na echtstscheiding eigen woning kopen met stroman

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

na echtstscheiding eigen woning kopen met stroman

#1 , 16 okt 2017 17:07

Kan ik na echtscheiding mijn eigen woning inkopen met behulp van een zogenaamde 'stroman' ( iemand die handelt voor iemand anders zonder dat bekend is voor wie).
Indien ik zelf een bod doe zal mijn ex-vrouw het sowieso weigeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2017 18:01

Dank u Franciscus, is weeral duidelijk, zoals de meeste van je reacties :-)
Echter gaat het hier om een verkoop door mijn (v)echtscheiding, dus ook terugbetaling aan mijzelf.
Zou het dan ook betekenen dat ik op deze manier slechts 1% verdeelrecht (miserietaks) moet betalen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 17 okt 2017 18:37

Daar kan ik niet op antwoorden... ik vermoed dat in een latere fase uiteraard wel de echte koper op een akte komt.
Vraag dat eens aan de notaris.

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 17 okt 2017 19:25

Zover ik meen te weten wordt die miserietaks geheven op het ogenblik dat er een notariële akte verleden wordt, De koper moet die betalen.

Bij commandverklaring is de koper in eerste instantie nog nbekend of "nader te bepalen" bij het opmaken van de verkoopsovereenkomst, maar bij het verlijden zal de naam zeker bekend moeten zijn, en zal de koper braaf de miserietaks mogen ophoesten.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 okt 2017 21:26

Het probleem ligt 'm voor mij niet bij die miserietaks, het probleem is dat mijn vrouw me de woning, (die ik grotendeels afbetaalde maar in de gemeenschap zit) niet wil gunnen.
Ze maakt nog liever enkele tienduizenden euro's verlies dan dat ik de woning zou inkopen.
Vandaar mijn vraag of het kan/mag met stroman, en ook, wanneer komt ze te weten dat het niet de stroman is die het koopt.
Kan ze dan uiteindelijk toch nog weigeren om de compromis te tekenen?

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 19 okt 2017 22:41

Waarom zou u dat niet mogen?

Eens de compromis getekend met de stroman, is de koop m.i. gesloten.
Nadien komt ze de naam van de echte koper wel te weten, maar ik kan me voorstellen dat het voor u weinig verschil maakt of ze daarmee blij is of niet.

Wel een opmerking voor kandidaat-stromannen (of is het strolui? ) : als u uiteindelijk de koop niet kan waarmaken, mag de stroman opdraaien voor de koop, dus hij is er maar beter zeer zeker van dat u aan uw verplichtingen kan voldoen.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 okt 2017 23:09

Bedankt voor de info, zo had ik het nog niet bekeken.
Mijn stroman mag op zijn beide oren slapen, ik ben altijd van mijn woord, en zorg ervoor dat alle puntjes op de i gezet worden.
Ik wacht nog een tijdje af, maar als ik geen degelijk bod op de woning krijg koop ik ze zelf.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 21 okt 2017 08:07

U kan zorgen dat u al afspraken hebt met de bank zodat u weet hoeveel u kan lenen en dus perfect weet wat u kan betalen.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 okt 2017 11:51

Hou er best rekening mee dat bij jouw ex wel eens een belletje kan gaan rinkelen als ze de verkoopsovereenkomst uitvlooit en wel doorheeft wat de clausule van commandverklaring als gevolg kan hebben.
Niet iedereen is zo gemakkelijk om de tuin te leiden ...

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 okt 2017 18:35

Maw: moet je dan laten weten dat die 'koper' een stroman is?
Edit: heb het zelf al gevonden: Bij onderhandse verkoop moet ik ervoor zorgen dat de mogelijkheid van commandverklaring in de onderhandse verkoopovereenkomst (compromis) is opgenomen.

Terug naar “Kopen”