Dak verkopen als bouwgrond?

Demarsin
Topic Starter
Berichten: 7

Dak verkopen als bouwgrond?

#1 , 13 okt 2017 16:09

Beste,

Ik bezit een appartement in een gebouw met 4 andere appartementen. Wij zouden graag weten als het mogelijk is om het dak te verkopen aan een bouwpromotor. In de hypothese dat de funderingen het toelaten.

Hoe pakken wij dit juridisch aan? Hoe zit zo'n constructie in elkaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 13 okt 2017 21:24

Mag daar nog een bouwlaag op gezet worden...zie ruimtelijke ordening en aanverwante wetgeving ..controleer dat bij de gemeente.

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 13 okt 2017 21:31

In de veronderstelling dat het stedebouwkundig kan: je verkoopt geen dak doch elke eigenaar verkoopt een stukje van zijn grondwaarde. Basisakte is aan te passen etc. Wat aan de kust veel gebeurt is de afbraak van een laag appartement waarbij de bestaande eigenaars een nieuw appartement krijgen en de promotor de appartementen op de hogere verdiepingen verkoopt en zo nog een mooie projectmeerwaarde realiseert.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 13 okt 2017 22:45

Je zal eerst een architect moeten raadplegen of de funderingen het toelaten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2017 11:35

wat Sirkii zegt klinkt wel interessant, ik was mij niet bewust van deze optie. Houdt natuurlijk wel in dat de huidige bewoners een langere periode elders zullen moeten gaan wonen (tijdens de bouw)

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 okt 2017 15:45

Als koper/ruiler van dat nieuwe appartement moet je dan tevens minder registratiekosten betalen, want je bent en blijft mede-eigenaar van een stukje bouwgrond.

Terug naar “Kopen”