Wat zijn mijn rechten als bewoner huis na verkoop van het huis

MariaCornelia
Topic Starter
Berichten: 11

Wat zijn mijn rechten als bewoner huis na verkoop van het huis

#1 , 19 sep 2017 10:13

Beste

Ons huis is verkocht, enkel de compromis is hiervan getekend.
in de compromis is er een heel rare clausule opgenomen; als volgt:

[u]De verkoper verklaart dat het verkochte goed niet verhuurd is en dienvolgens vrij zal zijn bij de ondertekening van de notariële akte.
Van zodra mevrouw X de woning heeft verlaten, wordt door de verkoper aan de koper het recht toegekend het onroerend goed in gebruik te nemen teneinde de verhuis te regelen gezien de gezinswoning van de koper inmiddels ook werd verkocht en het de bedoeling is om beide aktes op dezelfde dag in te plannen.
Mevrouw X verbindt er zich toe de koper in te lichten eens haar verhuisdatum is gekend.
Deze overeenkomst wordt in dit geval gesloten met onderstaande clausule houdende bescherming van de verkoper bij genot voorafgaande aan de akte en volledige betaling.
Niettegenstaande de eigendom van het onroerend goed slechts overgaat bij het verlijden van de akte, wordt de koper het recht toegekend het onroerend goed in gebruik te nemen vanaf ontvangst sleutels door mevrouw X. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat dit gebruik een gedoogzaamheid betreft tot aan het verlijden van de akte en de volledige betaling van de koopprijs.
De koper verbindt zich ertoe aan het onroerend goed geen enkele welkdanige verandering of wijziging aan te brengen tot aan het verlijden van de authentieke akte.
Indien de authentieke akte door de schuld van de koper niet of niet tijdig kan verleden worden en de koopprijs niet volledig betaald wordt, zal de koper met ingang vanaf de ontvangst van de sleutels een bezettingsvergoeding betalen ten bedrage van ….………………………………….……… EUR per maand, elke begonnen maand als een volledige maand tellend. De koper verbindt zich er in ieder geval toe vanaf ontvangst van de sleutels het onroerend goed op behoorlijke wijze te laten verzekeren voor brand, storm en andere risico’s.

Op het goed bevinden zich GEEN publiciteitspanelen.

In de periode tussen de ondertekening van onderhavige verkoopovereenkomst en het verlijden van de authentieke akte, verbindt de verkoper zich ertoe geen nieuwe huurovereenkomst af te
sluiten, noch de lopende huurovereenkomsten te verlengen, noch de woonvoorwaarden te wijzigen zonder de schriftelijke instemming van de koper. Bij miskenning van deze bepaling zal de koper de keuze hebben om lastens de verkoper ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen met schadeloosstelling, ofwel enkel de vergoeding van de schade die hieruit voor hem ontstaat. De instemming van de koper is niet vereist voor het toestaan van een tijdelijk bewoningsrecht dat ten laatste bij de ondertekening van de authentieke akte afloopt.

De verkoper verklaart dat hem geen enkel onteigeningsbesluit werd betekend en dat hij ook geen kennis heeft van enige ondergrondse inneming betreffende het goed, voorwerp van huidige verkoping.

De verkoper verklaart dat er geen hangende geschillen of vorderingen tegen of door derden met betrekking tot het onroerend goed voorhanden zijn. [/u]

KOPER WIL MIJ NU UIT HET HUIS VAN VOOR HIJ HET BEDRAG BETAALD HEEFT; wat zijn mijn rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 19 sep 2017 10:48

Ik veronderstel dat u mevrouw X bent ?

Voor zover ik zie, is overeengekomen dat, van zodra u de woning verlaten heeft, u dit zal melden aan de koper, die vanaf dan (kostenloos, tenzij de akte niet op tijd verleden wordt) in het huis mag wonen, evenwel zonder enige wijziging aan te brengen (geen verbouwingen dus)

Ik lees echter nergens een termijn waarbinnen u het huis dient te verlaten, dus kan volgens mij de koper je niet onder druk zetten om de woning voor het verlijden van de akte te verlaten.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

MariaCornelia
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 19 sep 2017 12:29

ja, ik ben mevrouw X

Toch wel, de kopers hebben mij op het moment van de compromis onder druk gezet om een datum te zeggen waarop ik mij huis kan verlaten. Die willen er echt al in gaan voor de akte. Volgens mij hebben ze nog niet eens de compromis met hun koper getekend. Ik vroeg aan de immo waarom zij in onze compromis laten zetten dat hun huis ook al verkocht is en dat ze de twee aktes willen laten samen opmaken terwijl er nog geen compromis is. Antwoord van immo is dat ze die belofte moeten doen om van klein beschrijf te kunnen genieten. Klopt dit wel? Ik ben een totale leek en ik heb me helemaal laten vangen in dit alles. Ik heb al de fout gemaakt om dezelfde notaris te nemen als die van hen omdat zij mij overtuigden dat alles sneller zou gaan. Ze hebben me wel totaal in de maling genomen en niet gesproken om vroeger te verhuizen dan de akte getekend is. Ze willen er ook niets voor betalen van huur of zo. Als ik dat voorstel krijg ik zelfs geen reactie.
De compromis werkt ook in de kantoren van de immo getekend, er is geen notaris aan te pas gekomen ter plekke.

Reclame

MariaCornelia
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 19 sep 2017 12:30

Er staat zelfs geen datum in waarop de akte zal worden verleden dus hoe kunnen ze dan te laat zijn?
Kan ik onjuistheid of onvolledigheid van de compromis inroepen denk je en allse opnieuw laten schrijven?

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 19 sep 2017 12:34

U hebt dus getekend dat u het huis zou verlaten?
Wat voor huurcontract hebt u?

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 19 sep 2017 12:54

U noemt zich "bewoner".
Hebt u überhaupt wel een huurcontract, hebt u huur betaald... ?

MariaCornelia
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 19 sep 2017 15:00

ik ben eigenaar, ik ben geen huurder

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 19 sep 2017 15:11

kopers hebben mij op het moment van de compromis onder druk gezet om een datum te zeggen waarop

Dan moet u zich naar die overeenkomst gedragen (pacta sunt servanda).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MariaCornelia
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 19 sep 2017 15:14

En dat vindt u eerlijk? wat zij hebben gedaan?

MariaCornelia
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 19 sep 2017 15:14

Ik ben alleenstaande met twee jonge kinderen. Ik kom nu al niet toe. Ze willen een beetje op mijn kosten leven.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 sep 2017 15:27

Waarom heeft u dan getekend als u niet akkoord bent/was?

Milo72
Berichten: 1016

#12 , 19 sep 2017 15:40

Hebt u een datum gezegd waarop u het huis zou verlaten ?

Indien niet: laat u niet onder druk zetten om een datum te zeggen, u kan tot het verlijden van de akte in het huis blijven wonen als u wil.
Indien wel: staat dit op papier ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 19 sep 2017 15:43

Hebt u een datum gezegd waarop u het huis zou verlaten ?

Indien niet: laat u niet onder druk zetten om een datum te zeggen, u kan tot het verlijden van de akte in het huis blijven wonen als u wil.
Indien wel: staat dit op papier ?
Lees de vraag eens volledig. Al wat u vraagt staat in de vraag van TS.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#14 , 19 sep 2017 16:01

TS zegt dat ze onder druk gezet werd om een datum te zeggen. Dat betekent daarom nog niet automatisch dat ze toegegeven heeft, en betekent niet dat die datum op papier staat.

Als je de openingspost leest, lees je enkel dat die clausule in het compromis (dat TS ondertekend heeft) staat, en geen enkele vermelding van een specifieke datum. Ik ging (en ga) er van uit dat, moest TS een specifieke datum gezegd zou hebben (of meer nog, dit op papier zou gezet hebben) ze dit al wel zou vermeld hebben.
Ik blijf dus bij mijn vraag...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

MariaCornelia
Topic Starter
Berichten: 11

#15 , 21 sep 2017 15:04

Beste

Ik heb wel een datum gezegd tijdens de ondertekening van de compromis, onder voorbehoud. Er is niets genoteerd in de compromis.
Waarom ik dit getekend heb? Omdat er tevens staat dat de sleutel maar gegeven wordt op het moment dat de akte wordt verleden; ik dacht dus niet dat er probleem ging zijn tot kopers ineens begon aan te dringen om al te verhuizen wanneer dit voor hen past.
Ik had vertrouwen in die mensen en dacht dat ze met mij zouden spreken over hun verhuis; dat ze niet zomaar eenzijdig zouden beslissen.

Terug naar “Kopen”