Openbare verkoop kosten

Piens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Openbare verkoop kosten

#1 , 26 sep 2017 16:22

Hallo allemaal

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik zit met een vraag omtrent openbare verkoop.

Ik heb een woning gezien die mij interesseert.
Deze is reeds openbaar verkocht tenzij hoger tegenbod gebeurt.

De woning staat nu aan 141000€.

De extra kosten zouden 18,5% bedragen.

Wat houd dit juist in?
Is dit het bedrag dat ik zo moet kunnen leggen?

Want normaa is dit 10% en is dit haalbaar maar 18,5% is een smak geld! Dit gaat over meer dan 20000€.

Wie heeft hier raad en advies omtrent.

Dikke Merci al

Evelien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 26 sep 2017 16:29

Ik heb altijd gehoord / geweten dat Akte- en leningskosten voor openbare verkoop snel richting 20% gaan. Dus die 18,5% enkel aankoop kan ik wel geloven
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 26 sep 2017 16:41

Bij een openbare verkoop zijn er inderdaad heel wat extra kosten, afhankelijk van het geboden bedrag (percentage daalt naarmate het bedrag stijgt), maar is inderdaad om en rond de 20%. Let wel: als je aanspraak maakt op vermindering van registratierechten (klein beschrijf, abattement, etc.) dan wordt dit verrekend, maar je moet dit zelf expliciet melden aan de verkopende notaris.

Hier kan je bijvoorbeeld de barema's vinden voor Oost-Vlaanderen:: http://notarim.be/openbare-verkoop
Als er een tweede zitdag wordt georganiseerd, dan komt er nog eens 1% bij.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Piens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2017 17:02

Bij een openbare verkoop zijn er inderdaad heel wat extra kosten, afhankelijk van het geboden bedrag (percentage daalt naarmate het bedrag stijgt), maar is inderdaad om en rond de 20%. Let wel: als je aanspraak maakt op vermindering van registratierechten (klein beschrijf, abattement, etc.) dan wordt dit verrekend, maar je moet dit zelf expliciet melden aan de verkopende notaris.

Hier kan je bijvoorbeeld de barema's vinden voor Oost-Vlaanderen:: http://notarim.be/openbare-verkoop
Als er een tweede zitdag wordt georganiseerd, dan komt er nog eens 1% bij.
Beste,

Heeft u enig idee of dit bedrag dan geleend kan worden ?
Want meer dan 20000€ dat lukt niet

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 26 sep 2017 18:08

Standaardtermijn om na de toewijzing het bedrag op tafel te leggen is 6 weken, wat krap is om een hypothecaire lening rond te krijgen. Na die 6 weken zijn er interesten te betalen. De kosten zelf zijn binnen 5 werkdagen na toewijzing te betalen aan de notaris.

U moet sowieso uw leencapaciteit nagaan alvorens een bod te doen, want er zijn géén opschortende voorwaarden mogelijk. Gekocht is gekocht.

edit: Het is vrij complexe, ondoorzichtige materie waar je als onervaren leek al snel in verdwaalt, ik spreek uit ervaring. Het beste wat u kan doen is zelf een notaris naar keuze contacteren voor uitleg en advies. Dat kan normaal gezien kosteloos.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 sep 2017 19:56

De kosten zelf zijn binnen 5 werkdagen na toewijzing te betalen aan de notaris.
Je kan wel van een korting genieten als je onmiddellijk betaald. Toen ik destijds voor mijn werkgever gebouwen aankocht, en dus ook op openbare verkopen, had is steeds de nodige cheques bij me om onmiddellijk te betalen.

Ik had hiervoor ook de nodige volmachten. Veel notarissen keken wel verrast op, want het gebeurd niet zoveel.

Terug naar “Kopen”