Bod gedaan op ontroerend goed, geen kopie document gekregen

Blaatpraat
Berichten: 3793

Re: Bod gedaan op ontroerend goed, geen kopie document gekregen

#16 , 20 jul 2017 14:49

Zoals ik gisteren las op een informatiesite voor notarissen:
Een bod is iets dat eenzijdig wordt gegeven. Iets dat eenzijdig wordt gegeven, kan altijd eenzijdig worden ingetrokken zonder consequenties. Dit zolang dat de tegenpartij niet gehandeld heeft weliswaar.
Dus zelfs als die 7 dagen nog niet voorbij zijn, kun je een bod intrekken.

Wat inderdaad mogelijks wel kan zijn hier, en daarin heeft Milo gelijk: in het bod stond er vermeld dat deze onherroepelijk is.
Als ik deze informatie van onze goede vriend lees: http://elfri.be/juridische-informatie/e ... tig-beding zou ik stellen dat deze beding inderdaad toegelaten is.
Het enige dat de vriend van TS nu kan doen, is hopen dat de verkopers het bod niet aanvaarden binnen de 7 dagen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#17 , 20 jul 2017 15:05

Zoals ik gisteren las op een informatiesite voor notarissen:
Een bod is iets dat eenzijdig wordt gegeven. Iets dat eenzijdig wordt gegeven, kan altijd eenzijdig worden ingetrokken zonder consequenties. Dit zolang dat de tegenpartij niet gehandeld heeft weliswaar.
Dus zelfs als die 7 dagen nog niet voorbij zijn, kun je een bod intrekken.
Iemand geeft eenzijdig een aanbod en koppelt er een termijn aan. Dan vormt dit een verbintenis (Cass. erkent het ontstaan van verbintenissen door eenzijdige wilsuiting).
Van Oevelen (Verbintenissenrecht, Universitas Antwerpen 2015) stelt dat de termijn geldig blijft (zie vorige post) of schadevergoeding. Voortijdig intrekken ontlast je dus niet, als verkoper binnen gestelde termijn alsnog aanvaardt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Milo72
Berichten: 1016

#18 , 20 jul 2017 15:16

Met andere woorden, door die "onherroepelijk" vermelding in het bod: als TS tijdens de 7 dagen periode zou proberen het bod in te trekken, maakt hij net de kans groter dat de verkoper alsnog snel het bod aanvaardt, en zo de verbintenis juridisch gezien toch tot stand komt.

Is dan de beste raad in dit geval niet om geen slapende honden wakker te maken, te wachten tot de 7 dagen voorbij zijn, en dan (bewijsbaar - met ontvangstbevestiging bvb) de verkoper laten weten dat aangezien de termijn voorbij is, het bod niet meer geldig is ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#19 , 20 jul 2017 15:23

TS moet eerst meedelen of het bod nu al of niet werd aanvaard.
Nergens zegt hij daarover iets.
Hij zegt enkel dat de bieder geen dubbeltje heeft van zijn bod.....

Milo72
Berichten: 1016

#20 , 20 jul 2017 16:02

Zoals ik in mijn eerste "samenvatting" zei: als het bod (bewijsbaar) aanvaard werd, of als er een compromis ondertekend werd, dan is't over en out, en kan enkel mits schadevergoeding (of mits wederzijdse overeenstemming, wat wel niet zal gebeuren) de overeenkomst nog ontbonden worden.

Bovenstaand bericht #18 gaat enkel over situatie waarin het bod nog niet aanvaard werd (en de termijn van 7 dagen nog niet voorbij is)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”