Registrarechten terug vorderen

Modjo
Topic Starter
Berichten: 13

Registrarechten terug vorderen

#1 , 29 aug 2017 15:26

Beste,

Kan ik mijn registratierechten terugvorderen van de staat of in mindering brengen indien:

- aankoop 1e woning-hoofdverblijfplaats plaats vond 2.7 jaar voor de aankoop van het tweede huis, dat de nieuwe hoofdverblijfplaats wordt.
- het eerste huis onder klein beschrijf is gevallen en het tweede onder groot beschrijf;
- mijn eerste huis meteen te koop werd aangeboden bij de aankoop van het tweede (daar een overbrugging nodig is);

Concreet: Kan ik de reeds 5% betaalde registratierechten in mindering brengen van de 10% die ik nu moet betalen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 aug 2017 16:10

U kan die niet TERUGVORDEREN, hooguit als voorschot gebruiken voor de rechten op uw nieuw huis.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 29 aug 2017 19:03

De procedure is : u betaalt bij de aankoop van uw tweede woning de voorziene rechten. Na de verkoop van uw eerste woning, kan u de terugbetaling krijgen van de rechten betaald bij de aankoop van die 1e woning. Uw notaris kan dat aanvragen bij de Registratie. Er is maw. geen terugbetaling of compensatie zolang u zelf de officiële eigenaar bent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”