar wel met hoe de compromis is opgesteld. Daar staan heel wat samenwerkingsakkoorden is tussen het kantoor en de verkoper. Die zijn er met mij nooit geweest en dan kan ik die bijgevolg ook niet ondertekenen. In het bod stond ook dat het verkocht werd in de staat waarin het zich bevindt , in de compromis staat dat de verkoper nog de gevel zal oplappen, mijn broer had dat geregeld zei het kantoor. Wat wil ik nu bereiken is dat er geen onwaarheden in de compromis staan, dus geen afspraken met mij want er is geen contract en ik ben nooit over de verkoop op de hoogte gehouden geweest en zeker geen herstelling aan de gevel en ik vraag me nu nog af of ik een commissie moet betalen daar dit voor mij nergens geschreven staat.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 nov 2017 09:40

Natuurlijk ga je een commissie betalen, dit word zelfs rechtstreeks afgehouden bij de verkoop.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

carinem
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 nov 2017 09:51

Inderdaad, zo slim zijn ze wel die kantoren. De kopers hebben al het voorschot gestort op hun derdenrekening zonder getekende compromis. Niet slim zou ik zeggen. Natuurlijk moet die commissie betaald worden, de vraag is door wie? Ik heb met hen geen bindende afspraken. Mijn broer heeft dit op zijn eentje geregeld zonder samenspraak. In het immo wisten ze niet van mijn bestaan. Hun probleem denk ik.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 nov 2017 10:18

De commissie word betaald door de verkopers, compromis niet getekend dit is geen probleem, er is een akkoord gegeven van u en je broer, en dit is voldoende om als verkocht te laten door gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 12 nov 2017 11:50

Als in de verkoopsovereenkomst niets stond over t oplappen van de gevel (en vrij exact wat er zou gebeuren gaande van een paar voegen herstellen tot een volledige renovatie) dan zou ik de compromis ook weigeren te tekenen tenzij uw broer die kosten volledig op zich neemt. De verkoopsovereenkomst was immers x euro in de staat waarin het zich bevindt. Men moet na t tekenen van de verkoopsovereenkomst niet meer afkomen met bijkomende condities. Idemdito tussen compromis en akte.

Dat de makelaar met slechts 1 contactpersoon werkt is normaal maar hij had inderdaad wel minstens moeten vragen wie allemaal de compromis moet tekenen.

t Is aan jullie om de communicatie tussen jullie bij te stellen (als dat mogelijk is)

carinem
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 nov 2017 13:58

Als je een huis verkoopt met een immo maak je toch afspraken met hen, dit wordt toch in een contract gezet dat je dient te ondertekenen? Ik heb geen contract ondertekend maar ik wil wel verkopen daarom heb ik dit bod ondertekend. In feite hebben de mensen van de immo niet in opdracht van mij gewerkt, dus ik weet niet voor wat ik hen moet betalen?

bosprocureur
Berichten: 6854

#11 , 12 nov 2017 14:10

Kijk, die mensen van de immo hebben hun werk gedaan, niet perfect maar toch gedaan. Zij hebben naar mijn aanvoelen dus recht op een commissie. Zij hebben niet in uw opdracht gewerkt, en daar ligt een fout, en geen kleintje. Maar anderzijds u hebt wel een bod, door hen aangebracht aanvaard...

Laat uw notaris, die van uw broer, en eventueel die van de koper(s) maar verderwerken met de documenten die zij nu hebben; hiermee hebben ze m.i. genoeg. Natuurlijk voorzichtig zijn met de info die de kopers op voorhand moeten krijgen, eventuele voorkooprechten enz.. Enkel de verkoop dus, wat in het bod gespecifieerd is, geen bijkomende leveringen of prestaties, tenzij uw broer, en hij alleen, ervoor instaat.

Juridisch gezien denk ik niet dat er van u een commissie kan ge-eist worden, evenmin als aan uw broer, gezien de opdracht niet aan een paar vormvereisten voldeed, en dus zeker omdat u niet op voorhand een opdracht kon/wou geven. Zij hadden gewoon een opdracht van de helft van de eigenaars, dus nog helemaal geen opdracht.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 12 nov 2017 15:32

Kijk, die mensen van de immo hebben hun werk gedaan, niet perfect maar toch gedaan. Zij hebben naar mijn aanvoelen dus recht op een commissie. Zij hebben niet in uw opdracht gewerkt, en daar ligt een fout, en geen kleintje. Maar anderzijds u hebt wel een bod, door hen aangebracht aanvaard...

Laat uw notaris, die van uw broer, en eventueel die van de koper(s) maar verderwerken met de documenten die zij nu hebben; hiermee hebben ze m.i. genoeg. Natuurlijk voorzichtig zijn met de info die de kopers op voorhand moeten krijgen, eventuele voorkooprechten enz.. Enkel de verkoop dus, wat in het bod gespecifieerd is, geen bijkomende leveringen of prestaties, tenzij uw broer, en hij alleen, ervoor instaat.

Juridisch gezien denk ik niet dat er van u een commissie kan ge-eist worden, evenmin als aan uw broer, gezien de opdracht niet aan een paar vormvereisten voldeed, en dus zeker omdat u niet op voorhand een opdracht kon/wou geven. Zij hadden gewoon een opdracht van de helft van de eigenaars, dus nog helemaal geen opdracht.
In het beste geval heeft TS een schuldvordering op zijn broer tbv de helft van die commissie.
Tov het agentschap is de commissie wel degelijk verschuldigd. Daartoe heeft de broer zeker een contract ondertekend.
Hij zal die als ondertekenaar aan het agentschap moeten betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6854

#13 , 12 nov 2017 15:44

Ik meen mij te herinneren dat er een tamelijk recent vonnis is, waarbij een immo in het ongelijk gesteld is betreffende hun eis voor commissie, En dat wegens een vormfout in de opdracht. Vandaar.

Het agentschap mocht in dit geval formeel, mijn inziens, nog helemaal niet aan de uitvoering van hun taak beginnen. Wat niet betekent dat zij hun opdracht niet tot een goed einde gebracht hebben.

Laat de notarissen hun werk doen, incasseer hetgeen u toekomt bij de akte, en, tracht voor de rest overeen te komen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 nov 2017 17:49

Jij kan alvast niet gebonden zijn door een Immo-overeenkomst die je broer zonder jouw goedkeuring heeft aangegaan.
De vastgoedmakelaar is gebruikelijkerwijs geen partij in de koop-verkoopovereenkomst.
Notaris zal vergoeding voor makelaar aan de bron inhouden en -mits akkoord van je broer en jezelf - het saldo herverdelen ofwel op derdenrekening houden tot onderling akkoord.
(Volgens mijn inschatting).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

carinem
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 nov 2017 17:52

Dus als ik het goed begrijp heeft het immokantoor toch fouten gemaakt? Kunnen ze in principe geen commissie eisen van mij maar wel van mijn broer. Waarschijnlijk hebben ze hun werk wel goed gedaan voor mijn broer maar ik vind het maar erg voor mezelf dat ik nooit geen info kreeg. Over welke vormfouten gaat dit dan juist en kan ik mij daar dan mee verdedigen? Ik heb de compromis nog niet getekend, kunnen ze mij daarvoor bestraffen?

Terug naar “Kopen”