Hoi,
Misschien is deze vraag eerder al op het forum gekomen, mijn excuses dan, maar ik stel het toch even:
Mijn partner en ik zijn (bijna) 4 maand geleden akkoord gegaan met een compromis, samen met de 5 verkopers (1 familie/gezin).
De akte zou normaal maandag (11 feb) verleden worden.
Alles leek de goede richting uit te gaan.
Tot gisteren het slechte nieuws kwam. 1 van de 5 verkopers (de dochter) is failliet verklaard door de rechtbank van koophandel.
Wat meteen wil zeggen: een blokkering van al haar activiteiten, dus ook van de verkoop van de woning. Dit terwijl haar deel slechts 1/3 van de grond is (de woning en de andere delen van grond staan niet op haar naam).
Ook heeft hun notaris bij het tekenen van de compromis de belofte gedaan dat hij de schulden onder controle had.
Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. We zitten nu in die situatie en we geraken er best met z'n allen goed, correct én vlug uit.
Mijn partner en ik hebben ons huis ook verkocht. Het tekenen van verkoop en koop zouden op dezelfde dag doorgaan. Juridisch is alles in orde met de verkoop van ons huis, dus die kan gewoon doorgaan.
Wel hebben wij bij de bank een pandwissel voor ons krediet: de lening op ons huidig (en oud) huis zou overgeplaatst worden op ons toekomstig (en nieuw) huis. Maar aangezien we het niet kunnen (of mogen) kopen, kan de pandwissel niet doorgaan en moeten we het krediet inlossen (en daarop dus betalen).
Nu is er besloten door beide notarissen dat de verkoop van ons oud huis ook even uitstel krijgt (dit tot 20feb, daarna MOET het doorgaan van de notaris van onze kopers - hij is tevens notaris van de 5 verkopers van ons nieuw huis).
Wij moeten dus uit ons huis én kunnen niet in ons nieuw huis.
Op zich geen probleem, wijzelf en onze spullen kunnen altijd wel ergens terug, maar... voor hoelang?
Er is een curator aangesteld. We hebben gisteren meteen contact opgenomen. Het bericht kwam dat het faillissement MISSCHIEN nietig kan gemaakt worden. In dat geval zou de aankoop van het huis (vrij snel) kunnen doorgaan. Dit ergens begin maart, een maandje later dan wat afgesproken was dus. Niet zo erg.
Maar... nu komt het vervelende: als ze het faillissement niet nietig (kunnen) maken, dan zijn we vertrokken voor een periode van 2 tot 6 maand, afhankelijk van het snelle of net trage werk van de curator etc.
6 maand zou een volledige ramp zijn, maar ook 2 maand is niet zo handig: het nieuwe huis was een renovatieproject. We hebben tot maandag 10 feb, om onze aannemer akkoord te geven te starten begin april of niet. Als we dit na maandag 10feb pas doen zijn we verplicht 10% van de kosten voor onze rekening te nemen OF verschuiven we terug op het einde van zijn planning. Wat wil zeggen: hij start pas een pak na de zomer, maanden later dan hoe het normaal zou gegaan zijn.
Als het faillissement nietig gemaakt is: dan is er bijna geen probleem, behalve dat we gedurende een tijdje een woning moeten huren; dat ik mijn zelfstandige activiteit dus vanuit een huurhuis moet uitvoeren (wat niet zo handig is) én de gemaakte kosten (overplaatsen van mijn werkzetel etc etc) nog eens moeten maken.
Als het faillissement blijft: wat dan?
Is er de mogelijkheid om te ontspannen aan de aankoop?
In onze compromis staat duidelijk dat de verkopende partij 'NIET failliet' is.
We hebben deze vraag via onze notaris (waarmee we een goede band hebben) laten stellen aan de gekozen notaris van de verkopende partij en die zei heel duidelijk: ze kunnen er niet onderuit!
Dat is in principe toch volledig oneerlijk. Wij kunnen dus tot 6 maand vast zitten zonder dat we ook maar iets fout gedaan hebben?!
Ze waren dan wel niet failliet op het moment van tekenen van compromis, maar vlak voor het verlijden van de akte zijn ze dit wel geworden, wie heeft het aan het rechte eind? Of beter: wat zijn onze mogelijkheden?
Wat met onze gemaakte kosten: de dossierkosten van mijn zelfstandige activiteit, eventueel stopzetten van het contract met onze aannemer, andere aankopen die we al gemaakt hebben (zoals afsluiting, etc), advocaatkosten, notariskosten én ook: inlossen van ons krediet en geen pandwissel zoals afgesproken was?
Ook moeten we daarna een nieuwe lening aangaan voor een hoger bedrag. We zouden bij de geplande een klein deel bijlenen, en het andere kwam van de pandwissel. Die pandwissel moeten we inlossen wat meteen wil zeggen: een nieuwe lening (aan een hoger bedrag dus hogere rentevoet).
Dat is toch de wereld op z'n kop.
Dit terwijl in onze compromis duidelijk staat dat de verkopers verklaren niet failliet te zijn.
Kunnen we aan de aankoop onderuit of niet?
Als er iemand tips of info heeft: altijd welkom.
De paniek en teleurstelling is hier aanwezig vrees ik...
Alvast bedankt!
groeten, Yves