Geen onderhoudsattest CV op gas bij verlijden akte

Djerba
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geen onderhoudsattest CV op gas bij verlijden akte

#1 , 25 jul 2017 15:29

Beste,

Gisteren ben ik de akte gaan tekenen voor de aankoop van een appartement.
In het Post Interventie Dossier ontbrak op dat moment het onderhoudsattest van de CV installatie op gas.

De makelaar vertelde me toen dat ik ter plaatse eens moest gaan kijken of dit niet bij de ketel zou liggen.
Diezelfde avond ben ik nog ter plaatse geweest en heb geen onderhoudsattest gevonden.

Nu heb ik op dit moment geen enkel bewijs dat de ketel effectief een onderhoud heeft gehad de laatste jaren.
In mijn ogen kan dit verzekering-technisch wel wat problemen opleveren.

Kan ik hiervoor de vorige eigenaar nog aanspreken om alsnog een onderhoud op de ketel te laten uitvoeren?

Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord!

Mvg

Djerba

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gratissoldaat
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2017 15:35

Bij mijn weten moet er voor het verlijden van de akte niet verplicht een attest worden opgemaakt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 jul 2017 15:46

Dergelijke documenten moet je vragen ruim VOOR ondertekening van de akte, niet tijdens of erna.

Reclame

Djerba
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2017 15:58

Beste,

Alvast bedankt voor de reactie!

Ik heb deze documenten voorafgaand aan de akte opgevraagd in een lijst met betrekking tot het PID.
Echter het PID heb ik pas ontvangen op het moment van verlijden van de akte.
Hierbij bleek nu dat het onderhoudsattest ontbrak in het PID.

Alle partijen waren ter plaatse en de akte is alsnog verleden.
Ik ging er op dat moment ter goeder trouw van uit dat dit document wel boven water zou komen.

Is dit bijgevolg een nalatigheid van mijn notaris of van de vorige eigenaar van het appartement?

Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jul 2017 16:10

Laat een onderhoud uitvoeren en vraag je geld terug aan de vorige eigenaar.

aan de andere kant wat kost zo een jaarlijkse controle 120€ ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#6 , 28 jul 2017 23:47

Dergelijke controle is bij mijn weten niet wettelijk verplicht. Dus of u dat kan opeisen isme onduidelijk.
Er zijn bij mijn weten evenmin brandverzekeringen die dat eisen. Enkel : als er een schouwbrand zou ontstaan kunne ze op dat moment wel een deel van de aansprakelijkheid bij de eigenaar leggen.
Zoals gezegd hier : laat zelf snel een ondehoud doen. Mij kost dat niet eens 100 euro en dat is een mazoutketel = zwaarder onderhoud dan gasketel/
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Tope
Berichten: 916

#7 , 29 jul 2017 00:27

Citaat van https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... verwarming

Quote

Het onderhoud van het centraal stooktoestel van uw verwarmingsinstallatie is een verplichting, zowel voor particulieren als bedrijven.

Centrale stooktoestellen op gas (aardgas, butaan, propaan) moeten tweejaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.
Centrale stooktoestellen op stookolie (mazout) of vaste brandstof (hout, pellets, steenkool, ...) moeten jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.
De gebruiker van het centrale stooktoestel is verantwoordelijk voor het onderhoud. Bij huurwoningen moet dus de huurder het centrale stooktoestel laten onderhouden.

Unquote

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jul 2017 00:36

Citaat van https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... verwarming

Quote

Het onderhoud van het centraal stooktoestel van uw verwarmingsinstallatie is een verplichting, zowel voor particulieren als bedrijven.

Centrale stooktoestellen op gas (aardgas, butaan, propaan) moeten tweejaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.
Centrale stooktoestellen op stookolie (mazout) of vaste brandstof (hout, pellets, steenkool, ...) moeten jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.
De gebruiker van het centrale stooktoestel is verantwoordelijk voor het onderhoud. Bij huurwoningen moet dus de huurder het centrale stooktoestel laten onderhouden.

Unquote
Het is geen verplicht voor te leggen document bij een verkoop.

Tope
Berichten: 916

#9 , 29 jul 2017 12:42

@ appartementsgoeroe
Dergelijke controle is bij mijn weten niet wettelijk verplicht.
Ik reageerde enkel op deze zin.
Omwille van de veiligheid, zouden er wel meer controles mogen zijn op het nakomen van deze wettelijke verplichting.
Verzekeringen zullen dit onderhoudsattest meestal pas opvragen bij een schadegeval.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#10 , 29 jul 2017 18:44

Ok thx. Zinvolle informatie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Djerba
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 aug 2017 15:20

Alvast bedankt voor de feedback.

Het ontbreken van het onderhoudsattest is vastgesteld bij het verlijden van de akte.

Op dat moment is mij toen ook voor de eerste keer het PostInterventieDossier overgemaakt.

Ondertussen heb ik van de makelaar en vorige eigenaars te horen gekregen dat de laatste gebruikers (huurders) vergeten waren de CV-ketel te laten onderhouden. Dus op dit moment is er helemaal geen attest voor handen.

De makelaar gaat nu een technieker aanspreken die zo snel mogelijk de ketel kan komen onderhouden en een geldig technisch attest gaat opmaken.

Echter had ik ook het voorlaatste onderhoudsattest graag ontvangen. De makelaar heeft dit opgevraagd bij de betrokken technicus, echter zonder resultaat. Zijn de betrokken techniekers niet verplicht dergelijke attesten gedurende een bepaalde periode bij te houden?

Terug naar “Kopen”