verkoopsovereenkomst

LSTEENHO
Topic Starter

verkoopsovereenkomst

#1 , 12 feb 2008 13:44

In een verkoopsovereenkomst staan 2 kopers vermeld en deze werd ondertekend door alle partijen. Is deze overeenkomst bindend voor de akte , is de notaris verplicht beide kopers in de akte op te nemen als eigenaars ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 12 feb 2008 15:12

Ja. Ik baseer me niet meteen op wetteksten, maar heb op een vraag die ik onlangs nog aan mijn notaris stelde. Indien u bij ondertekening compromis nog wil voorzien dat eventueel slechts 1 v.d. twee kan kopen bij de definitieve akte, moet dat in de compromis als dusdanig vermeld staan.

LSTEENHO
Topic Starter

#3 , 12 feb 2008 16:45

Ok , bedankt voor de snelle reactie

Reclame

palmke

#4 , 07 jul 2008 22:35

Ken nochtans een geval waarin de 2 kopers in de overeenkomst niet dezelfde zijn als deze van de eigenlijke akte (slechts 1 koper dezelfde en 1 andere).
Is dit wettelijk ?
Ligt de fout bij de notaris ?
Kan men hierdoor de eigendom betwisten, en zo ja wie zijn nu juridisch gezien de feitelijke eigenaars : personen X en Y van de overeenkomst of personen Y en Z van de akte ?

wolf2

#5 , 08 jul 2008 21:39

Een compromis ("voorlopige verkoopsovereenkomst" zoals men het ten onrechte dikwijls noemt) geldt maar tussen de partijen.

Om de andere mensen (die 6 miljard) in te lichten over wie nu de eigenaar is, moet de overeenkomst bij de hypotheekbewaarder overgeschreven worden. Die man/vrouw mag echter enkel notariële akten overschrijven (simpel gezegd), dus moet U de overeenkomst (het compromis) in een notariële akte laten omzetten.

Het spreekt vanzelf dat de partijen in het compromis dezelfde moeten zijn als in de notarisakte. Toch wordt er regelmatig afgeweken aan de kant van de kopers: bij nader inzien wil men er de BVBA van de man in betrekken of wil de vrouw alleen kopen of wil men de blote eigendom door de kinderen laten kopen enz.

Als iedereen daarmee akkoord gaat, kan men zo een "aangepaste" notarisakte opstellen... Lees maar eens een verkoopakte: NOOIT wordt er verwezen naar het compromis, of naar de datum er van. De notaris stelt: vandaag zijn voor mij verschenen A en B en die verkopen aan C en D enz.

Natuurlijk vereist dit vertrouwen van alle betrokkenen. Wie bezit er trouwens nog zijn compromis?

Dus: de praktijk wijkt regelmatig af van de oorspronkelijke situatie.

djanodive

#6 , 15 jul 2008 16:01

Een andere vrij goedkope oplossing is om het compromis wederzijds te vernietigen en een nieuw op te stellen.

Dit kan blijkbaar al enige tijd zonder grote kosten. Ik denk zo 25euro.

Want vroeger was het vermoedelijk zo, dat als een compromis doorgestuurd was naar de registratie (dus niet de akte zelf) en je er achteraf vanonderuit wilde of zoiets, je toch de registratierechten moest betalen. Uiteraard gelde dit niet indien de compromis nog niet overgemaakt was aan het registratiekantoor.

Maar zoals gezegd moeten beide partijen akkoord zijn. Of je laat het zoals hiervoor gezegd, in zijn beloop en hoopt dat er niemand moeilijk doet.

Terug naar “Kopen”