Verbreking van compromis van verkoop woning

Verrhuizen2018
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verbreking van compromis van verkoop woning

#1 , 04 nov 2017 18:36

Hallo,

Ik heb een huis te koop in Mechelen en de kopers veranderen constant van gedacht. Eerst moest alles leeg op de dag dat het compromis ondertekend is, maar ik woon daar nog. Dan moest al het materiaal weg dat bij de verkoop hoorde, mijn adres moest er onmiddellijk weg, ja ze zijn zelfs naar het gemeente huis geweest om mij te laten schrappen, nu hebben zij de compromis verbroken om de woning te verkopen aan hun zoon.
Ik zelf heb 6 burn out's achter de rug en ik trek het niet lang meer.

Ik weet dat ik een vergoeding kan krijgen van 10 % van de verkoopprijs, maar de notaris zegt dat ik dit niet kan, mijn advocaat en een tweede en derde opinie zeggen dat ik zelfs voor medische schade door hun klxten gedrag zelfs een schade vergoeding kan eisen.
Kan ik een schade vergoeding eisen via de notaris of moet ik hoe dan ook via de rechtbank voor het verbreken van de compromis..

Ik zelf ga naar het buitenland wonen omdat ik het hier in België niets meer kan trekken.

Het het verlijden van de akte is voor 27 november 2017, kan ik iets doen om deze vergoeding te krijgen zonder rechtbank?

Ik kan niet meer, ik weet ook niet meer wat er nu nog telt qua wetgeving of regelgeving want de notaris zegt dat ik geen recht heb en de advocaten en het internet zeggen van wel.

Groetjes en alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 nov 2017 18:50

nu hebben zij de compromis verbroken om de woning te verkopen aan hun zoon.

Hoe gaan zij een huis dat van u is aan hun zoon verkopen?
Waarom zou de compromis niet geldig zijn?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 04 nov 2017 19:16

Feitelijke eigendomsoverdracht gebeurd toch maar bij verlijden akte?
Zolang blijft u eigenaar - eens de compromis getekend is kan geen van de partijen daar op terugkomen.
U hebt een notaris - geef deze duidelijke instructies wat de verkoop betreft.
Met een compromis kan een koper niemand uit zijn huis laten zetten - laat uw notaris eens een briefje naar de gemeente sturen mocht men daar op ingegaan zijn. Zijn zware ambtsfouten.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2017 21:36

nu hebben zij de compromis verbroken om de woning te verkopen aan hun zoon.

Hoe gaan zij een huis dat van u is aan hun zoon verkopen?
Waarom zou de compromis niet geldig zijn?
Gaat het soms om een verkoop met commandoverklaring, waarbij de schijnbare kopers als stroman fungeerden?
In dat geval moet dit beding uitdrukkelijk in de koop-verkoopovereenkomst opgenomen zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2017 21:43

Feitelijke eigendomsoverdracht gebeurd toch maar bij verlijden akte?
Dat is de standaard in compromis-overeenkomsten, Franciscus, maar wijkt daarmee consensueel af van het gemeenrechtelijk (BE) systeem waar de eigendomsoverdracht van een zaak (die geen soortzaak is en geen toekomstige zaak) gebeurt op het ogenblik van het akkoord tussen partijen.
Indien dus het gemeenrechtelijke systeem (ongebruikelijkerwijs) is toegepast, dan had de notaris daar m.i. minstens uitdrukkelijk voor moeten waarschuwen.
Heeft TS soms dezelfde notaris als de kopers?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 04 nov 2017 21:45

Om een geldige commandverklaring uit te voeren moet men de compromis niet ontbinden.
Want als men die ontbindt is ook de commandverklaring verdwenen.

Er klopt iets niet in de uitleg van TS.
Of hij zegt niet alles.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”