Afzien van aankoop

2444
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Afzien van aankoop

#1 , 25 sep 2017 19:02

Hallo

Afgelopen zaterdag brachten wij een bod uit op een woning. We kregen een tegenbod en besloten dit te aanvaarden. Alles gebeurde via e-mail. Wij hebben geen eigen inbreng, dus had mijn vriendin haar moeder ons gezegd het voorschot en registratierechten te betalen.

Zondag deed zich echter een situatie voor waardoor zij het geld zelf nodig heeft.
Wij hebben zondag nog naar de verkoper gebeld om hem te melden dat de verkoop niet kan doorgaan. Uiteraard was hij hier niet tevreden mee en dreigde met een schadevergoeding. Wij hebben in ons bod opschortende voorwaarden rond het verkrijgen van een lening. Ennhij ging hier mee akkoord.

Nu weten wij zeker dat we geen lening kunnen krijgen voor het totale bedrag van de woning en hebben dit ook aan de verkoper laten weten.

Kunnen wij nog kosteloos onder de verkoop uit?

Ter info: nadat wij dit hebben laten weten aan de verkoper stuurde hij een mail of we akkoord waren dat hij de woning opnieuw op de markt brengt en indien hij deze verkoopt wij het (eventuele) verschil met het nieuwe bod bijleggen.
Wij hebben geantwoord akkoord te gaan met het opnieuw op de markt brengen maar niet met de schadevergoeding. Omdat we eerst advies wouden inwinnen bij een notaris. Hij zei dat hij dit volkomen begreep. En aan de telefoon melde hij maandag al reeds nieuwe bezoekers te hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 26 sep 2017 11:28

Als je de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening wil inroepen, moet je maken dat je de verkoper op de juiste manier hiervan op de hoogte brengt, en de bewijzen levert. Afhankelijk van hoe die opschortende voorwaarde verwoord is, zal dit zijn door 1 (of meerdere) weigeringen van banken voor te leggen.
In het andere geval kan de verkoper effectief schadevergoeding eisen. Het voorstel om het verschil bij te leggen ZEKER niet aanvaarden. Dan kan hij in principe het huis 50.000 euro onder de prijs te koop zetten.

Ik denk dat in dit geval je beter kan proberen in onderling overleg de overeenkomst te ontbinden.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Kopen”