huis gekocht, huurder van bij vorige eigenaar wil niet vertrekken

Lorri
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huis gekocht, huurder van bij vorige eigenaar wil niet vertrekken

#1 , 28 sep 2017 20:32

Ik bezocht in mei een woning, er woonde nog iemand die huurde. er werd onmiddellijk gemeld dat ik het huis zou kopen voor eigen gebruik.
de huurder wist dus vanaf dag 1 dat ze zou moeten verhuizen.
op 21 augustus ondertekende beide partijen de akte van verkoop.
in de verkoopovereenkomst staat dat de verkoper het huis bezemschoon en vrij van huurder zou doorgeven na ondertekening van de akte.
tijdens de ondertekening van de akte werd niets gezegd over de huurder. ook niet dat deze nog inwonende was.
de verkoper heeft alles gedaan om de huurder te helpen zoeken naar nieuwe panden maar deze weigerde elk aanbod. op het laatste nippertje werd een huurcontract getekend maar vandaag werd opnieuw geweigerd om morgen te verhuizen.
zelf moet ik mijn huurappartement verlaten tegen de 1e van de volgende maand.
wie moet ik raadplegen?
kan ik hiervoor schade vergoeding eisen?
Wat kan ik ondernemen tegen de huurder.
Is de verkoper verantwoordelijk voor dit ongemak...?

wat moet ik doen?
ik heb geen ervaring met huurders.
ken niets van rechtspraak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 28 sep 2017 22:17

Je kan zomaar niet beslissen dat de huurder op enkele dagen de woning moet verlaten, u moet een opzeg geven voor eigen bewoning.
De opzeg is 6 maand indien het contract geregistreerd is, bij niet registratie kan je u opzeg op 3 maand brengen.
Je kan de verkoper schadevergoeding vragen.

Welk huurcontract is er getekend, korte duur max 3 jaar of een 9 jarig.
Is het een huurcontract korte duur dan kan je niet opzeggen.

http://www.onlineadvocaat.be/artikels/o ... n-gebruik/

http://elfri.be/opzegging-van-het-huurc ... jk-gebruik
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 28 sep 2017 23:34

De opzeg is 6 maand indien het contract geregistreerd is, bij niet registratie kan je u opzeg op 3 maand brengen.
Volgens mij steeds zes maanden. De huurder kan wel een tegenopzeg geven.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 29 sep 2017 20:03

De opzeg is 6 maand indien het contract geregistreerd is, bij niet registratie kan je u opzeg op 3 maand brengen.
Volgens mij steeds zes maanden. De huurder kan wel een tegenopzeg geven.
Sloeberken heeft gelijk. Dit is nu 1 van de weinige voordelen die huurders hebben bij registratie, vaak zijn huurders net beter af bij niet-registratie.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 okt 2017 11:44

Zo vind ik het in de brochure over de huurwetgeving;

"(Indien het contract niet geregistreerd is)
De koper treedt dan in de rechten van de hoofdverhuurder,
met nochtans een zeer belangrijke afwijking.
De koper kan de huurovereenkomst beëindigen
• mits een opzegging van drie maand (in plaats
van zes maand);
• om het goed persoonlijk te betrekken, of om
belangrijke werken uit te voeren of mits een
vergoeding;
• zonder het einde van de driejarige periode af
te wachten.
De koper moet deze opzegging aan de huurder betekenen
binnen een termijn van drie maand te
rekenen vanaf het verlijden van de authentieke akte
."

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 okt 2017 12:06

Ik bezocht in mei een woning, er woonde nog iemand die huurde. er werd onmiddellijk gemeld dat ik het huis zou kopen voor eigen gebruik.
de huurder wist dus vanaf dag 1 dat ze zou moeten verhuizen.
Mondelinge mededelingen vallen moeilijk te bewijzen voor een rechtbank...
op 21 augustus ondertekende beide partijen de akte van verkoop.
in de verkoopovereenkomst staat dat de verkoper het huis bezemschoon en vrij van huurder zou doorgeven na ondertekening van de akte.
Dus de verkoper houdt zich niet aan de voorwaarden van de akte. Dan moet u zich tot de verkoper wenden, niet tot de huidige huurder. De verkoper moet hier voor een oplossing zorgen. Zoals hierboven gezegd, desnoods in de vorm van een serieuze schadevergoeding.
de verkoper heeft alles gedaan om de huurder te helpen zoeken naar nieuwe panden maar deze weigerde elk aanbod. op het laatste nippertje werd een huurcontract getekend maar vandaag werd opnieuw geweigerd om morgen te verhuizen.
Uiteraard zal deze weigeren! Zoals gezegd kan u die huurder niet zomaar uit de woning zetten. Het is niet omdat u de nieuwe eigenaar bent, dat alle rechten van de huurder wegvallen. Als u de woning voor eigen bewoning wil betrekken, moet u een opzegperiode van 6 maanden respecteren, die begint te lopen de 1e dag van de maand volgend op de maand waarin u de opzeg geeft.

In principe hebt u met de aankoop van de woning, ook het huurcontract mee overgenomen. U kan dus best aangetekend de huurovereenkomst opzeggen met als reden eigen bewoning. De opzegperiode zal dan beginnen lopen op 1 november en een einde nemen eind april 2018.
zelf moet ik mijn huurappartement verlaten tegen de 1e van de volgende maand.
Dan hebt u een serieus probleem, want geen enkele rechter zal de huurder zomaar uit uw woning zetten.
wie moet ik raadplegen?
Een goeie advocaat, om een zaak te starten tegen de verkoper.
kan ik hiervoor schade vergoeding eisen?
Uiteraard. De verkoper schendt een belangrijke deel van de akte door de woning niet huurdervrij aan u over te dragen. Alle schade die u daardoor ondervindt, zal u kunnen verhalen op de verkoper.
Wat kan ik ondernemen tegen de huurder.
Niets. U kan enkel de huur opzeggen en de opzegperiode respecteren.
Is de verkoper verantwoordelijk voor dit ongemak...?
Uiteraard. Enkel de verkoper is hier zwaar in fout.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”