Huis kopen, verkoper wil langer blijven wonen

am79
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Huis kopen, verkoper wil langer blijven wonen

#1 , 27 sep 2017 21:53

Ik wil een bod doen op een huis dat pas in mei volgend jaar beschikbaar wordt, daar de eigenaars aan het bouwen zijn en pas begin mei in het nieuwe huis kunnen.

Ik zie twee mogelijkheden als we tot een overeenkomst komen en het compromis getekend wordt:

- Ofwel wordt de acte binnen de 4 maanden verleden, bijv. compromis 1 oktober, acte 1 februari, en de huidige eigenaars krijgen tot 31 mei het vruchtgebruik. Nadeel is dat ik het risico heb van 1 februari tot 31 mei, dubbele lasten (woon nu in een huurhuis) en verzekering moet betalen.

- Ofwel wordt de acte op 31 mei verleden. Dat betekent dat ik het compromis moet laten registreren binnen de 4 maanden. Dan kan ik waarschijnlijk pas in januari of februari mijn lening beginnen onderhandelen en misschien een hogere interest betalen?

Zie ik dingen over het hoofd of maak ik fouten? Zijn er nog andere voor- en nadelen? En zijn er in beide gevallen dingen waar ik zeker moet op letten, die bijv. zeker in de compromistekst moeten staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 27 sep 2017 23:36

U kan best werken met een wederzijdse (ver)koopbelofte (dan bent u niet gebonden aan termijnen) en het compromis pas tekenen in januari. Maar als u een aankoop gaat doen wendt u dan zeker tot uw notaris. Die kan uw dossier perfect bekijken en begeleiden. U zal hem sowieso een stevig ereloon betalen voor de akte. dan kan hij er dus best ook voor werken....
Lees ook
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... opbelofte/
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 28 sep 2017 08:26

Maar dat lost het probleem van TS over intrestvoeten en andere leningsvoorwaarden nog niet op, dacht ik?

Reclame

am79
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2017 08:43

Ja ik vraag zeker mijn notaris, maar ik vraag me nu af of het niet beter zou zijn nu de lening af te sluiten en zo gunstiger voorwaarden te verkrijgen.

0.1% hogere rente komt me over 20 jaar veel duurder uit dan 4 maanden brandverzekering. Ik weet natuurlijk niet hoe de rente de komende maanden gaat reageren maar ik heb die wel naar omhoog zien gaan de afgelopen maanden.

De mensen die er nu in wonen ken ik en zijn betrouwbaar, dus ik kan er van uit gaan dat ze als goede huisvader voor het huis gaan zorgen.

Weet alleen niet of ik misschuen wat over het hoofd zie in mijn redenering?

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 28 sep 2017 08:50

Ik ben geneigd uw redenering te volgen; eventueel kan een prijscompensatie nuttig zijn.

U kan ook een bezettingsvergoeding voorzien (geen huur dus), die , mochten de bouwwerken langer aanslepen, elke maand met een pittig bedrag verhoogt. Op die manier lost u zowel het probleem van de verkopers (tijd om de afwerking van hun bouw af te wachten + evt de nodige financiële middelen), als dat van u (dubbele betaling) op.

Terug naar “Kopen”