Aankoop woning met niet-reglementaire bouw

Gebruikersnaam_2017
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aankoop woning met niet-reglementaire bouw

#1 , 11 okt 2017 22:35

Beste forumleden,

Ik wil samen met mijn vriendin een huis (huis X) aankopen. We hebben eentje op het oog voor een schappelijke prijs. Maar aan dit zit een staartje.

Deel 1
Situatie: vader en dochter. Vader heeft een stuk grond (zie foto 1: grondstuk A) dat te smal is om waarschijnlijk een huis op te zetten, of het mag überhaupt niet. Hij vraagt aan dochterlief om een stuk van de tuin te mogen gebruiken (grond B). Dochter heeft samen met haar man een bouwbedrijf.
Het bedrijf gaat failliet, officiële instanties komen ter plekke en stellen een illegale bouw (zie foto 2, groene L-vorm) vast.
Tot zover mijn kennis in deze situatie die ik verkregen heb van de makelaar. Het huis waarvoor wij kijken staat op grond C, maar grond B hoort erbij.

Nu heeft de eigenaar van grond A, de vader nog altijd veronderstel ik, recht van opstal tot en met 2032. Er is een grote zekerheid dat deze bouw (zie foto 2) afgebroken moet worden. Maar er is ook sprake van dat de kopers van huis X de kosten van deze afbraak (deels) op zich zullen moeten nemen.

Mijn vragen hierbij zijn:
- Kan dit zomaar? Is deze 'schuld' niet ten laste van de huidige eigenaar(s)?
- Kunnen wij grondstuk B niet gewoon afstaan?
- Kan er via een akte geen besluit worden beschreven, hetzij: bij aankoop van huis X dient de afbraak van de illegale bouw op grond B bekostigd te worden voor een deel van X% ten laste van de kopers. Of nog beter: de kosten voor afbraak zijn volledig voor de vader (en de dochter)?
- Kan er überhaupt een vrij concrete akte beschreven worden over deze situatie?

De makelaar weet namelijk niet veel over de situatie. Ik heb hem allerlei vragen hierover gesteld maar hij kan geen duidelijkheid scheppen. Ik laat het in het midden als dit bewust is, of als hij echt niet op de hoogte is. Ik denk dat dit een kwestie is van navragen, maar zelfs na het 2de bezoek inmiddels, wist hij niet veel meer.

Foto 1: https://imgur.com/LsNgkvn
Foto 2: https://imgur.com/A5UYjqV

* De draad die te zien is op de foto is 1,80m hoog, om een referentie te hebben.
* De bouw is grotendeels prefab, ijzeren balken en beton welfsels.
* Er is een extra rariteit hetzij: grond B en C zijn voor het kadaster reeds 2 aparte percelen... Nochtans wordt hier bij de verkoop niks van vermeld. Het zou gaan om een grondstuk van 975m2 in totaliteit. Dit is dus B + C.

Deel 2
Momenteel zit er een huurder in. Volgens de makelaar kan het 10 maanden duren vooraleer wij in de wonen zouden kunnen intrekken mochten wij morgen een overeenkomst tekenen. Namelijk: overeenkomst tekenen, overdracht naar notaris en beschrijving (4 maanden) en dan heeft de huurder vanaf het ondertekenen van de notariële akte, nog eens 6 maanden tijd om een alternatief te vinden.

Mijn vragen hierbij zijn:
- Kan deze huurder op wat voor een manier ook een last zijn? Hierbij denk ik dan aan het gewoon niet willen vertrekken etc. ... Welke stappen zijn dan mogelijk?
- Is het aangeraden om een omschrijving van staat te laten opmaken zodra een overeenkomst is getekend om schade die achteraf wordt berokkend door de huurder te verhalen op de verkoper? Aangezien het hier toch over een aanzienlijke periode gaat...

Bedankt alvast voor jullie tijd en raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruikersnaam_2017
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2017 14:12

Niemand?

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2017 11:33

wat uw makelaar zegt over de huurder klopt.

Echter, mocht het contract niet geregistreerd zijn en het is getekend na februari 91 dan is de opzeg maar 3 maand, en geen 6 maand.

Dan moet je als koper wel je opzeg doen binnen de 3 maand die volgen op het verlijden van de akte.

Volgens mij zijn er dus drie opties;

- geregistreerd en opzeg zodra de akte verlijdt= 6 maand opzeg voor de zittende huurder (gesteld dat deze huurder er op dat moment meer dan 6 maand woont)
- niet geregistreerd en opzeg zodra de akte verlijdt= 3 maand opzeg
- je komt iets anders overeen met de zittende huurder en maakt een minnelijke overeenkomst die je beide ondertekent

Reclame

Terug naar “Kopen”