Bod gedaan op ontroerend goed, geen kopie document gekregen

Titan1655
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bod gedaan op ontroerend goed, geen kopie document gekregen

#1 , 19 jul 2017 23:04

Beste,
Een vriend van mij (buitenlands origine) heeft onlangs een bod uit gebracht op een huis. In dat bod staat dat het bindend is, wegens zijn gebrek aan Nederlands heeft hij direct op zijn eerste afspraak een bod gebracht, en een document ondertekend, zonder dat hij het wist dat het niet meer in te trekken was.. Nu blijkt dat het huis heel wat problemen heeft en hierdoor dus zijn prijs niet meer waard is en veel te duur uitkomt voor hem om het allemaal te renoveren. Hij kan het financieel niet meer aan.
Nu heeft hij geen kopie van het ondertekend document gekregen, hij heeft wel een lege versie van het document gekregen. Hij wil zijn bod dus nu intrekken, ik weet dat dat niet zomaar kan, en hij vergoeding moet betalen of in ergste gevallen verplicht wordt om het huis te kopen. Maar gezien hij geen kopie heeft gekregen van het ondergetekende document, is dit dan geen contractbreuk en vervalt het document dan niet?
Als dat niet het geval is, wat is het beste manier om zijn bod in te trekken?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 19 jul 2017 23:24

Je vriend laat weten aan de verkopers dat hij zijn bod heeft ingetrokken.
Zolang zij het bod niet geaccepteerd hebben, kan deze zijn bod eenzijdig zonder nadelig gevolg intrekken.
Dit liefst met een schriftelijke bevestiging.

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2017 00:04

"een bod gebracht, en een document ondertekend"

Als dat klopt dan is de verkoop afgesloten en kan het niet meer worden ingetrokken, behoudens redenen die misschien in het ondertekende document zijn vermeld.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 20 jul 2017 00:26

"een bod gebracht, en een document ondertekend"

Als dat klopt dan is de verkoop afgesloten en kan het niet meer worden ingetrokken, behoudens redenen die misschien in het ondertekende document zijn vermeld.
Ik ben redelijk zeker dat de koop niet afgesloten is.
De verkopers hebben het bod nog altijd niet aanvaard, want daar zou die vriend van TS anders wel een document (of in het algemeen: schriftelijke bevestiging) van moeten gekregen hebben.
Dit getekend document zal wellicht het bod op zich zijn, dewelke steeds intrekbaar is zolang de koop niet gesloten is.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 20 jul 2017 08:32

Trek het bod per AS in met kopie per gewone brief. Laat de brief desnoods door een advocaat schrijven; dit kost je wat geld doch t zal waterdichter zijn. Advocaat kan dan ook al nakijken hoe bindend dat getekend document is.

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jul 2017 12:13

Ik ben redelijk zeker dat er zelfs al een compromis is ondertekend.
Beweren dat men geen kopie heeft gekregen is een vlieger die niet opgaat indien in de ondertekende compromis vermeld staat dat iedere partij er
een kopie heeft van gekregen (wat standaardformule is).

TS moet de aard van het ondertekende document hiet maar eerst eens toelichten.

Titan1655
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jul 2017 12:42

Bedankt voor jullie antwoorden. Hij heeft vandaag een afspraak met een advocaat.
Dit is het document dat hij ondertekend heeft en waarvan hij geen (ingevulde) kopie heeft gekregen.

https://1drv.ms/i/s!AntTvi28y7rt8S2CSax8RGq_GtSY

Bedankt

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jul 2017 12:55

Indien de verkoper niet kan bewijzen dat het bod binnen de 7 dagen werd aanvaard dan is er geen verkoop.
In het tegengestelde geval zeer zeker wel, dan is het hopeloos.

Maar ergens blijft het toch onduidelijk, ik kan uit de uitleg niet afleiden of er intussen bv al geen akte is verleden.
M.a.w. hoe ver staat de aankoopprocedure?

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 20 jul 2017 13:01

wie is de verkoper in dit geval? de eigenaar of een tussenpersoon? als het de eigenaar is dan is mi de koop gesloten

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jul 2017 13:21

Bod zonder termijn geldt gedurende een "redelijke termijn". Je kan het niet ontijdig intrekken.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jul 2017 13:39

was 7 dagen, geen onbepaalde termijn

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 20 jul 2017 14:02

Zoals ik al zei: zolang de verkopers het niet schriftelijk aanvaard hebben, kan een potentiële koper zijn bod ten alle tijde intrekken.
Ongeacht welke duur dit bod vermeldt.

In plaats van tijd te maken voor een advocaat, of een AS op te stellen, zou ik TS aanraden om een brief op te stellen waarin er wordt gezegd dat het bod wordt ingetrokken, en dit gaan afgeven tegen ontvangstbevestiging.
Wat als de verkopers morgen plots het bod aanvaarden, terwijl het AS pas maandag vertrekt bij bpost? Ook al zou TS mogelijks nog in zijn recht zijn, is dit geen route die hij wilt bewandelen.

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 jul 2017 14:06

Dat kan de verkoper nog steeds indien die 7 dagen nog niet voorbij zijn.
Maar zou graag eens horen hoe ver de verkoopsprocedure reeds is gevorderd.
Zonder volledig plaatje geen oordeel mogelijk.

Milo72
Berichten: 1016

#14 , 20 jul 2017 14:26

we weten idd te weinig om concreet te antwoorden. Samenvatten kan wel:

- als de 7 dagen nog niet voorbij zijn: bod zo snel mogelijk schriftelijk (idd mss best tegen ontvangstbevestiging) intrekken. Vraag voor de juristen: in het papier zoals gepost door TS is sprake van een "onherroepelijk" bod. Is dit wettelijk afdwingbaar ?

- als de 7 dagen WEL voorbij zijn: ik zou zo snel mogelijk schriftelijk (eveneens tegen ontvangstbevestiging) laten weten dat aangezien het bod niet binnen de 7 dagen aanvaard werd, dit bod niet langer geldig is.

- als het bod wel aanvaard werd (en verkoper kan dit bewijzen), of er een compromis getekend werd, of een akte verleden, dan is't inderdaad - zoals de titel zegt - een "ontroerend" goed ... alhoewel, mss eerder ontroerend slecht ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 jul 2017 14:40

Zoals ik al zei: zolang de verkopers het niet schriftelijk aanvaard hebben, kan een potentiële koper zijn bod ten alle tijde intrekken.
Ongeacht welke duur dit bod vermeldt
Aanbod voortijdig intrekken --> overeenkomst komt alsnog tot stand als de wederpartij het aanbod binnen de voornoemde tijdspanne heeft aanvaard
Anders: SV vereist
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Kopen”