Schenken/kopen van bouwgrond

Rubenwy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schenken/kopen van bouwgrond

#1 , 02 nov 2017 14:07

Beste,

Ik en mijn vriendin zitten met een “probleempje”. Graag zouden wij gaan bouwen op een bouwgrond van de ouders van mijn vriendin. Dus de bouwgrond zou op de naam van mij en mijn vriendin moeten komen. Mijn schoonouders zoude graag de helf van de waarde krijgen voor de grond ( schenken aan hun dochters / verkopen aan mij) .
Mijn vriendin heeft 1 broer en wij zijn niet getrouwd .

Uiteraard willen wij een zo goedkoop mogelijk oplossing. Kan de grond bijvoorbeeld geschonken worden aan de 2 kinderen en dat ik vervolgens de broer uitkoop? Zal een notaris hier altijd de (voor ons ) interessantste oplossing voorstellen?

Alvast bedankt om te antwoorden!

Grtjs
Ruben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 02 nov 2017 20:24

Er zijn verschillende mogelijkheden om dit op te lossen.
Het kan gaan om een verkoop tegen een lagere prijs dan de waarde van die grond. er kan dan een 'verklaring pro fisco' gedaan worden bij de akte waarin de werkelijke waarde staat.
Het kan ook gaan om een akte met gedeeltelijke schenking/gedeeltelijk verkoop.
Of nog : u kan de grond volledig betalen in werkelijke waarde en de dag na de akte doen de ouders een handgift van de helft aan de dochter. Ook dan heeft u de helft betaald en de helft gekregen. zij het dat de handgift in geld dan ook correct in het eigen vermogen van de vrouw blijft. Ga praten met uw notaris. Hij/zij kent de situatie het best en kan een gepast advies formuleren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”