Afzien van bod

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

Afzien van bod

#1 , 25 okt 2017 20:56

Beste,

Ik heb een schriftelijk bod uitgebracht en bod is aanvaard door koper. Makelaar geeft me dit telefonisch door. Moest wel de dag zelf ook 10 % voorschot betalen. Wat ik ook gedaan heb. Sindsdien vraag ik de makelaar nog eens het huis te bezoeken en dit kon pas na het tekenen van compromis. Ik ga daar niet mee akkoord. Ook ben ik pas achteraf te weten gekomen dat er door het perceel een rooilijn loopt waarvan de makelaar geen woord over heeft gerept. Mijn gevoel klopte..iets was en is niet pluis. Ik zou nu mijn bod willen intrekken en mijn 10% willen terugvorderen. Kan Dit?
Volgens onze notaris kan dit wel...
Hoe pak ik dit het beste Aan? Wij hebben niks schriftelijke dat de verkopers het bod aanvaarden...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 okt 2017 21:05

Neen dat is nu te laat. De koopverbintenis is een contractuele verbintenis.
Vraag het eens aan uw notaris waarom hij denkt dat een koopverbintenis gratis kan worden verbroken, aangezien hij het is
die dat beweert.
Tenzij u voorwaarden aan uw bod hebt verbonden die niet zijn verwezenlijkt zie ik niet in hoe dat zou kunnen.

Een rooilijn is de grens tussen het privaat en het publiek domein. Per definie kan die niet "door" een privaat terrein lopen.
Laatst gewijzigd door asperger op 25 okt 2017 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2017 21:07

Normaal neem je een optie op de koop en ga je eerst alles bekijken eer je het bod doet, want er kan altijd addertjes onder het gras zitten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

#4 , 25 okt 2017 21:24

Wij zijn idd te snel te werk gegaan...bod is schriftelijk nog niet aanvaard door verkoper. Kan ik de potentiële koper mijn bod ten alle tijde intrekken?
Ongeacht welke duur dit bod vermeldt.
Er zijn idd addertje onder het gras...
Ivm rooilijn, volgens de gemeente kan er nog onteigend worden maar die kans is klein... dit had de makelaar toch kunnen Melden?

Ik vraag me nu af of er geen enkele manier is om hier een einde te maken zonder ons geld verloren laten gaan?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 26 okt 2017 00:18

Vraag is of makelaar kan bewijzen dat hij het bod aanvaard heeft in opdracht van verkoper. Als hij dat kan bewijzen kan u niet meer terug. Als hij echter niet kan bewijzen dat u een akkoord kreeg kan u uw bod beëindigen. U zal dus moeten nagaan welke sporen u na liet. Is er mailverkeer waaruit blijkt dat u de aanvaarding van het bod ter kennis werd gebracht? Zijn er getuigen van één en ander? Als u uw bod intrekt komt de bewijslast bij de koper te liggen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

#6 , 27 okt 2017 20:21

Telefonisch doorgekregen dat bod aanvaard is op voorwaarde dat we voorschot de dag zelf betalen.
Dit jammer genoeg door gebrek aan ervaring op derderekening makelaar (grote makalaarsbureau).
Makelaar per mail met bankgegevens gekregen. Ik heb gevraagd dat het bod door makelaar dus aanvaard is en ze heeft me daar niet op geantwoord. Op uw Vraag of er mailverkeer is waaruit blijkt dat u de aanvaarding van het bod ter kennis werd gebracht? Nee? getuige? Nee. Nu wordt alles wat duidelijker.... enorme druk om de volgende dagen het compromis te tekenen en daarna pas huis bezoeken. Dit kon Ik niet wegens eigen gemoedsrust en makelaar was Boos! Die stond zelf op het punt om alles op te blazen...Waarom deze druk en Haast?
Hoe moet ik dit dan opvatten?
Er zijn al verschillende contacten geweest tussen onze notaris en de makelaar vr voorbereiding verkoop.
Morgen compromis tekenen op bureau samen met verkopers. Ik wil het huis kopen maar die druk en haast doet me twijfelen en denken dat er een addertje is...

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 28 okt 2017 13:19

De betaling van het voorschot is wel een stevige aanwijzing dat u akkoord bent met de koop. wat niet wegneemt dat u best wat assertiever mag zijn tegen de makelaar. in se heeft die een contract met de verkoper. Niet met u. Laat u niet wegblazen. Eis eerst een huisbezoek voor u compromis tekent. Dan kan u desgewenst nog een aantal voorwaarden/clausules laten opnemen in de compromis indien u een aantal vaststellingen doet.

Het blijft me toch verontrusten dat mensen zomaar daden verrichten terwijl ze niet weten wat ze doen. U zal uw notaris (hopelijk zelf gekozen) een stevig ereloon betalen voor zijn werk. dan is het evident dat u zich laat begeleiden in elke stap die u zet. U betaalt er tenslotte voor....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”