Inrit perceel

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Inrit perceel

#1 , 15 aug 2017 20:27

Ik heb een oud handelspand gekocht (gesloten bebouwing) met als doel afbraak en oprichten van een nieuw handelspand en appartementen (3 bouwlagen + dak)

Het perceel ligt volgens BPA in zone voor handel en wonen.

In de BPA staat echter het volgende:
"Garage inritten en poorten kunnen enkel voorzien worden in gevels, die een minimumbreedte hebben van 15m."

Het pand is minder van 15m, maar ingesloten links, rechts en achteraan.

Anderzijds is men verplicht parkeerplaatsen of garages te voorzien voor elke wooneenheid.

Bij mijn weten heeft elke eigenaar het recht op een uitweg op zijn perceel (de minst schadelijke), dus in dit geval via de openbare weg aan de voorkant, wat diezelfde gemeente dan weer zou verbieden.

Men kan mij toch onmogelijk deze doorgang verbieden... wettelijk gezien zou ik toch een recht van uitweg moeten hebben, zeker voor het stallen van voertuigen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 aug 2017 08:55

I
Bij mijn weten heeft elke eigenaar het recht op een uitweg op zijn perceel (de minst schadelijke), dus in dit geval via de openbare weg aan de voorkant, wat diezelfde gemeente dan weer zou verbieden.

Ik dacht dat dat enkel van tel is voor volledig ingesloten percelen, die NIET aan de openbare weg palen. Die kunnen dan een uitrij krijgen via een erfdienstbaarheid over het perceel van een buurman.
Hoe breed is uw perceel juist?

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#3 , 16 aug 2017 19:17

Pand is 12m.

Als een perceel aan een openbare weg grenst heb ik toch het recht op een inrit naar mijn perceel, anders zou het onbereikbaar zijn, net als een ingesloten perceel...

Reclame

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#4 , 16 aug 2017 19:26

http://www.juract.be/fr/99-nouvelles/de ... van-uitweg
"Er is ook sprake van een ingeslotenheid wanneer een woning wel degelijk aan de openbare weg grenst, doch het normale gebruik van het perceel een uitweg vereist."

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 aug 2017 20:17

Een huisdeur is toch ook een toegang. Waarom moet dat een garagepoort zijn?

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#6 , 17 aug 2017 07:11

Omdat diezelfde gemeente een auto standplaats per wooneenheid verplicht, die gaat niet door de voordeur.
EN een auto stallen behoort tot het NORMAAL gebruik van een perceel.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 aug 2017 09:36

Omdat diezelfde gemeente een auto standplaats per wooneenheid verplicht, .
Lees nog eens aandachtig de voorwaarden van de gemeente. Gewoonlijk is een staanplaats verplicht binnen een bepaalde zone. Uw garage mag dus perfect op een afstand van bvb 200 meter van uw woning gelegen zijn.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 17 aug 2017 09:37

EN een auto stallen behoort tot het NORMAAL gebruik van een perceel.
Ik zou voorzichtig zijn om uit dat arrest van het Hof van Cassatie te concluderen dat 'een normaal gebruik van het perceel' ipso facto impliceert dat uw bepaalde perceel een weg van uitweg dient te hebben, geschikt voor motorvoertuigen. M.i. spreekt Cassatie zich hier enkel uit over de vraag of het arrest van het hof van Beroep te Gent naar rechte deugdelijk gemotiveerd was en wordt geconcludeerd dat de motivering inderdaad deugdelijk is. Het gaat ten gronde over de keuze tussen verschillende alternatieven voor de vestiging van een erfdienstbaarheid.

Cf. https://www.law.kuleuven.be/lib/plone/t ... 1974/3.pdf p. 789 e.v.

De gemeente legt vermoedelijk niet op dat de standplaats in kwestie op het perceel zelf dient te zijn gelegen?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#9 , 17 aug 2017 10:15

De naaste buur heeft recent een goedgekeurde aanvraag verkregen voor een woning met garage (en dus poort) aan die openbare weg.
Die woning is nog geen 6m breed.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 17 aug 2017 11:15

Waarom die je dan ook geen bouwaanvraag in,.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 aug 2017 16:29

dien dan inderdaad een bouwaanvraag in. Misschien kreeg die buur een afwijking? Of ligt hij niet in diezelfde zone?

Terug naar “Kopen”