huis verkopen of uitkopen ex moeilijke situatie

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

huis verkopen of uitkopen ex moeilijke situatie

#1 , 10 sep 2017 19:47

Hey Allen,

Ik ben hier net op het forum en ik zit met veel vragen.

ik en mijn ex zijn zopas uit mekaar wij hebben samen een woning gekocht in 2013 voor 147500€momenten nog een openstaand bedrag van 133760 en hierbij een persoonlijke lening afgesloten van 15000€ die de notariskosten volledig zou moeten dekken deze loopt nog tot mei 2020 en heeft nog een openstaand bedrag van 8760€.
in 2016 hebben binnen onze hypothecaire lening 11000€ bij geleend om het dak te kunnen doen op 10jaar met nu nog een openstaand bedrag van 9989€.
wij hebben voor alle leningen samen getekend.

zij wil graag het huis verkopen maar er is nog veel werk aan en ik denk dat we nooit genoeg krijgen voor alles te dekken of we houden er niets of weinig van over.

ik wil graag in het huis blijven wonen omdat ik nergens terecht kan omdat ik met 2 honden zit van mij en deze wil ik niet opgeven.

ik heb immers ook enorm veel geld in het huis gestoken, ik heb de nieuwe ramen etc bekostigd en veel meer.
maar ik heb enkel facturen en bankafschriften op mijn naam kan ik hier iets mee vermits wij maar feitelijk samenwonend zijn?
zij is terug naar haar ouders.

maar ik kan nergens heen omdat meeste huureigenaars geen hond toelaten en mijn honden afstaan wil ik niet.
welke opties heb ik?, want ik heb geen spaargeld om haar zo uit te kopen..
ik heb een netto inkomen van 1800€

alvast bedankt.

Sven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 10 sep 2017 20:03

Mijn ex als gehuwd of wat?
U kan alles overnemen aan de door een door beiden aangestelde schatter ( via rechtbank) of onderling overeenkomen.
Jullie zitten wel met een gezamenlijke lening (hypotheek) vraag is of de bank bereid is die op een persoon te zetten?

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2017 20:28

nee wij zijn niet gehuwd en we waren feitelijk samenwonend.
de bank is bereid die op mijn naam te zetten als ik de persoonlijke lening aflos wat nog een 8760 euro is.

maar zij wil uitbetaald worden.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 10 sep 2017 20:32

ik heb een netto inkomen van 1800€

En hoeveel moet er NU AL per maand worden afgelost?
Dat moet u een idee geven van de haalbaarheid om de helft van ex over te kopen.
Hou er rekening mee dat er voor het overkopen van de helft nog extra kosten bijkomen die
u ook zal moeten financieren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 sep 2017 20:44

nu is het gezamelijk 591.86€ voor het huis 100.33€ voor het dak en 286.86 voor de persoonlijke lening.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 10 sep 2017 23:53

Als de bank ook bereid is de lening van het huis op uw naam te zetten.
En zij bereid is aan schatting te verkopen.
Let wel openbare verkoop brengt meestal minder op...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 11 sep 2017 00:36

nee wij zijn niet gehuwd en we waren feitelijk samenwonend.
de bank is bereid die op mijn naam te zetten als ik de persoonlijke lening aflos wat nog een 8760 euro is.

maar zij wil uitbetaald worden.
Waarvoor? Als ik de cijfers bekijk dan is er nog (bijna) niets afbetaald.
Misschien moet ze u nog wel betalen omdat haar aandeel in de schuld hoger is dan de helft van de waarde van het huis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 sep 2017 22:58

Hoezo mij uitbetalen en hoezo is haar schuld dan hoger? wij hebben beide toch voor 50/50 getekend bij elke lening?
er is inderdaad nog niet genoeg afgelost.
en daarom ben ik ook bang ervoor als het de verkoop in gaat dat het onder de waarde verkocht word en ik met een hoop schulden achterblijf voor haar is het gemakkelijk zij woont terug bij de ouders maar ik moet iets gaan zoeken om te huren met de 2 honden.
er valt ook bijna niet met haar te praten dus..

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 12 sep 2017 00:36

Hoezo mij uitbetalen en hoezo is haar schuld dan hoger? wij hebben beide toch voor 50/50 getekend bij elke lening?
er is inderdaad nog niet genoeg afgelost
.

U koopt de helft van haar over en u neem de lening over.
Maar er is nog bijna niets afgelost: als marktwaarde lager is dan aankoopprijs vermeerderd met de aankoopkosten van destijds is de kans groot dat zij u moet betalen om uit het aankoopavontuur te kunnen stappen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 14 sep 2017 14:38

ik en mijn ex zijn zopas uit mekaar wij hebben samen een woning gekocht in 2013 voor 147500€momenten nog een openstaand bedrag van 133760 en hierbij een persoonlijke lening afgesloten van 15000€ die de notariskosten volledig zou moeten dekken deze loopt nog tot mei 2020 en heeft nog een openstaand bedrag van 8760€.
in 2016 hebben binnen onze hypothecaire lening 11000€ bij geleend om het dak te kunnen doen op 10jaar met nu nog een openstaand bedrag van 9989€.
Veel hangt af van de huidige waarde van de woning

Als we uitgaan van een huidige waarde van de woning van 170.000€ (wilde gok, gebaseerd op 11.000€ dakwerken en wat nieuwe ramen)
En daar tegenover staat een schuld van 133.760 + 8760 + 9989 = 152.509€
Als je je ex "uitkoopt" heeft zij recht op de helft van het huis, minus de helft van de schulden. Dat komt op 8.745,5€
Daar bovenop zal jij registratierechten betalen van 1% op de helft van de woning, dus 1% op 85.000€ = 850€
Met andere woorden, om je ex uit te kopen zal het je een kleine 10.000€ kosten.

Als we echter de oorspronkelijke waarde van de woning behouden, dus 147.500 (ipv 170.000), en dezelfde berekening uitvoeren, kom je een negatief getal uit, m.a.w. je ex moet jou betalen: (147.500 - 152.509)/2 = - 2.504,5€
Je moet nog altijd registratierechten betalen op de helft vd woning, in dit geval 737,5€

MAAR ...
Als je de huidige leningkosten optelt, kom je op een maandelijkse kost van 591.86 + 100.33 + 286.86 = 979,05€ per maand. Met een maandinkomen van 1.800€, lijkt me de kans HEEL klein dat de bank ermee zal akkoord gaan om de leningen enkel op jouw naam te zetten.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 sep 2017 15:39

dit topic mag gesloten worden

willyboy
Berichten: 897

#12 , 26 sep 2017 16:34

Er valt ook nog miserie tax te betalen in deze omstandigheden (geen grapje)

Terug naar “Kopen”