Instrumenterende notaris

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Instrumenterende notaris

#1 , 10 sep 2017 11:05

In een compromis kiest (eventueel) elk zijn notaris, maar is er wettelijk bepaald wie dan de instrumenterende notaris is?
Ik lees meestal die van de koper, maar kan dat anders overeengekomen worden in de compromis?

thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 10 sep 2017 15:53

Normaal gezien is de notaris van de koper ook de penhoudende notaris.

Is dit wettelijk? zover ik meen te weten is dit gewoon een overeenkomst tussen de notarissen; de erelonen worden sowieso gedeeld tussen alle tussenkomende notarissen.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 10 sep 2017 18:41

Heeft alleen iets te maken met naar waar men moet gaan om te tekenen.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 10 sep 2017 18:50

Normaal gezien is de notaris van de koper ook de penhoudende notaris.

Is dit wettelijk? zover ik meen te weten is dit gewoon een overeenkomst tussen de notarissen; de erelonen worden sowieso gedeeld tussen alle tussenkomende notarissen.
Ingeval van aankoop van een nieuw appartement is het de notaris van de verkoper omdat die ook de statuten heeft opgesteld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 11 sep 2017 13:24

Betreft eigenlijk interne afspraken notarissen inzake taakverdeling.
Indien koper en verkoper elk een andere notaris kiezen is het de notaris van verkopende partij die het compromis opstelt en dat voor nazicht doorstuurt naar notaris van de koper.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”