verkoop huis voorschot koper geen lening

Maxymo
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

verkoop huis voorschot koper geen lening

#1 , 27 sep 2017 14:30

Wij hebben enkele maanden geleden een woning te koop aangeboden. Er waren verschillende bieders. Uiteindelijk hebben wij de woning aan de hoogste bieder toegewezen.
Compromis getekend bij de notaris.
Nu blijkt dat de koper hoogstwaarschijnlijk geen lening kan krijgen.
Groot was onze verwondering dan ook dat ten eerste de notaris maar een voorschot( borg ) heeft gevraagd van 700 € op een bedrag van 125 000 euro.
Klopt het dat wanneer de koper geen lening krijgt hij ook het voorschot( borg) terug krijgt ? Alvast zo zegt onze notaris het.

Indien dit zo is dan begrijp ik het systeem echt niet waarom er dan nog een borg of voorschot moet gegeven worden, als ze het toch terug krijgen.
Wij zijn hier immers de dupe van .

Had dit kunnen vermeden worden , dus dat wij de borg voorschot konden inhouden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 27 sep 2017 14:42

Is er ergens een opschortende voorwaarde opgenomen over het niet krijgen van een lening?

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 27 sep 2017 14:54

zoals LeenW zei: kijk het compromis na op een eventuele opschortende voorwaarde ivm het niet krijgen van een lening. Misschien kan het nuttig zijn de EXACTE verwoording van deze opschortende voorwaarde (en de voorwaarden die in het compromis staan ivm termijn en bewijsvoering) hier eens te plaatsen.

Kan u daar nog iets aan doen ? waarschijnlijk niet. Als (vanuit het standpunt van de koper gezien) alles in orde is, kan het inderdaad dat de koper zonder enige schadevergoeding onder de koop uit komt.

Kan u dit vermijden ? uiteraard. U hoeft niet akkoord te gaan met een opschortende voorwaarde ivm het niet krijgen van een lening. De kans is natuurlijk wel niet onbestaande dat onderhandelingen met kandidaat-kopers hierop afspringen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Kopen”