Annuleren bod na bevestiging via email

tirom
Topic Starter

Annuleren bod na bevestiging via email

#1 , 28 jan 2008 07:04

Wij verkopen en huis en ik vraag de kopers om hun bod via email te bevestigen zodat ik nog te tijd krijg om eventuele andere biedingen te ontvangen.
Heb diezelfde dag nog beslist en het hoogste bod ook via email aanvaard. De volgende dag krijg ik nog telefoon van een potentiële koper en die doet een hoger bod. Zijn wij nu onvermijdelijk gebonden aan onze bevestiging via email op het lagere bod of kunnen wij nog toezeggen aan de laatste bieders.
Is email dus juridisch bindend wanneer dit onder particulieren verstuurd wordt? Er is nog geen compromis getekend.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2008 12:51

B.W. Art. 1341. (Een akte voor een notaris of een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van (375 EUR) te boven gaan, zelfs betreffende vrijwillige bewaargevingen; het bewijs door getuigen wordt niet toegelaten tegen en boven de inhoud van de akten, en evenmin omtrent hetgeen men zou beweren voor, tijdens of sinds het opmaken te zijn gezegd, al betreft het ook een som of een waarde van minder dan (375 EUR).) <W> <KB>
Een en ander onverminderd hetgeen wordt voorgeschreven in de wetten betreffende de koophandel.

Art. 1347. De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door geschrift aanwezig is.
Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld, of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt.

In principe is een schriftelijk bewijs noodzakelijk. Let op. Bovenvermelde regeling is niet van openbare orde. De rechter mag het niet ambtshalve aanvoeren. Het gebeurt regelmatig dat een overeenkomst toch als bewezen wordt beschouwd door de rechter, alhoewel er geen geschrift is, omdat partijen bovenvermelde regel niet aanvoeren.

Een e-mail met een electronische handtekening is een geschrift. Een gewone e-mail kan volgens bepaalde rechtspraak beschouwd worden als een begin van bewijs door geschrift dat met vermoedens kan worden aangevuld.

scorpioen

j.demoor

#3 , 29 jan 2008 16:00

“Art.1589 (Ver)koopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de ZAAK en omtrent de PRIJS.”(B.W.).

Die wederzijdse toestemming kan geldig per email gegeven zijn.

“Art.1341.Een akte voor een notaris of een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van 375 EUR te boven gaan...”(B.W.).

‘In gewone omstandigheden geldt een geschrift enkel als bewijs wanneer het ondertekend is’(Cass. 13 november 1930,Pas. 1930,I,356,noot P.L.).

Een overeenkomst aangegaan per email kan dus geldig gesloten zijn,maar onbewijsbaar in rechte.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

tirom
Topic Starter

#4 , 29 jan 2008 16:12

Een overeenkomst aangegaan per email kan dus geldig gesloten zijn,maar onbewijsbaar in rechte.
Het is duidelijk dat wij voorzichtig moeten zijn met het versturen van emails. Maar het is dus eigenlijk niet zo dat ik daardoor ook onvoorwaardelijk gebonden ben.
Als ik nu per ongeluk een email verstuurd heb, is het onherroepelijk om die terug te halen! Het kan toch gebeuren (en het overkomt mij vaker) dat ik mij bedenk tijdens het schrijven van een antwoord en in plaats van de mail te annuleren op verzenden druk. Wat als je elk voor de helft eigenaar bent en de mail wordt verstuurd in naam van 1 van de eigenaars? Heeft de 2de eigenaar zich dan ook automatisch verbonden? Bestaat er dus een mogelijkheid om zich niet te moeten engageren, door bijvoorbeeld schriftelijk je vergissing kenbaar te maken tot zolang er geen onderhandse compromis getekend is?

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#5 , 01 feb 2008 15:08

geachte,

ik kan er niet mee akkoord gaan dat een mail wettelijk geen bewijswaarde heeft. Het is nl. zo dat een mail kan gebruikt worden als vermoeden en indien U een bod doet per mail dat aanvaard wordt door de verkoper, dan is de koop reeds gesloten. Achteraf volgt dan de ondertekening van de compromis.

Indien U zich op een wilsgebrek wil beroepen, dan moet U aantonen waarin dit wilsgebrek bestaat. Indien één van de potentiële kopers zich niet persoonlijk heeft verbonden, kan hij/zij dit inroepen. De andere koper zal echter verantwoordelijk zijn voor het niet - doorgaan van de koop en zal een schadevergoeding dienen te betalen.

Ik raad U aan, en kan U zeggen dat dit soms lukt, om met de verkoper zelf contact op te nemen om zo te trachten, zonder betaling van enige schadevergoeding, de koop te annuleren.

mvg,

Pieter verherstraeten

tirom
Topic Starter

#6 , 10 feb 2008 08:12

Ik dank iedereen voor de goede raad, maar gezien een email (ook al heeft dit geen bewijslast) alle voorwaarden van intentie tot aankoop-verkoop bevat, hebben wij ons woord gehouden en verkocht aan de kopers met het lagere bod. Als verkoper komt dit aanvankelijk hard aan als je enkele duizenden euros aan je neus ziet voorbijgaan. Eén goede raad dus aan alle verkopers die zonder makelaar werken: neem voldoende tijd om alle biedingen te evalueren, neem een aantal dagen extra om andere geïntresseerden ook een bod te laten doen, zeker als de belangstelling groot is. Wij hebben de fout gemaakt om niet iedereen die het huis was komen bezichtigen de tijd te geven om een bod uit te brengen.

Tirom

djanodive

#7 , 25 apr 2008 14:17

Vergeet niet dat het mes snijd van twee kanten. Jij zou vermoedelijk ook niet graag hebben dat je als eventuele koper bericht zou krijgen dat er iemand anders 2.000 euro meer geeft en dat juow bod plots toch niet doorgaat. En waar stopt de grens...die hogere bieder kan immers ook nog eens overboden worden door een derde...die op zijn beurt overboden kan worden.

Maar ik geef je wel gelijk dat je beter wat langer de kat uit de boom kijkt.

Vergeet wel niet dat je misschien aan een grote misérie ontsnapt kan zijn ook (al zou je dit niet te weten komen). Stel dat die hogere bieder de koop krijgt, maar er zijn alerlei verwikkelingen, wat dan? Kan evengoed correct verlopen of net omgekeerd draaien. Dat de huidige koper een probleem is, ...

Dus: voor wat hoort wat: je hebt snel een koper gevonden, maar wel een beetje minder gekregen.

Terug naar “Kopen”