meeneembaarheid na echtscheiding

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

meeneembaarheid na echtscheiding

#1 , 03 nov 2017 22:12

Mijn woning wordt (mogelijk) verkocht uit echtscheiding, door procedures is het langer dan 18mnd geleden dat ik in de woning heb gewoond, mijn ex bewoont ze wel nog steeds.
Wil dit zeggen dat ik de meeneembaarheid nu verlies?
Dit vind ik erover op de vlaamse belastingssite
•in het geval van de meeneembaarheid onder de vorm van verrekening (A1 – V1 – A2) moet de betrokkene op enig ogenblik in de periode van achttien maanden vóór de verkoop of vóór de verdeling het verkochte of verdeelde goed als zijn hoofdverblijfplaats hebben gebruikt. In het geval van de meeneembaarheid onder de vorm van teruggave (A1 – A2- V1) moet de betrokkene op enig ogenblik in de periode van achttien maanden vóór de aankoop van de woning die tot zijn nieuwe hoofdverblijfplaats zal dienen, zijn hoofdverblijfplaats gehad hebben in de wederverkochte of verdeelde woning.
(https://belastingen.vlaanderen.be/meeneembaarheid)


.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 04 nov 2017 23:18

Beste

Ik denk het wel. Wetgeving lijkt me duidelijk. Bespreek met je notaris of Vlaamse Overheid hier geneigd is af te wijken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2017 14:54

Dankuwel, afspraak met notaris zal nodig zijn dus.

Reclame

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2017 08:29

Toch nog even dit:
Vb. X en Y, echtgenoten, besluiten uit de echt te scheiden. In het kader van een echtscheiding door onderlinge toestemming wordt overeengekomen dat X de gezinswoning, die ze samen - elk voor de helft - hebben aangekocht, zal overnemen. X zal bij latere verkoop van die woning en aankoop van een nieuwe woning in principe beroep kunnen doen op het voordeel van de meeneembaarheid. Onder gelding van de oude tekst van de artikelen 613 en 212bis kan Y echter bij een latere aankoop van een nieuwe woning, geen beroep doen op de meeneembaarheid omdat in de verrichting die hij tot stand brengt geen zuivere verkoop maar een verdeling als element van vervreemding van de oorspronkelijke woning voorkomt. Voortaan zal Y, net zoals X, bij aankoop van een nieuwe woning in principe de meeneembaarheid kunnen inroepen, mits hij bij de verdeling geen rechten in de oorspronkelijke gezinswoning heeft behouden.

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted
Te lezen op 'afdeling 3 punt 4, derde paragraaf.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2018 07:46

Volgens de notaris kan er een uitzondering gevraagd worden en kan ik €12.500 meenemen naar de volgende woning.
Abattement zou wel niet combineerbaar zijn: men moet kiezen tussen één van beide.

Terug naar “Kopen”