Termijn compromis

Tobiah
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Termijn compromis

#1 , 25 aug 2017 07:55

Beste,

Wij waren op zoek naar een nieuwe woning om nadien onze huidige woning te verkopen. Aangezien wij met 2 kleine kindjes zitten (eentje 6 maand en eentje 3jaar) hebben wij gekozen voor zekerheid.
Daarvoor hebben wij bij de aankoop van onze nieuwe woning gekozen voor een aankoop optie van 3 maand. Wat eigelijk wil zeggen dat wij 3 maand hebben gevraagd om onze woning te kunnen vekopen (dmv een getekende compromis) om daarna de compromis van de aankoop te laten ingaan.
Klinkt ingewikkeld maar kort gezegd was ons doel te vermijden dat we met 2 woningen zitten en de aankoop onder klein beschrijf te laten plaats vinden. Dit is ons ook gelukt. Onze woning was verkocht binnen de 3 maand.
Wij hebben in de compromis van de verkoop van onze woning laten opnemen dat de akte binnen de 3 maand moet verleden worden.
De koper zit in een echtsheidingsprocedure (dat wisten wij) en ging akkoord met de termijn van 3 maand omdat het een echtscheiding met onderlinge toestemming. De (ex)vrouw heeft ook de compromis mee ondertekende zodat indien de echtscheiding niet doorgaat de woning op beiden hun naam komt te staan.

Nu laat de notaris van de kopen weten dat hij het termijn van de 3 maand niet zal halen aangezien de echtscheiding nog niet voor de rechtbank is geweest. Volgens ruwe schatting zal de akte maar 2 mss 3 maand na de deadline van de compromis kunnen verleden worden.
Uiteraard zijn wij hier niet mee opgezet omdat het plan altijd was om de aankoop en de verkoop van onze nieuwe en oude woning op dezelfde dag te laten plaats vinden.

Mij vraag is, kunnen wij de verkoop van onze woning laten afdwingen naar de vooropgestelde timing van de compromis? Of wat zijn onze opties, onze rechten??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 aug 2017 11:45

U hoeft niet de gevolgen te dragen van de echtscheidingsperikelen van de kopers.
Aangezien ze beiden de compromis hebben getekend blijven ze allebei koper.
Men hoeft niet gehuwd te zijn of te blijven om samen een woning te kopen.

Alleszins zijn ze u schadevergoeding verplicht indien de compromis niet volgens de erin gestelde
voorwaarden wordt uitgevoerd.

Wat zegt UW notaris? Hij kent de inhoud van uw compromis in detail.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Tobiah
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2017 12:12

Onze notaris bemiddeld zowel voor ons als verkopende partij huidige woning als aankopende partij nieuwe woning en is ook de notaris van de verkopers van onze nieuwe woning.
Onze notaris tracht de verkopers van onze nieuwe te overtuigen om het termijn te verlengen maar deze zijn daar begrijpelijk niet voor te vinden. Wij trouwens ook niet.
Over het afdwingen van de vooropgestelde timing van de compromis is de notaris echter vrij stil en ontwijkend.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 25 aug 2017 12:20

Dat is de reden waarom ik er steeds op hamer om een eigen notaris aan te stellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2017 12:53

Dat is de reden waarom ik er steeds op hamer om een eigen notaris aan te stellen.
Volmondig eens.
Kan trouwens volgens mij in deze fase nog steeds. Ik meen dat notarissen interne afspraken hebben over verdeling ereloon ifv resterende werklast.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 25 aug 2017 13:08

Dat is de reden waarom ik er steeds op hamer om een eigen notaris aan te stellen.
Volmondig eens.
Kan trouwens volgens mij in deze fase nog steeds. Ik meen dat notarissen interne afspraken hebben over verdeling ereloon ifv resterende werklast.
Dat moet kunnen want anders zou een eigen notaris nemen nooit waterdicht kunnen zijn. Men kan immers niet uitsluiten dat eens uw eigen notaris gekozen de andere partij die vervolgens ook kiest.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Tobiah
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 aug 2017 19:12

Het is onze eigen notaris. Ve verkoper van onze nieuwe woning heeft gekozen voor onze notaris voor het gemak van overeen te komen naar datums.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 aug 2017 20:10

Als de termijn redelijk is dan kan je vaak ofwel de verkoop afdwingen ofwel de contractueel overeengekomen schadevergoeding eisen. De specifieke regeling hangt ervan af wat jullie zijn overeengekomen in het compromis.
Als de verkoop niet plaats kan vinden via de notaris (omdat kopers niet langer meewerken), dan kan je voor de harde weg gaan en via de rechtbank de verkoop afdwingen.

Je zou ook kunnen onderling proberen overeenkomen dat de kopers de bijkomende kosten compenseren en je nog even "uitstelt". Risico van onvoldoende middelen vanwege de koper wordt zo wel verlengd.
Als je zelf hierdoor dubbel moet verhuizen, dan lijkt me dat echter geen optie.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 26 aug 2017 09:10

Als de verkoop niet binnen de 3 maanden na ondertekening compromis doorgaat ,zal je toch de registratierechten moeten betalen aan vadertje staat wil je een boete voorkomen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 26 aug 2017 10:08

Als de verkoop niet binnen de 3 maanden na ondertekening compromis doorgaat ,zal je toch de registratierechten moeten betalen aan vadertje staat wil je een boete voorkomen.


En dan wel tegen "normaal" tarief. :shock:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 aug 2017 10:17

Je heb een zekering in gebouwd maar niet voldoende, je moest eerst de centen gehad hebben eer je een andere woonst zou kopen !

Beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 26 aug 2017 14:36

Als de verkoop niet binnen de 3 maanden na ondertekening compromis doorgaat ,zal je toch de registratierechten moeten betalen aan vadertje staat wil je een boete voorkomen.
4 maanden. TS heeft nog 1 maand respijt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”