verkoop huis

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: verkoop huis

#16 , 12 nov 2017 18:27

Enkel zij die een contract zijn aangegaan zijn er verantwoordelijk voor.
Maar aangezien u akkoord bent gegaan met het resultaat en het bod aanvaard hebt bent u stilzwijgend akkoord gegaan
aangezien u op dat ogenblik bewijsbaar op de hoogte was van de prestatie van het immokantoor.

Overweeg eens of u uw broer niet dankbaar met zijn voor de moeite die hij heeft gedaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#17 , 12 nov 2017 19:03

Ondertussen is de compromis klaar en staan er daar heel wat verplichtingen in naar het immobiliënkantoor toe.
Over welke verplichtingen gaat het hier.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

carinem
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 nov 2017 06:23

In de compromis staat dat het huis verkocht wordt in de staat dat het is, drie regels verder staat er dat de achtergevel nog hersteld wordt door de verkoper. In het bod staat niks vermeld over herstellingen. In de compromis staat dat de verkoper het immokantoor maandelijks heeft ingelicht over overschrijvingen die het onroerend goed belasten dan wel over andere afspraken van derden die dienen voldaan n.a.v. huidige verkoop. Ik heb inderdaad het bod aanvaard en ben daar ook mee akkoord maar ik denk niet dat ik verplichtingen heb naar het immokantoor. Stilzwijgend akkoord van iets dat ik nooit gezien heb op papier? Ik dacht dat het een verplichting was van een immo dat de afspraken op papier staan en ondertekend zijn. Immo heeft ook de plicht om te informeren naar de verkopers tijdens de verkoop van het huis. Ik heb nooit iets gehoord of gezien?

Reclame

carinem
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#19 , 13 nov 2017 06:58

in de compromis staat ook dat zij hun commissie afhouden van het voorschot en dan doorstorten naar de notaris. Ik weet zelfs niet over welk bedrag het gaat? In het bod stond een notaris vermeld dat mijn broer had aangesteld, daar ik bij deze geen gehoor krijg na het meermaals mailen heb ik een eigen notaris aangesteld. Zelfs dit blijken ze niet te aanvaarden en negeren hem volledig.

bosprocureur
Berichten: 6853

#20 , 13 nov 2017 08:20

in de compromis staat ook dat zij hun commissie afhouden van het voorschot en dan doorstorten naar de notaris. Ik weet zelfs niet over welk bedrag het gaat? In het bod stond een notaris vermeld dat mijn broer had aangesteld, daar ik bij deze geen gehoor krijg na het meermaals mailen heb ik een eigen notaris aangesteld. Zelfs dit blijken ze niet te aanvaarden en negeren hem volledig.

Daar staat u dan volledig buiten; sta erop dat u (indien u dat wenst) uw deel onverkort ontvangt bij de verkoop.

U hebt gewoon het recht u te laten bijstaan en vertegenwoordigen door uw eigen notaris in deze. Dring bij die notaris aan dat hij zich onmiddellijk en volledig laat bij de zaak betrekken, en dat hij u kan informeren.

De zaken die het immokantoor niet heeft uitgevoerd zijn m.i. essentieel. Zij kunnen niet in uw naam handelen zonder uw opdracht of minstens uw akkoord. Inmiddels hebt u wel stilzwijgend uw akkoord gegeven met de verkoop, niet met de manier waarop u behandeld werd, noch met het bedrag van de commissie.

Volledig zonder commissie zal wel wat teveel gevraagd zijn, maar dat is dan een zaak tussen u en uw broer, zeker als u de toekomstige verstandhouding met de broer op prijs stelt.

carinem
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#21 , 14 nov 2017 06:15

Nu dreigt het immo nog eens met een boete van 10% van de verkoopprijs. Ik denk dat ze niet goed kunnen lezen want ik wil juist wel verkopen. Ik teken gewoonweg geen leugens die in de compromis staan. Ze laten ook nog eens weten dat ze geen aanpassingen in de compromis kunnen doen daar ze al door de andere partijen getekend werd en op de koop toe dat ik mezelf moest bekend maken bij hen deontologisch gezien. De wereld op zijn kop.

bosprocureur
Berichten: 6853

#22 , 14 nov 2017 08:16

Nog eens, u hebt geen enkel contract met de immo, zeker niet formeel.

U hebt het bod, afkomstig van de koper, voor akkoord ondertekend; ik mag aannemen dat dit bod opgesteld werd op een formulier van de immomakelaar. Dat is m.i. voldoende (van uw kant) om de verkoop te laten doorgaan. Heeft iemand anders bijkomende voorstellen of beloften gedaan, dan moeten zij die maar invullen/financieren.

Wat zegt of doet uw notaris intussen?

En die boete van 10% op de verkoopprijs? U hebt uw akkoord gegeven met de verkoop, zonder accessoires of fantasietjes. Ik zie niet waar u zou in de fout gaan door weigering om nadien bijkomende voorwaarden te aanvaarden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#23 , 14 nov 2017 09:02

en op de koop toe dat ik mezelf moest bekend maken bij hen deontologisch gezien

Juist, tot op zekere hoogte.

Het kantoor mag eigenlijk, deontologisch gezien, geen enkele verrichting (en dus zeker geen verkoop) doen zonder dat zij op voorhand uw identiteitsgegevens hebben. zij het tenminste een uitprint van- of een kopie van - uw identiteitskaart. Zijzelf moeten daarvoor zorgen, en u dus op zijn minst op voorhand contacteren.

Zij zullen wel gehandeld hebben "om goed te doen", maar dat doet niets af aan hun verplichting !

Het is dan ook larie dat zij nu dreigen met een schadevergoedingseis.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#24 , 14 nov 2017 10:29

Tijd voor een aangetekend briefje aan het immo met de vermeldingen:
1. dat elke communicatie naar u toe dient te verlopen via uw notaris
2. dat u geen overeenkomst/compromis zult ondertekenen die afwijkt van de voorwaarden van het aanvaarde bod
3. dat u niet opgezet bent met hun dreigementen die enkel dienen om hun deontologische fouten te camoufleren. Laat hen weten dat u het BIV hierover zult inlichten en doe dit ook.

Behandel de verkoop van het huis en het contract (of niet hebben van een contract) met het immo als 2 aparte zaken en laat ook niet toe dat zijzelf deze 2 zaken als één behandelen.

Zoals hier al eerder aangegeven, laat u ook niet onder druk zetten door die boete. Het immo maakt zelf fouten door u een compromise voor te leggen met andere voorwaarden dan wat u aanvaard heeft. Dat de andere partijen dit al aanvaard hebben is een non-argument dat er voor u niet toe doet.

carinem
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#25 , 15 nov 2017 06:53

Ik heb het probleem al doorgemaild naar het biv. Tot op heden geen antwoord. Ik heb alleen raad gevraagd, nog geen klacht ingediend! Misschien doe ik dit beter wel maar dat lijkt mij zo definitief.

carinem
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#26 , 16 nov 2017 19:49

Tot op heden nog geen nieuwe compromis. Mijn notaris heeft contact opgenomen met het immokantoor om de compromis aan te passen. Ondertussen kunnen de kopers de sleutels van het huis van mijn pa gaan ophalen bij het immokantoor om te gaan kijken met aannemers en offertes op te maken. Dit allemaal zonder getekende compromis en zonder mijn goedkeuring.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#27 , 17 nov 2017 11:52

Ondertussen kunnen de kopers de sleutels van het huis van mijn pa gaan ophalen bij het immokantoor om te gaan kijken met aannemers en offertes op te maken. Dit allemaal zonder getekende compromis en zonder mijn goedkeuring.
Als u dit niet wenst kan u dat simpelweg kenbaar maken.

eerlijkenrecht
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#28 , 17 dec 2017 12:52

Als vastgoedmakelaar kan ik u melden dat commissie pas opeisbaar is wanneer allen partijen getekend hebben in de bemiddeling tot verkoop, wanneer u hem/haar niet hebt aangesteld dat kan de commissie niet van u afgedwongen worden, echter kan het wel zijn dat uw broer zich heeft sterk gemaakt voor boer en zus, in dergelijk geval is dan de contractant hoofdelijk gehouden aan de commissie. Ook al zou u akkoord gaan met de compromis, dan nog hebt u geen akkoord gegeven ivm de commissie en erkent u niet hem/haar te hebben aangesteld. Deontoloigsch kan het zelfs niet dat een vastgoedmakelaar bemiddeld zonder opdracht van alle partijen, hierin staan zware sancties bij het BIV, best eens met de beroepsorde hiervoor contact opnemen indien u klacht tegen betrokken makelaar wilt neerleggen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#29 , 17 dec 2017 13:58

Is er intussen een nieuwe compromis? Of een regeling tussen broer en TS?

Wat zegt/doet de notaris van TS intussen?

Terug naar “Kopen”