annulatie aankoop woning

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

annulatie aankoop woning

#1 , 28 jul 2017 09:16

Hallo
Kan men een aankoop laten annuleren als men tot de ontdekking komt dat er informatie moedwillig achtergehouden is waardoor de aankoop er niet zou zijn geweest als men dit op voorhand had geweten?
De woning is te groot, waardoor in geval van brand, storm of andere schade de woning niet in de oorspronkelijke staat kan hersteld worden
Kan men dit dan annuleren zonder kosten?
Eventueel ook het bijbehorend art.nr vh wetboek
grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 28 jul 2017 09:23

- is compromis reeds getekend ? is akte reeds verleden ?
- welke informatie werd achtergehouden ?
- wat bedoel je met "de woning is te groot" ? Groter dan vergund / op plan ? groter dan de andere huizen in de straat ? Groter dan wat vermeld staat in de compromis/akte ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 28 jul 2017 09:23

welke informatie is moedwillig achtergehouden?

omdat een woning te groot is kan men een koop niet annuleren. u hebt deze immers (hopelijk) bekeken.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2017 09:42

In algemene termen: als er informatie moedwillig is achtergehouden door de verkoper, en de verkoper kende de informatie op het ogenblik van de contractsluiting, en je kon zelf niet door een gedegen onderzoek (met de beschikbare info) zelf achter deze informatie komen, en je zou anders de koop niet gesloten hebben, dan voldoet dat aan de criteria van dwaling (art. 1110, eerste lid BW).
Maar... jij moet het wel kunnen bewijzen. Criteria worden ook niet lichtzinnig toegepast door rechtbanken. Zoals ook al in eerdere reacties hier: je hebt zelf ook een onderzoeksplicht (die in balans staat tot de informatieplicht van de verkoper).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

#5 , 28 jul 2017 10:14

er werd gewoon gezegd dat er een boete was die betaald is geweest ( te groot )
in werkelijkheid was er meer ad hand
te dicht bij de snelweg
het te groot zijn is indertijd wel afgekocht maar bij schade mag de woning niet terug in de huidige staat hersteld worden
als eigenaar krijgt men deze info door maar niet als buitenstaander
daardoor is er ook geen regulatie mogelijk waardoor een b&b of iets anders niet mag,
dat stond wel in de advertentie dat het zeer geschikt is om als b&b uit te baten

ze konden er dus niet achter komen

grts

jef007
Berichten: 1683

#6 , 28 jul 2017 10:34

waarom schrijft u nu niet ééns het volledige verhaal in uw openingspost??

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jul 2017 23:37

Als de woning zonevreemd is, moet dit in meer en meer gemeenten op voorhand gemeld worden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Kopen”