nieuwe eigenaar betrekt woning zelf

ArneD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

nieuwe eigenaar betrekt woning zelf

#1 , 17 okt 2017 12:28

Beste,

Ik heb een woning gekocht die verhuurd wordt zonder huurcontract. Nu wil ik zelf in de woning gaan wonen.
Is er een opzegtermijn? Zo ja, hoelang?
Moet ik zelf nog een huurcontract opmaken of is dit niet nodig?

Met vriendelijke groeten

Arne Durwael

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 17 okt 2017 13:20

Bij aankoop hebt u het huidige huurcontract overgenomen.

welk type contract is het?

bij een 3-6-9 contract kan u opzeggen voor eigen bewoning mits opzeg van 6 maanden.

bij een kortlopend contract kan u niet opzeggen voor eigen bewoning

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2017 13:38

Als ik het goed begrijp is er geen huurcontract. Dat wil dus zeggen dat het om een mondeling contract gaat, en dat is dan bijgevolg zo goed als zeker een 9-jarig contract.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

ArneD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2017 15:05

Er is inderdaad geen huurcontract maar een mondelinge overeenkomst met de vorige eigenaars.
@Gebruiker21 wat wil dat zeggen als dat een 9-jarig contract is?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2017 15:20

Om te beginnen zal u moeten kunnen aantonen wanneer het huurcontract inging. Bijvoorbeeld door aan te tonen wanneer de eerste keer huur betaald werd, of aan te tonen wanneer de huurder zich daar laten domiciliëren heeft. Op dat moment weet u wanneer het contract ingegaan is, en past u verder gewoon de regels toe van een "normaal" 3-6-9 contract (nu negenjarig contract genoemd).

In principe zal u dus een opzeg van zes maanden moeten geven aan de huurder...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 17 okt 2017 16:19

Indien het een mondeling huurcontract is en deze niet kan geregistreerd zijn, kan je na verlijden der akte onmiddellijk opzeggen, met een opzeg van 3 maanden. De opzeg moet wel binnen de 3 maand na verlijden van de akte.

Opzeg van 6 maanden is voor geregistreerde huurcontracten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 okt 2017 16:36

Opzeg van 6 maanden is voor geregistreerde huurcontracten.
Oeps, I stand corrected. Niet-gergistreerd is inderdaad maar 3 maand, geen 6. In theorie kan ook de huurder het contract laten registreren, maar in dit geval valt er niet veel te registreren, natuurlijk. Het zal dus 3 maand zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ArneD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 okt 2017 19:23

Indien de huurders er dan nog niet uit zijn kan ik ze dan met een deurwaarder “op straat zetten” of moet dit dan voor de vrederechter komen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 17 okt 2017 19:37

Je moet eerst een vonnis van de vrederechter hebben, dan pas kan de deurwaarder tot uit huis zetting overgaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 okt 2017 08:57

Indien de huurders er dan nog niet uit zijn kan ik ze dan met een deurwaarder “op straat zetten” of moet dit dan voor de vrederechter komen?
Concreet: eerst een AS sturen voor de opzeg. Als je dit nog deze maand stuurt, begint de opzeg dus in november en moeten ze er eind januari 2018 uit zijn.

Als dit niet het geval is, zal je inderdaad naar de vrederechter moeten stappen die dan zal beslissen wat er moet gebeuren. Kans is klein dat hij meteen een uithuiszetting beveelt, zeker als er ook kinderen zouden wonen. Aannemelijker is dat hij de huurder nog een kleine periode toestaat om te verhuizen (waarbij deze uiteraard nog huur moet betalen in dat geval).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 okt 2017 11:14

je kan maar een AS sturen als de akte verleden is, niet eerder.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 okt 2017 11:19

je kan maar een AS sturen als de akte verleden is, niet eerder.
Inderdaad, maar aangezien de TS zegt "ik heb een woning gekocht", ga ik ervan uit dat de akte reeds verleden is. Moest het zo zijn dat enkel het compromis nog maar getekend is, zal de TS momenteel inderdaad nog niet veel kunnen doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor
Berichten: 10360

#13 , 18 okt 2017 12:29

“Art.1743.Indien de verhuurder het verhuurde goed verkoopt, kan ...de huurder, die een authentieke huur of een huur met vaste dagtekening heeft, niet uit het gehuurde gezet worden door de koper, tenzij de verhuurder zich dit recht bij het huurcontract heeft voorbehouden.Art.1748.De koper die gebruik wil maken van de bevoegdheid, bij het huurcontract voorbehouden, om, in geval van verkoop, de huurder uit het gehuurde te zetten, is bovendien verplicht de huurder te waarschuwen binnen de termijnen bepaald door de wet of de overeenkomst.”(21 maart 1804.Burgerlijk Wetboek)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ArneD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 okt 2017 10:41

Indien de huurders er dan nog niet uit zijn kan ik ze dan met een deurwaarder “op straat zetten” of moet dit dan voor de vrederechter komen?
Concreet: eerst een AS sturen voor de opzeg. Als je dit nog deze maand stuurt, begint de opzeg dus in november en moeten ze er eind januari 2018 uit zijn.

Als dit niet het geval is, zal je inderdaad naar de vrederechter moeten stappen die dan zal beslissen wat er moet gebeuren. Kans is klein dat hij meteen een uithuiszetting beveelt, zeker als er ook kinderen zouden wonen.
Aannemelijker is dat hij de huurder nog een kleine periode toestaat om te verhuizen (waarbij deze uiteraard nog huur moet betalen in dat geval).

Dat AS heb ik nu gedaan. Ik vrees alleen dat van huur betalen niet veel in huis zal komen, het is een koppel met een kindje en die zijn nu uit elkaar en maar één van de twee gaat werken.
Bedankt voor de reacties Gebruiker21!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 okt 2017 09:53

Op die huur zal u recht hebben. Ook daarvoor kan je naar de vrederechter trekken moest het nodig zijn, en je zal daar kwasie zeker de huur toegewezen krijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”