Prestatie makelaar.

dewever
Topic Starter
Berichten: 15

Prestatie makelaar.

#1 , 20 jun 2017 15:07

Wij zijn sedert enkele maanden in zee gegaan met een makelaar om een pand te verkopen. Nu vinden wij dat hij niet genoeg doet om het pand verkocht te krijgen. We hebben een lijst gekregen met mensen die gecontracteerd zijn via mail (zo moeilijk is dat niet om je ganse adresboek een mail te sturen) en voor de rest zit er niet veel beweging in, kunnen wij de makelaar in gebreke stellen omdat wij vinden dat hij er niet genoeg voor doet?
Wij hebben nog 3 maanden voor de boeg met de makelaar als wij het contract tussentijds willen opzeggen moeten wij 50% van de commissie betalen, en mochten wij het binnen de 6 maanden verkopen na het opzeggen van het contract dan moeten we zelfs 75% betalen van de commissie, en dat terwijl de makelaar er weinig of niets voor gedaan heeft. Ik weet het we hebben het contract getekend, maar mogen er eigenlijk wel zo'n contracten gesloten worden? Op het moment van de ondertekening hadden ze mooie praatjes over hoe vlot ze zulke panden wel kunnen verkopen, achteraf heb ik de indruk dat ze enkel maar het pand in portefeuille willen om eventuele commissie gemakkelijk op te strijken.
De vraag is maar wanneer heeft een makelaar niet voldoende gedaan? Bestaat er daar een maatstaaf voor of een eerdere uitspraak waarin dit voorkomt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 jun 2017 09:05

Wat doet een makelaar: hij hangt borden aan uw gevel of zet ze in uw tuin, hij maakt pub in zijn uitgaven en in de plaatselijke pers; Indien hij een uitstalraam heeft zal hij daar een foto en de beschrijving ophangen en wacht dan af.. Je denkt toch niet dat hij in uw streek aan alle deuren gaat aanbellen om een deur aan deur verkoop te organiseren. Indien u pand slecht gelegen is of oud en in slechte staat, of een te hoge vraagprijs , zal je moeilijk kopers vinden.

dewever
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 21 jun 2017 10:01

Blijft het punt dat makelaars nogal gemakkelijk beweren dat ze zonder probleem kunnen verkopen tegen de vooropgestelde prijs om het pand binnen te halen en dan na verloop van tijd beginnen aan te dringen om de prijs te laten zakken omdat het plots toch niet vlot verkoopbaar lijkt. Truken van de kermis noem ik dat.
Ze hebben maar 1 doel, panden binnenhalen, dat is de wijze les die ik uit dit voorval kan leren. Voor mij geen makelaar meer.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 21 jun 2017 11:28

Alle handelaars, om het even welke sector, gebruiken verkoopspraatjes. Als je daar niet kan door kijken ga je nog veel "erin trappen".
En ja, ze hebben maar 1 doel: panden verkopen of verhuren. Enkel in hun portefeuille hebben, daar verdienen ze niks aan.

Je hebt het contract getekend, dus dien jij, net zoals de makelaar, je daaraan te houden.

Als de makelaar niet doet wat contractueel of wettelijk vastgelegd hebt, kan u de makelaar in gebreke stellen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 jun 2017 12:37

Voor je een makelaar aanspreekt laat je best een onafhankelijk schatter even de war de van pand bepalen. Dan heb je dergelijke zaken niet voor. Maar, ja het mag natuurlijk niets kosten. Uiteindelijk is goede koop, dure koop.
Laat het een les zijn

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 21 jun 2017 13:51

Voor je een makelaar aanspreekt laat je best een onafhankelijk schatter even de war de van pand bepalen. Dan heb je dergelijke zaken niet voor. Maar, ja het mag natuurlijk niets kosten. Uiteindelijk is goede koop, dure koop.
Laat het een les zijn
Klopt maar niets belet je met de makelaar overseen te komen (als er geen of weinig bezoekers opdagen) om de vraagprijs alvast aan te passen. Veel mensen overschatten schromelijk de waarde van hun eigen huis. Kijk desnoods eens rond naar de vraagprijzen voor gelijkaardige panden in de omgeving.

dewever
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 22 jun 2017 22:40

Eigenlijk heb ik hier nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag of ik iets tegen de makelaar kan doen omdat hij mijns inziens niet voldoende gedaan heeft om het pand verkocht te krijgen.
Blijkbaar heeft enkel de makelaar rechten en geen plichten. Of die plichten zijn maar vaag omschreven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 22 jun 2017 22:43

Als hij heeft gedaan wat er in zijn contract staat dan kunt u niets doen (op dit ogenblik).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”