Koper kan geen voorschot betalen

Fortuin
Berichten: 1013

Re: Koper kan geen voorschot betalen

#16 , 21 jun 2017 14:30

Persoonlijk zie ik weinig reden om niet te verkopen. De vergoeding bij afzien van de koop is 10%, of men deze nu vooraf op een geblokkeerde rekening plaatst of niet. In het beste geval kan je op een huis van €200,000 belastingvrij €20,000 verdienen indien de koop niet doorgaat.

Indien de koper de overeenkomst ontbind dan kan de verkoper zonder probleem zijn huis verder verkopen, zonder te moeten wachten op een gerechtelijke uitspraak. Hij kan uiteraard wel nog de schadevergoeding eisen.

De koper heeft een bestaand onroerend goed. M.a.w. die €20,000 zal je zeker kunnen innen op een bepaald moment. Wat zijn de nadelen voor de verkoper? In principe zou ik persoonlijk niets liever hebben dan dat de koop afspringt -- dat zijn €20,000 inkomsten om niets te doen. Er zijn weinig situaties waar de gemiddelde belg €20.000 kan verdienen op 4 maanden, los van inflatie.

Een procedure starten en voeren voor de rechtbank, daar heb je als verkoper nu ook niet zoveel werk aan. Das een dossier dat je aan een advocaat geeft en die zal het (mits wat opvolging af en toe) wel afhandelen voor je.

@asperger: op die schadevergoeding kan je natuurlijk interesten vragen zolang de procedure loopt.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 21 jun 2017 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 21 jun 2017 14:32

Ik denk dat ik het risico toch goed geïllustreerd heb en dat mijn vergelijking met verzekering opgaat en dus al zeker
niet verkeerd is.
Ik denk niet dat een vergelijking met een verzekering zinnig is, maar bon, laten we het eens zijn om het daarover oneens te zijn.
Lees eens een basisboek economie.
In een basisboek economie zal je ook terugvinden dat je geld kan verdienen door een zeker risico te nemen.

Stel: huis wordt te koop aangeboden voor €250.000. De koper in kwestie wil dit betalen, maar geen voorschot geven. Stel dat de verkoper dit bod om deze reden niet aanvaard, en hij krijgt het huis daarna niet meer verkocht voor €250.000, en hij moet zijn prijs laten zakken naar €230.000. Dan heeft het niet nemen van een risico, de verkoper mogelijk €20.000 gekost.

Het zal dus aan de verkoper zijn om de afweging te maken: denkt hij zijn woning vrij makkelijk tegen dezelfde prijs aan iemand te verkopen die WEL een voorschot wil betalen, is het evident dat hij voor die laatste koper kiest. Denkt hij dat de huidige koper een wel héél mooie prijs wil geven die hij mogelijk niet meer krijgt, moet hij afwegen of hij daar het risico wil voor nemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#18 , 21 jun 2017 14:39

Inderdaad er is ook nog het risico dat men in een markt met stijgende rentevoeten (stilaan het geval) niet meer dezelfde prijs zal krijgen voor zijn woning.
Waarom moet een verkoper die al heeft verkocht dan nog een risico nemen? Door de verkoop houdt het risico toch op!
En is het nu net niet dat voorschot dat moet dienen om een mogelijke prijsdaling na rouwkoop te compenseren???
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 21 jun 2017 15:38

Waarom moet een verkoper die al heeft verkocht dan nog een risico nemen?
Hij moet dit helemaal niet. Hij moet het inschatten. Door het risico niet te willen nemen het huis te verkopen zonder voorschot, neemt hij wel een ander risico, namelijk het risico dat hij geen andere koper meer vindt die hetzelfde wil betalen. Beide risico's zal de topic starter tegen elkaar moeten afwegen. Het is absoluut niet zeker dat de potentiële koper niet zal betalen, enkel omdat hij geen voorschot wenst te betalen. Het is ook absoluut niet zeker dat de topic starter geen andere koper meer zou vinden.

Wij moeten de rekening niet maken voor de topic starter. Hij moet dit zelf afwegen. Maar a priori zeggen: geen compromis tekenen! is volgens mij niet de correcte raad die we hier moeten meegeven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LLL789
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#20 , 21 jun 2017 16:41

Bedankt voor alle feedback! Na een overleg met de notaris hebben we zijn raad gevolgd en wachten we nu op een bewijs van de bank van de koper dat ze wel degelijk een overbruggingskrediet van hen krijgen. Ook wordt er een voorwaarde in de compromis gezet dat ze een boete van 10% moeten betalen indien de koop niet doorgaat (geen opschortende voorwaarde).

Moest de koop niet doorgaan hebben we inderdaad een hele tijd verloren en zal het niet makkelijk zijn om de 'boete' van hen te krijgen (zeker als er geen geld is). Dit vertraagt uiteraard ook het proces met de aankoop voor onze nieuwe woning.

Vind het zelf een erg lastige situatie want uiteraard is het niet altijd evident om een koper te vinden die de vraagprijs wilt geven. Maar de hele rompslomp van een proces zien we ook niet zitten. Hopen op een goede afloop...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 21 jun 2017 17:01

Ik denk dat je inderdaad redelijk veilig zit als je een bewijs van de bank kan krijgen dat hen een overbruggingskrediet zou toegestaan worden... Laat ons weten hoe het verder loopt, zou ik zeggen. Ik hoop dat alles op een gewone, vlotte manier verloopt, uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LLL789
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#22 , 21 jun 2017 17:23

Ik denk dat je inderdaad redelijk veilig zit als je een bewijs van de bank kan krijgen dat hen een overbruggingskrediet zou toegestaan worden... Laat ons weten hoe het verder loopt, zou ik zeggen. Ik hoop dat alles op een gewone, vlotte manier verloopt, uiteraard...
Zal de uitkomst laten weten!

Terug naar “Kopen”