Akte verlijden op 4 juli, nog geen akte gekregen

AD_Kor
Topic Starter
Berichten: 26

Akte verlijden op 4 juli, nog geen akte gekregen

#1 , 22 okt 2017 12:43

We hebben op 4 juli 2017 de akte verlijden voor onze nieuwbouw. We hebben gekozen voor een eigen notaris zodat die alles vanuit een ander standpunt kan bekijken. Hierdoor waren er dus 2 notarissen aanwezig (firma nieuwbouw, wij met notaris). Nu hebben we (22/10) nog steeds geen kopie van onze getekende akte ontvangen. We krijgen steeds de melding dat het nog even kan duren en dat alles bij de notaris van de firma ligt te wachten ...

We worden het wat beu en zouden graag zelf eens de andere notaris opbellen maar ethisch is dat blijkbaar niet als ik het zo hoorde van onze eigen notaris. Nu is mijn vraag: is er een wettelijke termijn wanneer we onze akte eindelijk moeten terugkrijgen? Wie heeft ervaring met zelf de notaris van de tegenpartij op te bellen? Wat is jullie ervaring met het wachten op een exemplaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 22 okt 2017 12:52

Plus minus 6 maand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 okt 2017 16:00

Die tijd is er nodig om die akte te registreren. Heb jij vooraf geen gewone kopie ontvangen om na te lezen? Altijd vragen.

Reclame

AD_Kor
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 22 okt 2017 18:14

We hebben vooraf een kopie gekregen maar ter plaatse nog moeten onderhandelen omtrent enkele clausules die dan aangepast werden. Die zouden geschrapt zijn maar het is dus wachten geblazen.

Het is toch wel zo dat we de akte moeten hebben alvorens we de woning voor oplevering krijgen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 okt 2017 18:22

Het is toch wel zo dat we de akte moeten hebben alvorens we de woning voor oplevering krijgen?
Waarom? om in de kast te legen !

Zoals men schreef normaal is het ongeveer 6 maanden.

Eigenlijk heb je die akte voor niks nodig, als ze maar geregistreerd is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 22 okt 2017 20:01

enkele clausules die dan aangepast werden.
Dan vraag je toch ONMIDDELLIJK een kopie van de veranderingen aan de notaris. In het huidige digitale tijdperk is dat 1 minuutje werk.
Ik heb honderden aktes verleden (aankoop en verkoop) in opdracht van mijn werkgever. 40 jaar geleden bestonden er nog geen computers (of de meeste notarissen hadden er nog geen), maar dan vroeg ik een kopie van de met de hand gecorrigeerde akte. Heb die altijd ontvangen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 22 okt 2017 22:20

De 'grosse' die u zal ontvangen krijgt u pas nadat registratie de akten heeft laten overschrijven in boeken. Dit gebeurt nof op ambachtelijke wijze met de hand. En duurt doorgaans 6 tot 8 maanden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 23 okt 2017 08:37

De 'grosse' die u zal ontvangen krijgt u pas nadat registratie de akten heeft laten overschrijven in boeken. Dit gebeurt nof op ambachtelijke wijze met de hand. En duurt doorgaans 6 tot 8 maanden.
Sorry dat ik dit in twijfel durf te trekken.
Is die informatie niet een beetje gedateerd? Ik dacht dat die lieve mensen met het mooi leesbare handschrift al lang een nieuwe bijverdienste hebben moeten zoeken, wegens vervangen door een of andere vorm van digitale kopie?

AD_Kor
Topic Starter
Berichten: 26

#9 , 23 okt 2017 15:58

enkele clausules die dan aangepast werden.
Dan vraag je toch ONMIDDELLIJK een kopie van de veranderingen aan de notaris. In het huidige digitale tijdperk is dat 1 minuutje werk.
Ik heb honderden aktes verleden (aankoop en verkoop) in opdracht van mijn werkgever. 40 jaar geleden bestonden er nog geen computers (of de meeste notarissen hadden er nog geen), maar dan vroeg ik een kopie van de met de hand gecorrigeerde akte. Heb die altijd ontvangen.

Sorry dat we op dat moment niet eraan gedacht hebben om ONMIDDELLIJK een kopie op te vragen. We hebben zowat de hele akte doorlezen en bekeken dus zijn ons zeer bewust van wat er instaat. Het is niet omdat jij honderden aktes verlijd dat ik dat doe als dagelijkse job. Je mag gerust wat minder cynisch zijn als er iemand een vraag stelt!

AD_Kor
Topic Starter
Berichten: 26

#10 , 23 okt 2017 15:59

Het is toch wel zo dat we de akte moeten hebben alvorens we de woning voor oplevering krijgen?
Waarom? om in de kast te legen !

Zoals men schreef normaal is het ongeveer 6 maanden.

Eigenlijk heb je die akte voor niks nodig, als ze maar geregistreerd is.
Om in de kast te leggen, wat een nutteloze reactie eigenlijk ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 okt 2017 16:04

Om in de kast te leggen, wat een nutteloze reactie eigenlijk ..

.
Dit is zeker geen nutteloze reactie.

De originele blijft toch bij de notaris, u krijgt enkel een kopie die je eigenlijk nooit nodig heeft, zelfs bij verkoop heeft men je akte niet nodig.

Dit is goed voor het napluizen van de erfdienstbaarheden, anders heeft het geen enkele zin.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6854

#12 , 23 okt 2017 16:44

ja inderdaad, denlowie.

Maar het is nu eenmaal een feit dat de mensen liefst iets "tastbaar" hebben als bewijs.

Terwijl ze er helemaal niet bij stilstaan dat dit bewijs bv bij brand helemaal in rook opgaat, terwijl het eigenlijke bewijs veilig en wel bij de notaris ligt, of bij de administratie.

Terug naar “Kopen”