Groencertificaten

Modjo
Topic Starter
Berichten: 13

Groencertificaten

#1 , 16 aug 2017 14:09

Beste,

Ik heb net een aankoop gedaan van een woning met zonnepanelen. Nu is er echter discussie omtrent de groencertificaten. Ik zou deze moeten overkopen van de eigenares daar het volgens mij gewoon een logisch gevolg is van het bezit van de woning + installatie zonnepanelen?

Nu staat er een clausule in de verkoopovereenkomst dat ik de eigenares jaarlijks moet binnen laten om de standen te laten opnemen...

Dus ik sta voor het blok: ofwel betalen ofwel iemand op mijn eigendom binnen laten.... terwijl ik geen van beiden wil.

Kan dit allemaal, dit lijken met erg gekke eisen...

Zonnepanelen zaten in de aankoopprijs, dit werd ook zo voorgesteld op het originele zoekertje.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 16 aug 2017 14:32

De eigenaar kan ervoor opteren om de volledige installatie te laten staan bij verkoop, in dit geval kan hij hiervoor een meerwaarde aanrekenen. De precieze en actuele waarde van de zonnepanelen zal afhankelijk zijn van de ouderdom, het rendement, de helling van het dak, enz., en is dus niet zo eenvoudig te berekenen. U makelaar kan jou hier uiteraard bij helpen.

Naast de zonnepanelen zelf, zullen ook de groenestroomcertificaten overgaan op de nieuwe eigenaar. Ook dit maakt de bepaling van de waarde een complexe opdracht, aangezien het moeilijk te voorspellen valt of er in de toekomst nog groenestroomcertificaten zullen toegekend worden, en voor welke bedragen dit zal zijn.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... nnepanelen
Laatst gewijzigd door sloeberken op 16 aug 2017 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 16 aug 2017 14:33

Indien de zonnepanelen mee in de verkoopsprijs zitten, zijn deze na verlijden van de akte van u en bijgevolg heeft ook enkel u recht op evt GSC.

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 aug 2017 16:22

De eigenaar kan ervoor opteren om de volledige installatie te laten staan bij verkoop, in dit geval kan hij hiervoor een meerwaarde aanrekenen. De precieze en actuele waarde van de zonnepanelen zal afhankelijk zijn van de ouderdom, het rendement, de helling van het dak, enz., en is dus niet zo eenvoudig te berekenen. U makelaar kan jou hier uiteraard bij helpen.

Naast de zonnepanelen zelf, zullen ook de groenestroomcertificaten overgaan op de nieuwe eigenaar. Ook dit maakt de bepaling van de waarde een complexe opdracht, aangezien het moeilijk te voorspellen valt of er in de toekomst nog groenestroomcertificaten zullen toegekend worden, en voor welke bedragen dit zal zijn.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... nnepanelen
Misschien beter het deel citeren dat relevant is voor de TS:
Groenestroomcertificaten

De toekenning van groenestroomcertificaten blijft bij verandering van eigenaar of van adres van de installatie onveranderd doorgaan. De termijn waarin u groenestroomcertificaten ontvangt, gaat in bij de eerste indienstname van de installatie en blijft dus gewoon doorlopen wanneer een installatie van eigenaar of van adres verandert. De installatie verkopen of verhuizen verandert niets aan de minimumprijs die van toepassing is voor een groenestroomcertificaat.

U geeft bij verandering eigenaar aan uw netbeheerder de meterstand door vanaf dewelke de eigendom van de zonnepanelen wordt overgedragen. Het eerstvolgende groenestroomcertificaat dat wordt toegekend na die meterstand, wordt uitbetaald op het nieuwe rekeningnummer. Het is niet mogelijk om een deel van een certificaat uit te betalen. De overdracht van een eventueel saldo kunt u het best onder elkaar regelen.
Dus, indien akte al verleden is, volgt u de stappen die op de website staan aangegeven en kan u eventueel aan de vorige eigenaar laten weten dat hij/zij geen recht meer heeft op GSC's omdat ze geen installatie meer bezit.
Indien u tussen akte en compromis in zit, volgt u de compromis. Indien daar niet letterlijk bedongen is dat verkoper recht heeft op GSC's, dan laat u dat ook niet toe in de akte. Indien dit wel bedongen is, bespreek dit dan met uw notaris, want wettelijk kan dit niet.
Idem indien compromis nog niet getekend is maar wel al een andere verkoopsovereenkomst/aanvaard bod.

Modjo
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 16 aug 2017 16:59

In de originele prijs zat alles in (zonnepanelen + GSC) maar we hebben een lager bod gedaan dat geaccepteerd is door de eigenares, inclusief de zonnepanelen.

Nu wil ze via een achterpoortje ons een compromis laten tekenen waarbij ze elk jaar zou binnen komen om het genot van haar certificaten op te eisen. :shock: Wij zijn geenszins van plan dit tekenen maar als de woning ons anders door de vingers glipt....

Ik zou de verkoper op een verstaanbare manier moeten laten blijken dat ik door eigenaar te zijn van de zonnepanelen, ook eigenaar ben van de Groencertificaten....

Ik heb dus eigenlijk gelijk maar om dit af te dwingen... De wetgeving hieromtrent is wat flou, of niet?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 16 aug 2017 17:35

Nu wil ze via een achterpoortje ons een compromis laten tekenen waarbij ze elk jaar zou binnen komen om het genot van haar certificaten op te eisen.
Dat is strafbaar, certificaten opeisen van zonnepanelen die je niet meer bezit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#7 , 16 aug 2017 19:22

In de originele prijs zat alles in (zonnepanelen + GSC) maar we hebben een lager bod gedaan dat geaccepteerd is door de eigenares, inclusief de zonnepanelen.

Nu wil ze via een achterpoortje ons een compromis laten tekenen waarbij ze elk jaar zou binnen komen om het genot van haar certificaten op te eisen. :shock: Wij zijn geenszins van plan dit tekenen maar als de woning ons anders door de vingers glipt....
Als de verkopers het bod aanvaard hebben, zijn ze verplicht tot verkoop zoals het omschreven staat/stond, of zoals overeengekomen.
Dus het huis zal niet door je vingers glippen normaal gezien.

Ik zou zeker en vast je notaris hier al bij halen (niet enkel voor de akte dus), en deze het compromis eerst grondig laten lezen en zeggen met wat je niet akkoord gaat (ook omdat het niet wettelijk is).
Je notaris zal een verbeterd exemplaar terugsturen naar de opsteller hiervan (of dit nu de immo, de andere notaris, of de verkoper is).
Deze "service" is op zich gratis, je betaalt je notaris immers al ruimschoots met de akte (indirect zitten deze kosten dus daar al inbegrepen kun je stellen).

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 aug 2017 21:03

Tenzij je een recht op opstal geeft aan de verkoper, en de zonnepanelen van de verkoper blijven gedurende een bepaalde periode (max. 50 j).
Dan zijn de opbrengsten van de certificaten eveneens van de verkoper. De geproduceerde elektriciteit?

Verkoper zou eveneens zijn panelen kunnen meenemen, inclusief certificaten. Voordeel is dan dat je je eigen panelen kan plaatsen - intussen een stuk goedkoper dan de tijd van de certificaten, en opbrengst is tevens hoger (want efficiënter).

Het is wel logisch dat de toekomstige certificaten een zekere waarde vertegenwoordigen. Anderzijds is er de prosumententaks die het rendement omlaag brengt (en eveneens mee moet verrekend worden, incl. het risico op toekomstige wijzigende regelgeving zoals hoger vermeld).
Je kan het ook beschouwen dat je - mits dit in de prijs is overeengekomen - gratis de productie krijgt van zonnepanelen waarin je niet hebt moeten investeren. En dat het opstalrecht automatisch eindigt (en er natrekking is) op het einde van de termijn van de certificaten.

Als de verkoper eigenaar blijft dan zit het verder onderhoud, risico, vervangen omvormer, ... ook bij de eigenaar-verkoper.
Ook opletten met aansprakelijkheidsaspect: als de zonnepanelen bv. voor schade zorgen aan je dak (bv. insijpelen van vocht), dan rust een mogelijke aansprakelijkheid voor je schade bij de eigenaar-verkoper.

(Op basis van summiere noties rond zakenrecht - bemerkingen welkom).

PS: je kan met een beetje geluk de panelen als roerend laten beschrijven; dit vermijdt de registratierechten op de waarde van de panelen (en evt. certificaten). Dan moet je wel kunnen aantonen dat de zonnepanelen verwijderbaar zijn (en niet onroerend zijn geworden).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 17 aug 2017 09:23

Laat uw eigen notaris de verkopers aanschrijven dat het goed verkocht werd met zonnepanelen, en dat ze dus niets meer kunnen opeisen.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 aug 2017 12:02

Indien u een bod gedaan heeft en dit is aanvaard door de verkopers zonder voorbehoud, dan kunnen ze (in theorie) geen aanspraak meer maken op de GSC's.
"in theorie" is toegevoegd omdat dit ook voor u geldt. Als u bijvoorbeeld een bod gedaan heeft zonder extra voorwaarden, dan kan u ook niet meer eisen dat er in de compromis een opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een lening wordt toegevoegd (om maar een voorbeeld te geven). Indien u dus zelf ook nog extra eisen heeft die niet in het bod stonden, zult u tot een onderhandelende oplossing moeten komen.

Terug naar “Kopen”