Bouwtechnische keuring als opschortende voorwaarde

Caroline87
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bouwtechnische keuring als opschortende voorwaarde

#1 , 14 aug 2017 16:26

Beste lezers en adviesgevers

Ik zou een bod willen doen op een appartement, bouwjaar 1950.
De eigenaar zegt dat er enkele werken gepland zijn en reeds gefinancierd: elektriciteit aanpassen conform de wet, gevelrenovatie i.v.m. isolatie en sanitair herstellen/leidingen opkuisen voor heel het gebouw.

Dit alles zou ik graag opnemen in de opschortende voorwaarden, want hier wil ik zelf geen kosten meer aan maken en ik wil er zeker van zijn dat de eigenaar zich aan zijn woord houdt en de werken uitvoert voor een bepaalde termijn. (voor oplevering? kan dat? welke termijn moet ik stellen?)

Van het immo-kantoor heb ik een rapport gekregen (op datum van juni 2017) i.v.m. de elektriciteit waarin staat wat op dit moment wel en niet in orde is. De eigenaar plant de werken in september.

Ik denk daarom dat het best is dat ik als opschortende voorwaarde een bouwtechnische keuring (met goed resultaat, m.a.w. dat ikzelf geen werken/kosten meer zal hebben aan elektriciteit, isolatie, vochtproblemen,…) opneem in zowel mijn brief voor het bod als in het compromis.

Welke termijn kan ik stellen bij deze opschortende voorwaarde?

Moet ik deze opschortende voorwaarde formuleren als: …met als opschortende voorwaarde dat uit bouwtechnische keuring blijkt dat elektriciteit, isolatie,… (???) conform de wet (???) is en ikzelf geen kosten hoger dan (???) hieraan heb.
Hoe formuleer ik dit formeel en correct?

Hartelijk dank.

Een leek die niet bedrogen uit wil komen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 aug 2017 16:41

Je zal die in uw compromis moeten zetten, en de werken zullen gedaan moeten zijn bij verlijden van de akte. Eens die voorbij ben je effectief eigenaar, en kan verkopende eigenaar geen werken meer uitvoeren.
Wie gaat dat onderzoeken voor dat attest betalen ? Ik denk dat jij dat zal zijn. Of dat verkoper u wandelen zal sturen met dergelijke eisen. Als je zeker wil zijn, koop dan een nieuwbouw. Bij oude gebouwen heb je ALTIJD nog kleine problemen na een verbouwing, soms pas na jaren. Wat jij vraagt is een onbeperkte waarborg, en die krijg je nergens, zeker niet na een verbouwing.l

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 15 aug 2017 13:45

Voor elektriciteit is het makkelijk, vraag dat de eigenaar na zijn wijzigingen de elektriciteit laat keuren en het keuringsverslag is dan het bewijs dat het ok is.
Zo een keuringsattest is 25 jaar geldig.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 aug 2017 15:47

Maar voor al de rest zal het u een pak geld kosten om dat op papier te laten garanderen, als verkoper het al wil bevestigeb.
Moets ik in zijn plaats zijn, ik stuurde u wandelen, en zou nooit aan u verkopen. Heb nog zo mensen meegemaakt. Heb tijdens mijn beroepsloopbaan meer dan 200 horecapanden verkocht, en één of twee maal ben ik dergelijke eisen ook tegengekomen. Die koper had direct gedaan, hoe goed zijn bod ook was.
Voor een gebouw is het risico op kleine klachten immers veel te groot.
Heb ooit een procedure tegen gehad (en gewonnen) omdat een huurder een huuropslag niet wilde betalen na renovatiewerken, omdat de werken zogezegd nog niet volledig gedaan waren. Gerechtelijk expert werd aangesteld (voorschot betaald door de huurder).Na zijn werk gedaan te hebben bleek dat de klacht enkel een loszittende schroef aan een onderste scharnier van een deur betrof. Huurder werd veroordeeld tot het betalen van de procedurekosten en de dure expert, evenals de achterstaande huur.
Was voor hem een zeer dure las, maar hij dacht het warme water te hebben uitgevonden en was er 100 % zeker van de huuropslag niet te moeten betalen.

Terug naar “Kopen”