Vraag betreffende electriciteit

beuckelaer
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vraag betreffende electriciteit

#1 , 08 sep 2017 09:46

Beste,

Wij hebben in april dit jaar een huis gekocht. In de compromis hadden we volgende laten zetten:
8.9 Keuring elektrische installaties
Het pand, voorwerp van huidige overeenkomst, beschikt over een elektrische installatie waarvan de aanleg werd aangevat na 01.10.1981. De keuring van de desbetreffende installatie is ouder dan 25 jaar.
De verkoper verbindt zich toe bij het verlijden van de notariële akte een herkeuringsverslag van de elektrische installaties door een erkend organisme conform de bestaande wetgeving af te leveren. De verkoper verbindt zich toe, op zijn kosten, de installatie in conforme staat (zonder inbreuken) op te leveren aan de koper.

Nu weet ik niet veel van elektriciteit, maar hebben we volgende zaken gemerkt:
  • - Draden hangen nog steeds los in de garage
    - 3 zekeringskasten, waarvan één onder de lavabo in de keuken
    - Smalle draden zitten samen met dikkere draden in de zekeringskast, waardoor deze niet “vast” zitten
    - Lichten zitten op hetzelfde circuit als stopcontacten
    - …
Wij hebben, bij het tekenen van de akte, een geldige keuring zonder inbreuken gekregen. Niets, blanco. Alles bleek perfect in orde te zijn.
Welke stappen kan ik allemaal ondernemen om dit in orde te brengen, zonder hier enorme sommen aan uit te geven? Is de printscreen hierboven genoeg om bij een advocaat langs te gaan? Kan ik ervoor zorgen dat de verkoper toch nog voor op zijn minst een deel van de kosten tussenkomt?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 sep 2017 09:59

Als je een geldige keuring zonder inbreuken gekregen heeft wat is dan het probleem, een installatie van meer dan 25 jaar oud is niet een nieuwe installatie, maar wil niet zeggen dat het niet werkt, en niet veilig is.

Ik denk dat je toch geen totaal gerenoveerde woonst heeft gekocht..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 08 sep 2017 12:28

Als je schadevergoeding wil zal je naar de vrederechter moeten trekken die een (door u voor te schieten) expert zal aanstellen om de niet-comformiteit met de te nemen maatregelen zal moeten vaststellen waarna de tegenpartij eventueel de expertise kan aanvallen etc etc. Kortom een pokkedure onderneming met twijfelachtig resultaat.

Ter info :

Ook in post 1981 installaties mogen er gemengde kringen stopkontakt/licht zijn mits volledig uitgevoerd in 2,5mm2 (ook naar de lichtpunten) en afgezekerd op 16A automaat (20A indien dubbelpolige stopkontakten gebruikt worden)

Het is niet verboden om een zekeringkast in de lavabo te hangen. Waarschijnlijk hangt die daar om een oven met stopkontakt aan te sluiten (20A) op de met een hogere waarde afgesloten aansluiting voor 't electrisch vuur.

Pragmatisch waarschijnlijk het best om 't gewoon (te laten) oplossen. Met een comform keuringsattest zijn de grootste struikelblokken normaliter opgelost (goede aarding, differentiëlen OK, spatwaterdichtheid zekeringkasten OK, etc.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 08 sep 2017 14:24

Tenzij u zich aanbiedt als vrijwillige melkkoe raad ik u aan om de (resterende) problemen op uw kosten te laten in orde brengen.
De electrische installatie van een ouder huis kan wettelijk perfect in orde zijn alhoewel ze niet voldoet aan de voorwaarden van nieuwbouw.
Een doordenker!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 14 sep 2017 16:41

Jullie hebben, bij het tekenen van de akte, een geldige keuring zonder inbreuken gekregen, dus de verkoper heeft zijn plichten vervuld.
M.a.w. het antwoord van Sirkii is terecht en (bijna) volledig correct

ALS je kan bewijzen dat de keuring niet correct verlopen is, kan je m.i. alleen de keuringsorganisatie daarop aanspreken, maar ik denk niet dat dat veel zal uithalen.

kleine correctie op info van Sirkii:
Ook in post 1981 installaties mogen er gemengde kringen stopkontakt/licht zijn mits volledig uitgevoerd in 2,5mm2 (ook naar de lichtpunten) en afgezekerd op 16A automaat (20A indien dubbelpolige stopkontakten gebruikt worden)
Sirkii bedoelt uiteraard dubbelpolige schakelaars. Enkelpolige stopcontacten lijken me vrij zinloos :-)
En voor de volledigheid: een gemengde kring mag (net als een stopcontacten-kring) niet meer dan 8 aftakpunten (stopcontact of lichtpunt) hebben.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”