afgekeurde mazout tank nog te verwijderen voor verkoop?

Franciscus
Berichten: 38592

Re: afgekeurde mazout tank nog te verwijderen voor verkoop?

#16 , 06 nov 2017 16:57

Iemand die ik ken - ondertussen jaren geleden had een huis gekocht in E. de nodige voorbehouden in compromis. Bleek vroeger een zinkbewerkplaats te zijn geweest en zwaar verontreinigd. Gelukkig voorschot aan notaris betaald en niet aan immo of verkoper zaak is tot in beroep geweest en uiteindelijk is koop ontbonden. (Was zo al in eerste aanleg maar immo en verkoper gingen in beroep wilde op zijn minst het voorschot). Heeft hen nu iets meer gekost en pand was onbewoonbaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#17 , 06 nov 2017 17:00

Wel nieuwe regelgeving op komst die de saneringskosten beperkt. Zou met terugwerkende kracht gaan gelden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 06 nov 2017 20:06

Heb ooit voor mijn werkgever een pand moeten gaan aankopen, nadat ik het zelf had onderzocht en gewaardeerd. Bleek 1 dag voor ondertekening van de notariële akte dat daar jaren vroeger een kolenhandel was geweest, door de loslippigheid van één van de buren. Ik heb onmiddellijk een bodemonderzoek geëist en de akte laten uitstellen. Gelukkig maar want de bodem was stevig vervuild. Omdat wij nog steeds kandidaat koper bleven, op voorwaarde dat de verkoper de bodem saneerde , heeft verkoper dat dan maar laten doen. Hij heeft niet veel plezier beleefd aan zij verkoop, want de sanering heeft bijna 60% van de totale verkoopsprijs gekost. De grond werd over de hele oppervlakte tot op een diepte van 4 meter afgegraven en vernietigd. Enkel de bodem onder het woonhuis was OK.
Bedoeling van mijn werkgever was om daar een brouwerijdepot op te bouwen, hetgeen ik dan later ook mocht uitvoeren, maar wel 10 maanden te laat. Ook die vertraging werd aan de verkoper aangerekend.

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#19 , 08 nov 2017 15:17

Mijn eerste vraag was al bovengronds of ondergronds, want dat maakt reeds een duidelijk verschil in antwoord.
Een bovengrondse tank kun je dus gewoon laten afvoeren. (Ook een tank in de kelder wordt beschouwd als 'bovengronds').

Mijn tweede vraag zou dan zijn: meer of minder dan 6000 liter? (of 5000kg)
Verkoop van een woning met niet meer aangesloten mazouttank
Verkoopt u een woning met mazouttank? Dan kan de akte alleen worden verleden nadat u het certificaat van buitendienststelling van uw tank verkregen hebt. Bij een bovengrondse tank of keldertank is het voor de wetgeving voldoende om de tank te laten ledigen en reinigen.
Toch raden makelaars aan om de tank weg te halen, want dat geeft een betere indruk bij eventuele kandidaat-kopers.
[Piva-oil.be]

Meer over de wetgeving leest u vooral hier: Een stookolietank buiten gebruik stellen

Terug naar “Kopen”