registratierechten bij pandwissel

Tommeke38
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

registratierechten bij pandwissel

#1 , 06 jul 2017 16:04

Ik heb recent de kosten voor een pandwissel met mijn vennootschap laten berekenen.
De notaris rekent hiervoor het vast recht van 75€ aan, maar daarbovenop ook nog eens 10% op de aankoop.
Dit komt neer op 21000€ in mijn geval. Is dit normaal, ik werk net met een pandwissel omdat de registratierechten veel goedkoper zijn dan?
Graag jullie mening

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 06 jul 2017 19:18

Bij mijn weten is "pandwissel" een term die gebruikt wordt bij hypothecaire leningen; als u b.v een appartement verkoopt dat belast is met hypotheek, en ongeveer tegelijk een andere eigendom koopt, kan u dezelfde lening gebruiken, en wordt enkel de hypothecaire inschrijving geswitcht.

Wat was eigenlijk de bedoeling van die pandwissel ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 jul 2017 19:38

De kosten van een pandwissel bestaan uit :
•registratierechten: als het bedrag van de oorspronkelijke hypotheek en de nieuwe hypotheek hetzelfde is, als de gewaarborgde schuldvorderingen en partijen dezelfde zijn, en als er geen andere bezwarende elementen zijn bedragen deze 25 euro. Maar let op: mogelijk is de nieuwe hypotheek van een hoger bedrag, en dan moet men bijkomend betalen op het verhoogde bedrag (1%) of mogelijks zijn de gewaarborgde verbintenissen thans ruimer;
•hypotheekrecht 0,3%
•erelonen voor hypotheekvestiging (kan je berekenen via www.notaris.be)
•kosten van de akte van opheffing van een bestaande hypotheek: voor 180.000 euro is dit 610 euro.
•diverse aktekosten: 525 euro.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 06 jul 2017 20:00

Ik heb zo'n idee dat TS het eigenlijk heeft over een ruil van onroerende goederen, in tegenstelling tot een koop/verkoop...

In dit geval wordt, zover ik meen te weten, enkel het registratierecht geheven op het duurste pand; wie het betaalt is dan overeen te komen.

En dat zou die 10% kunnen verklaren.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2017 22:58

Dit is een zeer verwarrende casus. Er klopt iets niet.
75 EUR is het bijzonder vast recht in de registratierechten voor een pandwissel (eigenlijk het tarief van een 'handlichting'). (Dit bedrag is afkomstig van 25 EUR registratierechten + 50 EUR recht op geschriften aangezien een pandwissel vrij is van recht op geschriften.)

Je moet geen andere registratierechten betalen op de pandwissel. Bij een gewone kredietakte moet je 1% hypotheekrecht betalen op het bedrag van de lening. Dit spaar je uit bij een pandwissel.

Bovendien spaar je nog een tweede kost uit: het hypotheekrecht van 0,3% dat door het hypotheekkantoor aangerekend wordt. Dus totale besparing is 1,3%.

Je moet wel nog het ereloon van het hypotheekkantoor en dat van de notaris betalen. Voor het ereloon van de notaris mag alleen het tarief voor kredietakten aangerekend worden (schaal G), aangezien er bij een pandwissel connexiteit is tussen de twee rechtshandelingen (krediet + handlichting). Het ereloon handlichting mag dus niet gerekend worden. Zo staat het in het boekdeel 'Honoraires' in de Répertoire Notarial.

10% kan dus niet aangerekend worden.

Tenzij je het over een ruil hebt, zoals bosprocureur zegt. Maar dat is een ander paar mouwen.

Terug naar “Kopen”