Aankoop appartement met verdoken bouwovertreding

LuciaB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aankoop appartement met verdoken bouwovertreding

#1 , 23 aug 2017 13:00

In 2008 kocht ik een appartement in Berchem (1ev) zogenaamd zonder bouwovertreding, zoals blijkt uit mijn akte (als goedgelovige burger ga ik er van uit dat de notaris die dit officiele document heeft opgesteld hiervoor de nodige opzoekingen heeft uitgevoerd). Vandaag, 11 jaar later blijkt dat als gevolg van de recente (poging tot) verkoop van een ander appartement in dit blok er toch een PV bestond op het pand sinds 2006! Ook al is er geen sprake van deze PV in de aktes van alle 4 de eigenaars. Ondertussen blijkt dat de notaris van de verkoper uit zijn ambt is ontheven wegens meerdere wanpraktijken, maar dit ter zijde zeker?
Mijn eerste vraag is natuurlijk : hoe kan dit? Waar komt dit PV na 11 jaar nu ineens vandaan? Mijn tweede vraag is vervolgens: kunnen wij de bouwheer niet aansprakelijk stellen want die moet toch geweten hebben dat er een overtreding op zat en dus ook laten opdraaien voor de kosten die nodig zijn om de overtreding te regulariseren? Het gaat ondermeer over een flagrante overtreding met betrekking tot de afvoer van gassen van 3 van de 4 gasketels die recht door de voorgevel gaan, wat in 2006 ook al niet mocht. Vermits er geen extra ruimte kan vrijgemaakt worden in het pand zitten we met een serieus probleem en een zware verbouwing, waar we een architect voor moeten inhuren. Als ik dit had geweten, had ik het appartement nooit gekocht (en zo goedkoop was het ook niet).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 aug 2017 13:53

Ondertussen blijkt dat de notaris van de verkoper uit zijn ambt is ontheven wegens meerdere wanpraktijken,).
Je geeft hier zelf het antwoord op uw vraag hoe dat kan. Notaris heeft dat gewoon verzwegen.
En waarom zou de afvoer van de gassen van de CV niet door de voorgevel mogen worden afgevoerd. Dan is half Vlaanderen in overtreding

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 aug 2017 21:25

Dat is zeer kort door de bocht. Het is niet zeker of de notaris in dit geval iets verkeerd heeft gedaan.

Je spreekt over een "bouwovertreding" is dat een stedenbouwkundige overtreding?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 23 aug 2017 21:44

Wat staat er in die PV?
Wie heeft die PV opgesteld?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 aug 2017 21:54

Qua aansprakelijkheidsvorderingen vrees ik voor de 10 jarige contractuele verjaringstermijn. Zowel tav de verkopers als tav je eigen notaris.
Notaris verkopers is buitencontractueel (want jij hebt geen overeenkomst met de notaris van de verkopers) - het gegeven dat hij uit zijn ambt ontheven is, vrijwaart hem echter niet van zijn aansprakelijkheid. Buitencontractuele aansprakelijkheid is 5 jaar na vaststelling feiten (en 20 jaar na de onrechtmatige daad).
Maar omwille van de co-existentie strand je m.i. alsnog bij de contractuele verjaringstermijn van 10 j.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LuciaB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 aug 2017 15:59

Het gaat wel degelijk over een PV van bouwovertreding, gericht aan de bouwheer op 13/02/2006. Het huidige PV van 3 maart 2017 geeft de beschrijving weer van de PV (copie bij andere eigenaar, ik zal dit opvragen):

Aard van de feiten:
Werken uitvoeren zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning van het college van B&S, en
werken uitvoeren in strijd met de op 4 / 8 / 2006 verleende stedebouwkundige vergunningen met referte xxx, afgeleverd door het college van B&S.

"De werken werder verder gezet, niettegenstaande het mondeling bevel tot onmiddellijke staking van de werken, handelingen, wijzigingen of het strijdig gebruik op 13 februari 2006, bekrachtigd door de gewestelijke stedenbouwkundig inspecteur op 24/02/2006. Het aanvankelijk stakingsbevel wordt niet geacht te zijn opgeheven door de uitvoerende regularisatievergunning van 4/08/2006 afgeleverd door het College van Burgemeester en schepenen, gezien de vergunning en de eventuele voorwaarden niet strikt werden gevolgd."

Als tijdstip van de feiten wordt een langerekte periode tussen 2006 en heden genomen voor wat betreft de brandweervoorwaarden en de rookgasafvoeren. Daarna volgt een lijst met overtredingen, waaronder de gecontesteerde afvoerpijpen door de voorgevel.

Er was dus wel degelijk een stakingsbevel in 2006 en nu komt men tot de vaststelling dat dit per 21/3/17, dag van het PV, doorbroken is..

Historiek:
13/2/2006 : uit voeren van werken zonder vergunning (bouwheer dacht dat dit niet nodig was !?)
24/2/2006: bouwovertreding van de heer X -> stakingsbevel
4/8/2006: regularisatievergunning van college van B&s, MAAR voorwaarden niet voldaan dus stakingsbevel blijkft van kracht?

En toch slaagt deze bouwheer erin dit pand te verkopen... begrijpe wie kan. Is hier sprake van achterhouden van informatie of zuivere fraude?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 26 aug 2017 08:01

Als ik goed begrijp zijn er dus 2 PV's opgesteld? Waarom wordt er in 2017 nog een PV opgesteld?

LuciaB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2017 12:26

Inderdaad. In 2006 heb je het stakingsbevel, wat de bouwheer flagrant naast zich neer legde en nu, 11 jaar later komen ze plots uit de lucht vallen omdat een van de eigenaars zijn appartement wil verkopen, wat blijkbaar een lampje doet branden bij Stedenbouw. Nu het pand afgewerkt is komen ze alles controleren en dit natuurlijk volgens het eisenboek van 2017, wat veel strenger is dan dat van 2006, zodat we er nog een aantal extra overtredingen bijkrijgen (brandvrije deuren, zelftrekkende deuren, koepel die niet bediend kan worden vanop gelijkvloers, de brandweerstand van de muur van de traphal, dichtgemaakte ramen ipv glas..). Als ze bij elk pand dergelijke controle zouden doen zou er geen een in orde zijn vrees ik. Deze controle zou normaal moeten gebeurd zijn bij de oplevering van het pand en niet 11 jaar later! Bestaat daar geen verjaringstermijn op?

In ieder geval ligt de oorzaak bij de bouwheer. Het feit dat hij al geen bouwvergunning had aangevraagd om te beginnen zegt mijn inziens al genoeg. En kopen in vertrouwen bestaat dus ook al niet, gezien het feit dat de PV langs alle kanten verzwegen werd.. plezant als eigenaar om die hamer nu op uw eigen kop te krijgen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#9 , 26 aug 2017 15:16

Om de verjaring van het misdrijf te bekijken is het adres van het gebouw nodig.

LuciaB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 aug 2017 16:51

Sint Hubertusstraat 2, 2600 Berchem. Vergunning: BE/2006/B/0062/20061818; PV: AN.66.LB.017521/2006

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#11 , 28 aug 2017 07:26

Bouwmisdrijven in woongebied verjaren na 5 jaar. Uitgaande van aflopende misdrijven (oprichting van een gebouw niet volgens de vergunning) en slechts 1 PV in 2006 dan verjaart het misdrijf strafrechtelijk in 2011 en de herstelvordering (voor het herstel) in 2016. In die omstandigheden moet je je dan geen zorgen maken. Of dat in de realiteit ook is, kunnen we niet zeggen omdat we geen zicht hebben op de gebeurtenissen in het strafluik die de eventuele verjaring doet stuiten.

LuciaB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 aug 2017 12:49

Dat zet de bouwheer dus officieel uit de wind. Die moet geen schrik meer hebben dat ze hem strafrechterlijk gaan vervolgen want alles is verjaard. Het probleem zit hem in het nieuwe PV van 3/3/2017 dat is opgesteld als gevolg van de verkoop van een unit waardoor Stedenbouw plots merkte dat het stakingsbevel van 2006 doorbroken werd en ze dus eindelijk konden komen controleren of de oorspronkelijke bouw correct was opgeleverd. Het probleem heeft zich dus naar de nieuwe eigenaars verplaatst. Het gebouw blijft illegaal en kan dus enkel met een regularisatieprocedure vergund worden. Hoe kunnen wij dan de kosten hiervoor verhalen op de oorspronkelijke bouwheer? Welke rechter of rechtbank zal het voordeel bij ons leggen?

Terug naar “Kopen”