Fundering buur 20cm op eigen grond: probleem bij eigen fundering

Wolverina
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Fundering buur 20cm op eigen grond: probleem bij eigen fundering

#1 , 30 aug 2017 01:06

Beste,

Wij hebben een bouwgrond en er werd onlangs funderingswerken uitgevoerd door bouwfirma.

De grond is ongeveer 3are.

Tijdens de funderingswerken werd er geconstateerd dat de bestaande fundering van de aanpalende buur ongeveer 20cm voorbij de bestaande gemene muur steekt.

Volgens de ingenier zou dit afgebroken kunnen worden, we moeten hiervoor een goedkeuring vragen aan de buur en een plaatsbeschrijving laten opstellen.

Onze buur is totaal niet medewerkend, het stoort hem al dat wij bouwen naast zijn huis.

Wij kunnen dus niet rekenen op een goedkeuring en bovendien zou het zijn huis mogelijks niet stabiel meer maken. Dit grapje zou een meerprijs van ±2.000,00 exclusief BTW, afvoer van betonresten inbegrepen kosten.

Gezien de fundering van de buur slechts op 20cm onder de grond steekt, ziet onze bouwfirma als enige oplossing het benedenverdiep te verkleinen met 20cm.

De bovenverdiepen zouden we door middel van predallen (sterke steunstructuur) wel tot op de voorziene breedte kunnen bouwen. De meerprijs is nog niet gekend.

Heeft iemand hier ervaring mee wat betreft de funderingswerken en 20cm op eigen grond?

KUnnen wij de buur tot iets dwingen?

Zijn er eventueel nog andere oplossingen?


Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wolverina
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2017 01:24

Beste,

Wij hebben een bouwgrond en er werd onlangs funderingswerken uitgevoerd door bouwfirma.

De grond is ongeveer 3are.

Tijdens de funderingswerken werd er geconstateerd dat de bestaande fundering van de aanpalende buur ongeveer 20cm voorbij de bestaande gemene muur steekt.

Volgens de ingenier zou dit afgebroken kunnen worden, we moeten hiervoor een goedkeuring vragen aan de buur en een plaatsbeschrijving laten opstellen.

Onze buur is totaal niet medewerkend, het stoort hem al dat wij bouwen naast zijn huis.

Wij kunnen dus niet rekenen op een goedkeuring en bovendien zou het zijn huis mogelijks niet stabiel meer maken. Dit grapje zou een meerprijs van ±2.000,00 exclusief BTW, afvoer van betonresten inbegrepen kosten.

Gezien de fundering van de buur slechts op 20cm onder de grond steekt, ziet onze bouwfirma als enige oplossing het benedenverdiep te verkleinen met 20cm.

De bovenverdiepen zouden we door middel van predallen (sterke steunstructuur) wel tot op de voorziene breedte kunnen bouwen. De meerprijs is nog niet gekend.

Heeft iemand hier ervaring mee wat betreft de funderingswerken en 20cm op eigen grond?

KUnnen wij de buur tot iets dwingen?

Zijn er eventueel nog andere oplossingen?


Bedankt

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 aug 2017 09:19

Tot voor een tiental jaren geleden werden scheidingsmuren gewoonlijk pal op de scheidingslijn gebouwd. De fundering steekt dan normaal een 20 cm voorbij de muur. Dat is volkomen volgens de regels van de kunst. Die fundering moet immers het gewicht van de bovenliggend gebouw kunnen dragen. Daaraan ondeskundig beginnen prutsen is zoeken voor problemen. Indien er 20 cm van wordt afgebroken, zal de draagkracht van de fundering van de buur zeker met 30 % verminderen. Daarbij is het mogelijk dat zijn fundering niet erg stabiel is, gezien ze maar 20 cm onder het maaiveld zit, en dus mogelijkerwijze niet op 100 % vaste grond steunt. Je kan toch perfect uw eigen fundering naast die fundering leggen. Als je dieper dient te graven, zal die uitgraving meter per meter dienen te gebeuren, met telkens 2 meter tussen te laten (alternerend), zodat de stabiliteit van het buurhuis niet in het gedrang komt. Raadpleeg een degelijke bouwingenieur.

Reclame

Wolverina
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2017 10:03

Bedankt voor uw antwoord.
Ze kunnen niet graven omdat de fundering te hoog ligt. Hierdoor stellen ze voor ons eigen huis te bouwen en 20cm minder voor onze woning. We gaan een eigen muur bouwen.
We zouden ook niet afbreken, want idd we willen geen problemen voor de buur en met de buur.
Waar kan ik een tweede mening inwinnen? Heeft u soms contactgegevens?

Wolverina
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2017 10:07

Bedoelt u dat we onze fundering moeten aansluiten op die van de buur? En ook de 20cm gebruiken? Wij gaan wel een eigen muur zetten!

Wolverina
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2017 12:01

Tot voor een tiental jaren geleden werden scheidingsmuren gewoonlijk pal op de scheidingslijn gebouwd. De fundering steekt dan normaal een 20 cm voorbij de muur. Dat is volkomen volgens de regels van de kunst. Die fundering moet immers het gewicht van de bovenliggend gebouw kunnen dragen. Daaraan ondeskundig beginnen prutsen is zoeken voor problemen. Indien er 20 cm van wordt afgebroken, zal de draagkracht van de fundering van de buur zeker met 30 % verminderen. Daarbij is het mogelijk dat zijn fundering niet erg stabiel is, gezien ze maar 20 cm onder het maaiveld zit, en dus mogelijkerwijze niet op 100 % vaste grond steunt. Je kan toch perfect uw eigen fundering naast die fundering leggen. Als je dieper dient te graven, zal die uitgraving meter per meter dienen te gebeuren, met telkens 2 meter tussen te laten (alternerend), zodat de stabiliteit van het buurhuis niet in het gedrang komt. Raadpleeg een degelijke bouwingenieur.
Beste, ze raden ons af fundering van buur te verlengen omdat de bouw steviger wordt gemaakt. De fundering is niet sterk genoeg en zou zorgen voor barsen en onze plateaus ongelijk komen en problemen geven.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 30 aug 2017 12:37

Ik heb nergens gezegd van de fundering van uw buur te verlengen en deze ook te gebruiken. Omdat ik een vermoeden had dat deze te zwak was, sprak ik van ondermetselen tijdens de uitgraving voor uw nieuwe fundering Als je dieper zou graven dan dat de fundering van de buur onder het maaiveld stee, kan die verzakken met alle gevolgen van dien. je kan gerust een eigen fundering steken naast de bestaan de, maar dan al uw totale vloerplaat 20 cm laten oversteken boven de buur zijn fundering. Dan verlies je geen oppervlakte op het gelijkvloers. Het is natuurlijk niet gemakkelijk hier een goede raad te geven zonder inzage van de plannen. Daarom nogmaals contacteer een bouwkundig ingenieur.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 aug 2017 14:55

Fundering is toch fundering, of zie ik het verkeerd? Als je een fundering van 50cm breed voorzien had, en er ligt al een stuk fundering van 20cm, dan hoef je toch nog maar 30 cm bij te laten gieten en bouw je gewoon voor een stuk op de fundering van uw buur?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#9 , 30 aug 2017 16:17

Dit is zowat de slechtste raad die je in deze zaak kan geven. Er werd trouwens al gereageerd op een andere versie van dit onderwerp (geen idee waarom het er nog twee keer staat), waar veel betere raad staat (van mava): ondermetselen vd fundering vd buur (alternerend), eigen fundering steken naast de bestaande, maar vloerplaat 20 cm laten oversteken boven de buur zijn fundering, maar vooral: contacteer een bouwkundig ingenieur.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Wolverina
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 aug 2017 17:19

Dit kan niet wat u zegt, maar zullen een bouwkundig ingenieur contacteren. Heeft u idee van kostprijs en waar te vinden?

Wolverina
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 aug 2017 17:20

Dit is zowat de slechtste raad die je in deze zaak kan geven. Er werd trouwens al gereageerd op een andere versie van dit onderwerp (geen idee waarom het er nog twee keer staat), waar veel betere raad staat (van mava): ondermetselen vd fundering vd buur (alternerend), eigen fundering steken naast de bestaande, maar vloerplaat 20 cm laten oversteken boven de buur zijn fundering, maar vooral: contacteer een bouwkundig ingenieur.
Wat bedoelt u met ondermetselen?

Wolverina
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 aug 2017 17:21

Graag meer uitleg rond ondermetselen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 30 aug 2017 19:55

https://www.google.be/search?q=ondermet ... 76&bih=582

http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?c ... g=72&art=1

3 seconden op Google zoeken kan geen kwaad voor uw gezondheid

Tijdens mijn voorlaatste job (1967 - 1977) heb ik 3 jaar als werfleider gewerkt op 2 werven van de pré-metro in Antwerpen. Daar was dat soms dagelijkse kost, soms onder bewoonde gebouwen met meer dan 5 verdiepingen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 30 aug 2017 20:03

zie uw andere post

Wolverina
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 aug 2017 21:21

https://www.google.be/search?q=ondermet ... 76&bih=582

http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?c ... g=72&art=1

3 seconden op Google zoeken kan geen kwaad voor uw gezondheid

Tijdens mijn voorlaatste job (1967 - 1977) heb ik 3 jaar als werfleider gewerkt op 2 werven van de pré-metro in Antwerpen. Daar was dat soms dagelijkse kost, soms onder bewoonde gebouwen met meer dan 5 verdiepingen.
Bedankt voor uw vriendelijkheid, beleefdheid is ook goed voor de gezondheid en een glimlach kost geen moeite. Ik vroeg u raad en zocht het op maar wilde Mss zeker zijn omdat er ook mensen met kennis aanwezig zijn op dit forum dacht ik?
Dat is wel al lang terug waarover u spreekt. Maar ik zal mij informeren

Terug naar “Kopen”