periode tussen bodaanvaarding en compromis

benedicte68
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

periode tussen bodaanvaarding en compromis

#1 , 24 okt 2017 09:34

beste,
ik heb op 20 juli 17 een getekend formulier van de makelaar ontvangen waarbij de verkoper mijn bod op een grond aanvaard.
we zijn nu 24 okt en nog steeds compromis kunnen tekenen. blijkbaar zijn er 3 erfgenamen waarvan 1 onder bewind. de notairs van deze laatste heeft alles vertraagd door niet te antwoorden op vragen van makelaar of mijn notaris.dat is wat zij zeggen natuurlijk ik ken geen van de andere partijen.
vorige week heeft mijnnotaris(eindelijk) zelf contact genomen en niet zijn assistent en er kwam een belofte om woensdag de overeenkomst te bezorgen. we zijn nu dinsdag, een week verder, nog steeds niets. mijn notaris of makelaar houden me ook niet op de hoogte.
ik ga vandaag naar de bouwfirma om mijn nieuwbouw te bestellen maar uiteraard kan mijn lening niet goedgekeurd worden voor ik een compromis heb. mijn huidige woning is verkocht(compromis getekend) en het verlijden van de akte is op 1 dec.
een extraatje; De kopers belden me gisteren zelf op om te vragen hoe het zat met het verlijden van deze akte, of die kon doorgaan op 1 dec, want dat ze nog niets gehoord hadden van de makelaar of mijn notaris....hun notaris had geen nieuws vernomen.
ik vraag me af of ik hier iets kan aan doen en of hier een financiële compensatie tegenoverstaat.
ik zal 1 dec "dakloos" zijn en langer dan voorzien want de nieuwbouw duurt 4 maanden(prefab)
ik moet dus een oplossing zoeken nl garagebox voor inboede en studio om te wonen. daarbij komtnog dat de lening van mijn nieuwbouw een hele tijd zal lopen samen met deze maandelijkse kosten.
kan er sprake zijn van een ingebrekestelling omdat de makelaar niet vooraf wist dat er 3 erfgenamen waren etc etc...?

ik hoor het graag want ik word een beetje hopeloos..
warme groet en fijne dag
Benedicte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 24 okt 2017 10:39

Eventjes rekenen met de uitersten:
Op 1 december moet je uit je woonst.
Dat wilt zeggen dat je ten laatste begin november in je nieuwe woonst zou moeten.
Begin november minus de periode van 4 maanden (duur bouwen prefab) is begin juli.
Bod aanvaard op 20 juli, is niet meer begin juli.
Zelfs al zou de compromis op de dag van aanvaarding van het bod getekend kunnen worden, was het al te laat.

Het antwoord lijkt mij duidelijk: nee, je hebt dit zelf in de hand gewerkt door geen marges te nemen.
Altijd wachten met verkopen tot je zeker bent dat je op een bepaalde datum een woonst zult kunnen betreden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 24 okt 2017 10:43

Hebben al de erfgenamen u bod aanvaard!
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Kopen”